"Facebook jest używany przez prawie 3 miliardy ludzi każdego miesiąca, a łącznie prawie 7 milionów firm reklamuje się na Facebooku. Facebook gromadzi ogromne zasoby danych o działaniach użytkowników jego sieci społecznościowej i nie tylko, dzięki czemu dociera do określonych grup klientów" - przypomniała wiceszefowa KE Margrethe Vestager, odpowiedzialna za politykę konkurencji.
Komisja Europejska wszczęła formalne dochodzenie antymonopolowe w sprawie wykorzystywania przez amerykańskiego giganta danych dotyczących reklam zebranych w szczególności od reklamodawców, a później wykorzystywania ich w celu konkurowania.
To jednak nie wszystko, Komisja również oceni, czy Facebook łączy swoją usługę ogłoszeń online Facebook Marketplace ze swoją siecią społecznościową z naruszeniem unijnych reguł konkurencji.
"Przyjrzymy się szczegółowo, czy te dane dają Facebookowi nieuzasadnioną przewagę konkurencyjną, w szczególności w sektorze ogłoszeń drobnych, gdzie ludzie codziennie kupują i sprzedają towary, a Facebook konkuruje również z firmami, od których zbiera dane. W dzisiejszej gospodarce cyfrowej dane nie powinny być wykorzystywane w sposób zakłócający konkurencję" - zapowiedziała Vestager.
Również Brytyjski Urząd ds. Konkurencji i Rynków (CMA) wszczął w piątek własne dochodzenie w sprawie wykorzystania danych przez Facebooka. Komisja Europejska podała, że będzie ściśle współpracować z CMA w tej sprawie.