Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. MZUG
|

Giganci w poważnych tarapatach. Coca Cola i Pepsi tracą rynki warte miliardy dolarów

113
Podziel się:

Kraje muzułmańskie bojkotują marki z całego świata jako symbole Ameryki za wspieranie Izraela - informuje Reuters. Straty są trudne do oszacowania, ale zachodnie marki napojów odnotowały 7-procentowy spadek sprzedaży w pierwszej połowie roku w całym regionie - twierdzi badacz rynku NielsenIQ.

Giganci w poważnych tarapatach. Coca Cola i Pepsi tracą rynki warte miliardy dolarów
Bojkoty i lokalna konkurencja osłabiają Coca-Colę i PepsiCo na rynkach Bliskiego Wschodu (Adobe Stock, Francesco Marzovillo)

Coca-Cola i PepsiCo, po latach intensywnych inwestycji w rynki krajów muzułmańskich, teraz muszą się mierzyć z bojkotem konsumenckim związanym z wojną w Strefie Gazy. W wyniku tych bojkotów obie firmy zanotowały spadki sprzedaży, a lokalne marki napojów zyskują na popularności - podaje Reuters. Według NielsenIQ udział globalnych marek w rynku na Bliskim Wschodzie spadł o 4 proc. w pierwszej połowie 2024 roku.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Wolą Egipt od Bałtyku. "Oferta mało przewidywalna i dość kosztowna"

Reuters podaje przykład Egiptu, gdzie Coca-Cola odnotowała znaczący spadek sprzedaży. Liczby pokazują dwucyfrowy spadek wolumenu sprzedaży w ciągu pierwszego półrocza 2024 r. Natomiast w analogicznym okresie 2023 roku, Coca-Cola notowała wzrost sprzedaży w wysokim jednocyfrowym tempie.

Giganci tracą, lokalne marki przeżywają rozkwit

W Egipcie PepsiCo również zanotował spadek sprzedaży. Bojkoty i zmiana preferencji konsumentów na rzecz lokalnych produktów sprawiły, że Pepsi straciła na popularności - czytamy.

Podobna sytuacja jest w Pakistanie. Według GlobalData w ciągu roku udział Coca-Coli w sektorze konsumenckim w tym kraju spadł do 5,7 proc. z 6,3 proc., podczas gdy Pepsi spadł do 10,4 proc. z 10,8 proc. - podaje Reuters.

Jak możemy przeczytać, w 2023 roku przychody Coca-Coli z regionu Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki wyniosły 8 miliardów dolarów. Natomiast całkowite przychody PepsiCo z regionu Afryki, Bliskiego Wschodu i Azji Południowej wyniosły 6 miliardów dolarów w 2023 roku.

Na tej sytuacji zyskują jednak lokalne marki. W Pakistanie lokalne napoje Cola Next i Pakola zyskały znaczną część rynku, podnosząc swój udział z 2,5 proc. do 12 proc. W Egipice natomiast lokalna marka V7 zwiększyła swój eksport trzykrotnie w porównaniu do zeszłego roku, a sprzedaż na rynku krajowym wzrosła o 40 proc.

Choć Coca-Cola i PepsiCo wciąż mają silne pozycje w wielu krajach, presja ze strony lokalnych marek oraz polityczne bojkoty mogą wpłynąć na dalsze spadki sprzedaży i zmusić obie firmy do zrewidowania swojej strategii w regionie - zauważa Reuters.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(113)
Amadeo
3 dni temu
Tak wszystko po złotówce a pęsje po 20 tysi Tak powinno być w polsze
CocaColaLight
4 dni temu
Bardzo dobry ruch. Też powinniśmy tak zrobić
sep,
4 dni temu
I bardzo dobrze,niech trampek z muskiem im pomogą
teraz
4 dni temu
pepsi bez zadnej informacji stosyje sztuczne slodziki w napojach, i to nawet w tych zwyklych (nie zero)...
Jaroo
4 dni temu
I baardzo dobrze!
...
Następna strona