Gigantyczna kara w wysokości 405 mln euro jest wynikiem dochodzenia, które rozpoczęło się w 2020 r. Dotyczyło tego, jak Instagram zarządzał danymi nastolatków. Platforma umożliwiła dzieciom w wieku 13-17 lat zakładanie kont biznesowych, wskutek czego ich dane, takie jak numery telefonów czy adresy mailowe były widoczne dla wszystkich użytkowników.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Instagram będzie się odwoływał
Instagram zaktualizował swoje ustawienia ponad rok temu i od tego czasu wydał nowe funkcje, aby chronić prywatne dane nastolatków - dowiedział się "Reuters" od rzecznika Meta, korporacji, która zarządza Instagramem, Facebookiem i WhatsAppem. Jak przekonuje firma, odwołanie od decyzji nastąpi za kilka tygodni.
Meta kolejny raz musi mierzyć się z zarzutami pod swoim adresem na tle zarządzania danymi. Na popularny komunikator WhatsApp w zeszłym roku nałożono karę w wysokości 225 mln euro. Wtedy też wykryto uchybienia w zarządzaniu danymi użytkowników, które naruszały obowiązujące w UE prawo.
Instagram chce naprawić swój wizerunek
Ewentualne odwołanie się od nałożonej przez Irlandię kary jest ważne dla Instagrama ze względów wizerunkowych. Platforma jest popularna wśród młodego pokolenia i zastępuje powszechnie znane wyszukiwarki internetowe. O sprawie informowaliśmy w lipcu. Wtedy też TechChruch przywołał słowa Prabhakara Raghavena, wiceprezesa Google.
Prawie 40 proc. młodych ludzi nie korzysta z Google Maps lub wyszukiwarki Google’a, gdy szukają miejsca na lunch, wybierają TikToka lub Instagrama - podał wiceprezes Google
Dodał także, że tzw. pokolenie Z ma inne oczekiwania i sposób myślenia, od tego, do którego przywykli starsi użytkownicy internetu.
Unijne prawo przygląda się działalności Mety
W lipcu Parlament Europejski przyjął ustawę o usługach cyfrowych i rynkach cyfrowych, a to oznacza poważne zmiany dla takich firm, jak Meta, Amazon czy Google. Thierry Breton, unijny komisarz ds. rynku wewnętrznego i usług wyjaśnił, że przyjęte przepisy oznaczają silne zobowiązanie cybergigantów do zwalczania wszelkich form nielegalnych treści (od podrabianych produktów do mowy nienawiści i podżegania do przemocy), walka z dezinformacją i ochronę użytkowników mediów społecznościowych, zwłaszcza dzieci.
Poza tym platformy internetowe mają obowiązek klarownego informowania użytkowników o algorytmach, które decydują o tym, jakie treści im się wyświetlają. Ponadto giganci nie będą mogli łączyć danych osobowych z różnych swoich serwisów i zewnętrznych źródeł bez zgody użytkownika.