Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Marcin Lis
Marcin Lis
|
aktualizacja

Grupa PKP zamieni się w holding. Inwestycje na kolei przekroczą 100 mld zł

76
Podziel się:

W ciągu 10-12 lat rząd zamierza na inwestycje kolejowe wydać ponad 100 mld zł – zapowiedział premier Mateusz Morawiecki. Jak wyjaśnił, będzie to element nowego programu - „Kolej+”.

Symbolem programu Kolei+ jest decyzja o budowie pierwszej tak długiej linii kolejowej od 30 lat – Podłęże Piekiełko – która połączą Nowy Sącz z Krakowem – powiedział premier.
Symbolem programu Kolei+ jest decyzja o budowie pierwszej tak długiej linii kolejowej od 30 lat – Podłęże Piekiełko – która połączą Nowy Sącz z Krakowem – powiedział premier. (WP.PL)

- Po wielu dyskusjach zdecydowaliśmy się przeznaczyć ponad 100 mld zł na inwestycje kolejowe w ciągu 10-12 lat. To środki unijne bardzo istotnie wsparte naszymi wydatkami budżetowymi. Jeśli połączymy te wydatki z inwestycją w CPK, to kwota będzie znacząco wyższa – poinformował w trakcie otwarcia I Kongresu Rozwoju Kolei premier Mateusz Morawiecki.

Co rząd sfinansuje w ramach programu Kolei+

Inwestycja kolejowe, na które do 2023 r. złoży się m.in. modernizacja 9 tys. km linii kolejowych oraz odnowienie 200 dworców, będą elementem nowego programu, który premier roboczo nazwał „Kolej+”.

Głównym założeniem programu ma być jednak zwalczanie wykluczenia komunikacyjnego miast powiatowych, do których nie prowadzi żadna linia kolejowa, jak np. Jastrzębie-Zdrój, Sokołów Podlaski czy Myślenice.

– Symbolem programu jest decyzja o budowie pierwszej tak długiej linii kolejowej od 30 lat – Podłęże Piekiełko – która połączą Nowy Sącz z Krakowem – wyjaśnił premier.

Grupa PKP jako holding

Jak poinformował minister infrastruktury Andrzej Adamczyk ustawa, która wdroży w życie program „Kolej+” w najbliższych dniach trafi do konsultacji publicznych.

- Budujemy holding grupy PKP. Budujemy go w pełni zgodnie z polskim i unijnym prawodawstwem. To odpowiedź na wyzwanie, którym będzie konkurowanie po wejściu w życie IV Pakietu Kolewego. Wierzę, że holding będzie atrakcyjny nie tylko dla spółek kapitałowo powiązanych w PKP. Holding sprosta także wyzwaniom, jakie niesie budowa i obsługa CPK – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Polskie koleje wyjadą za granicę

O planach mówił również prezes PKP S.A. Krzysztog Mamiński, który stwierdził, że wejście w życie IV Pakietu Kolejowego pozwoli polskim spółkom na podbój zagranicznych rynków.

- Niektórzy mówili: „bójcie się IV Pakietu Kolejowego, na polskie tory wjadą zagraniczni przewoźnicy. Dziś mówię im: za rok lub półtora obawiajcie się ekspansji polskich kolei na inne rynki, bo jesteśmy na to coraz lepiej przygotowani – podkreślił.

Szef resortu infrastruktury zapewnił także, że po zakończeniu procesu uzgodnień tekstu rozporządzenia dot. sygnalizacji znika ostatnia przeszkoda dla uruchomienia w Polsce połączeń kolejowych obsługiwanych przez pojazdy jadące z prędkością do 250 km. – Liczę, że pierwszą linią będzie Centralna Magistrala Kolejowa – dodał.

I Kongres Rozwoju Kolei

Zorganizowany na PGE Narodowym Kongres Rozwoju Kolei to wspólne przedsięwzięcie spółek zrzeszonych w Grupie PKP – PKP S.A., PKP Cargo, PKP Intercity oraz PKP Polskie Linie Kolejowe. Jak zapowiadali organizatorzy, w trakcie Kongresu wyznaczone zostaną kierunku rozwoju sektora w Polsce.

Przedstawiciele świata polityki, państwowych spółek, naukowcy, eksperci oraz samorządowcy będą dyskutować o perspektywach dla polskiej kolei w trakcie dziewięciu paneli poświęconych: wykorzystaniu funduszy unijnych, ekologii, elektromobilności, największych inwestycjach, innowacjach, bezpieczeństwie, przedstawicielstwach handlowych i ich wpływie na rozwój firm, CPK, kolejnej wieloletniej perspektywie budżetowej UE oraz rozwoju połączeń towarowych i pasażerskich.

W trakcie Kongresu ogłoszone zostanie rozstrzygnięcie konkursu dla start-upów „innNOWacje - #kolej2023” w czterech kategoriach: Kolej dla Pasażera, Innowacyjna Technika Kolejowa, Nowoczesny Marketing i Sprzedaż oraz Ekologia.

Partnerem artykułu jest Grupa PKP

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(76)
Pasażer
5 lata temu
Niech coś zrobią ze zmasakrowaną stacją w Łukowie w wyniku "modernizacji". Wydano mnóstwo kasy, zniszczono dobre rozwiązania dla pasażerów i mieszkańców, jest znacznie gorzej niż było, a sam dworzec i jego okolice nadal niewyremontowane. Po drugiej stronie torów nie lepiej. Ostrożnie z "modernizacjami" na kolei, bo lepsze jest wrogiem dobrego.
emeryt z bran...
5 lata temu
Gdyby glupota mogla pokonac grawitacje zapewne slonca by nie bylo widac , tylu glupcow lewitowalo by nad ziemia. Gdy PKP tworzyla jeden dobrze dzialajacy system ,znalezli sie znawcy ktorzy to rozwalili. Powolujac spolki spoleczki, dzielac miedzy koterie wszystko co sie dalo.Dzis rozpoczyna sie przymiarka do scalania , nalezy postawic pytanie, ,CZY ABY NIE ZA POZNO,, Za ile lat wejdzie do sluzby nowa kadra ,dyzurnych, fachowcow taborowych ,maszynistow z prawdziwego zdarzenia nie kursantow , niczym adeptow amat.prawa jazdy. A ludzi doswiadczonych obytych z taborem .Gdzie zaplecze techniczne, gdzie sredni dozor , gdzie zaplecze taborowe, wagonownie , lokomotywownie .Gdzie sluzby remontowe, co dalej z energetyka kolejowa , dworcami,pozostala infrastruktura. Awaria maszyny np w Katowicach , czy innej stacji powoduje oczekiwanie na podmiane w godz. Chcac cokolwiek zmienic nalezy odbudowac cale zaplecze. Zlikwidowano kolejowa sluzbe zdrowia, noclegownie druzyn na zwrotnych stacjach , zlikwidowano uprawnienia emeryckie tlumaczac kosztami.Dzis emeryt ktory pozostawil w firmie 40 i wiecej lat , aby korzystac z przywileju musi za niego placic, chociaz gdy podejmowal prace mial gwarancje rzadowe w tym temacie.Pomimo tych ograniczen kasy jak nie bylo tak nie ma , samymi dobrymi checiami pieklo wybrukowane.
Piotr
5 lata temu
Jak chcą za osiem lat ruszyć z CPK to muszą skomunikować całą Polskę , a na głównych szlach musi być szybka kolej ale nie pędolino tylko coś szybszego!
Druh Boruch
5 lata temu
A te środki unijne to niby kto im przyzna ? Bo na nowy budżet UE bym nie liczył.
No proszę
5 lata temu
Oooo, to jakieś 50% tego ile w tym czasie będziemy musieli wydać na kościół i kler
...
Następna strona