Co należy rozumieć przez pojęcie hiperautomatyzacji?
Termin hiperautomatyzacja jest nierozerwalnie związany z automatyzacją jako taką. Chodzi więc o wysoki poziom automatyzacji różnych procesów, które dotychczas wykonywane były przez człowieka. Automatyzacja jest wyraźnie widoczna chociażby w przypadku zakładów produkcyjnych. Linie, które w nich funkcjonują, często są w pełni zautomatyzowane, a pracownik jedynie steruje procesami, które zachodzą w ich obrębie.
Pojęcie hiperautomatyzacji po raz pierwszy zostało użyte przez specjalistów z firmy doradczej Gartner z USA. To odmiana automatyzacji, która wykracza dalece poza robotyzację procesów. Hiperautomatyzacja zakłada tworzenie niezależnych względem człowieka systemów, które mają być zdolne do realizowania nawet najbardziej skomplikowanych zadań, w tym koncepcyjnych, takich jak podejmowanie autonomicznych decyzji.
W ramach hiperautomatyzacji kompleksowo wykorzystuje się dostępne narzędzia z zakresu:
- automatyzacji jako takiej,
- sztucznej inteligencji,
- uczenia się maszynowego,
- business intelligence.
Ma to na celu przekształcenie przedsiębiorstwa w taki sposób, by stało się nowocześniejsze i było zarządzane znacznie sprawniej.
Jakie zalety ma hiperautomatyzacja?
W wielu różnych gałęziach gospodarki w przyszłości albo nawet już dziś może przydać się hiperautomatyzacja. Przyspiesza ona wdrażanie nowoczesnych rozwiązań w branży handlu elektronicznego i nie tylko. Jest w stanie zwiększyć wydajność realizowanych procesów. Do jej wielu zalet należy zaliczyć:
- zoptymalizowanie łańcucha dostaw dostępnego całą dobę,
- przewidywanie i dostosowywanie się do zmieniających się potrzeb klientów,
- poprawę wydajności łańcucha dostaw,
- możliwość analizowania dużych zbiorów danych dzięki sztucznej inteligencji i uczeniu maszynowemu,
- odciążenie pracowników, którzy mogą zająć się bardziej skomplikowanymi zadaniami, przynoszącymi wymierne korzyści dla przedsiębiorstwa,
- ograniczenie popełnianych błędów,
- redukcję kosztów operacyjnych,
- możliwość zrównoważonego gospodarowania łańcuchami dostaw,
- zwiększanie konkurencyjności przedsiębiorstwa poprzez usprawnienie różnych procesów i eliminację pomyłek.
Przykłady zastosowania hiperautomatyzacji w e-commerce
Branża e-commerce rozwija się głównie dzięki zastosowaniu najnowocześniejszych technologii, w tym rozwiązań cyfrowych. Hiperautomatyzacja pozwala na usprawnienie wielu procesów w handlu elektronicznym.
Można przedstawić wiele przykładów zastosowania idei hiperautomatyzacji w e-commerce:
- Prognozowanie popytu generowanego przez konsumentów – boty internetowe gromadzą i analizują historyczne dane dotyczące sprzedaży oraz inne cenne parametry rynkowe dla przewidywania przyszłego popytu, do którego można dostosować wielkość produkcji czy zaplanować dostawy surowców i półproduktów albo gotowych towarów. Hiperautomatyzacja w takim wymiarze pozwoli, by e-sklep dysponował na przykład taką wielkością asortymentu, jaka w danej chwili jest rzeczywiście potrzebna – dopasowana do istniejącego zapotrzebowania.
- Zarządzanie zamówieniami – klientom e-sklepów zależy, by w możliwie najkrótszym czasie otrzymali dostawę zamówionych towarów. Hiperautomatyzacja może w tym pomóc, ponieważ system elektroniczny mógłby pozwolić na precyzyjne informowanie klientów o ewentualnych opóźnieniach w kompletowaniu zamówienia, w jego wysyłce czy o godzinie dostawy. Umożliwia to optymalizację łańcucha zamówień od producenta do konsumenta.
- Obsługa klientów – za pośrednictwem botów zdolnych do naśladowania powtarzalnych wypowiedzi człowieka, opierających się na określonych regułach i uporządkowanych danych do wykonywania konkretnych działań.
- Usługa wspierania klientów – odpowiadanie na wiadomości i e-maile przez chatboty, przeprowadzanie rozmów telefonicznych z użyciem robotów konwersacyjnych czy wprowadzanie zmian w danych klientów na podstawie uzyskanych informacji.
Hiperautomatyzacja, dzięki łączeniu wielu nowoczesnych technologii, umożliwia zwiększenie stopnia automatyzacji wielu zadań o powtarzalnym charakterze. Staje się powoli narzędziem idealnym do osiągnięcia cyfrowej transformacji np. e-sklepów.