Co wpływa na to, że niektóre modele franczyzy są bardziej atrakcyjne niż inne?Nie ma jednego modelu franczyzy. Franczyza jest "poprzez" do realizacji modelu biznesowego i celów strategicznych Organizacji i jej biznesu, jako całości. Sieci franczyzowe różnią się od siebie modelem operacyjnym, czyli sposobem całościowego działania ich organizacji franczyzowej. - Model operacyjny franczyzy musi wspierać model biznesowy Sieci i jej strategię.
Model operacyjny określa wewnętrzne zasady działania Organizacji Franczyzowej i zależność między franczyzodawcą a franczyzobiorcą. To prawa i obowiązki obu stron, standardy systemu, zakres know how i doświadczenia, ale z drugiej strony to też przede wszystkim sposób, w który know how przekazywany jest Partnerom w ramach pakietu franczyzowego, aby potrafili te standardy realizować i powielić model franczyzy lokalnie. To też czasem sposób egzekwowania rezultatów od franczyzobiorców – "coś dajemy jako franczyzodawca, coś egzekwujemy jako franczyzobiorca". To decyzja, czy realizujemy tzw. twardą czy miękką franczyzę.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
W niektórych modelach franczyzowych możesz np. sprzedać biznes i zrobić tzw. exit ale niektóre modele Ci tego nie umożliwią. Do tego rynek się zmienia, powstają nowe modele franczyzy w nowych branżach. Franczyza dominowała dotąd w retailu i gastronomii. Rozwój nowych branż, np. energetyka OZE, e-mobility, cyrkularna ekonomia stwarza dziś nowe szanse dla franczyzobiorców. Dotychczasowi Uczestnicy rynku franczyzy konkurują dzisiaj z nowymi wschodzącymi franczyzami, które wnoszą innowację modelu biznesowego i innowację modelu sieciowego.
Skalowalny Model Franczyzy (SMF)
W ekosystemie Franczyza 2.0 mówimy o tzw. Skalowalnym Modelu Franczyzy (SMF), który wdrażają w swoich organizacjach Sieci nastawione na tzw. "twardą franczyzę", bo chcą konkurować Innowacją Franczyzy. Skalowalny Model Franczyzy to droga do budowania zyskownej, przedsiębiorczej i trwałej sieci franczyzowej typu Franczyza 2.0, która w długim terminie zwiększa swoją skalę, buduje kapitał marki i dzięki temu zwiększa swoją wartość rynkową. Model oparty jest na 7 Zasadach, które wzajemnie się wzmacniają, a których realizacja pozwoli Wam praktykować Innowację Franczyzy i zbudować skalującą się sieć franczyzową, która rośnie zyskownie, po stronie franczyzodawcy i franczyzobiorcy.
Model Franczyzy - co robi różnicę między sieciami?
Co jedni mają i zapewniają czego inni nie mają, że lepiej konkurują i osiągają dzięki temu lepsze wyniki rynkowe a ich Franczyzobiorcy potrafią wykorzystywać ich przewagi konkurencyjne na lokalnych rynkach?
Komponentów w modelu franczyzy jest sporo. - Ważna jest ich konfiguracja i osiągniecie odpowiedniej logiki biznesu (model tworzenia i przechwytywania wartości), która pozwoli obu stronom Franczyzodawcy i Franczyzobiorcy osiągać cele wzrostu i rentowności = zarabiać we franczyzie.
W nowym odcinku webinarium 'My Franchise 2.0. Jak wybrać dla siebie dobrą franczyzę, porozmawiamy o modelu franczyzy. Goście Monika Ferreira w Studio Franczyza 2.0 zaprezentują z jednej strony silne Marki Franczyzowe, a z drugiej strony wschodzące franczyzy, w których technologia będzie stanowiła główny czynnik przewagi konkurencyjnej:
Przemysław Przybylski - Dyrektor Komunikacji Korporacyjnej Credit Agricole
Michał Ratajczak - CEO Gridaly
Bartłomiej Krupa - CEO Sushi King
Premiera: 29.04.2024 (poniedziałek), 19.00-20.00, Transmisja live
Materiał sponsorowany przez I'GS In Good Strategy