Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Płatna współpraca z marką Xiaomi

Jesteśmy naocznymi świadkami rewolucji technologicznej, w której firma Xiaomi zajmuje kluczowe miejsce

Podziel się:

Kilka lat temu konsumenci wybierając smartfon stawiali na mnogość funkcji. Teraz zależy im przede wszystkim na jakości. Stąd nasz pomysł: wysoka jakość za rozsądną cenę – zapewnia Raymond Meng, Country Manager Xiaomi Polska, podczas rozmowy towarzyszącej premierze serii smartfonów Redmi Note 13.

Jesteśmy naocznymi świadkami rewolucji technologicznej, w której firma Xiaomi zajmuje kluczowe miejsce
Raymond Meng, Country Manager Xiaomi Polska (materiały partnera)

Co roku jesteśmy świadkami premier nowych smartfonów, wszystkie firmy starają się zaskoczyć czymś nowym konsumentów, a przesuwanie granicy rozwoju staje się dużym wyzwaniem. O tym jak sprawić, że klient zdecyduje się na ten a nie inny model i co sprawia, że serce zabije mu mocniej? Rozmawiamy o tym z Raymondem Mengiem, Country Managerem Xiaomi w Polsce.

Wojciech Grzesiak, Money.pl: Niedawno byłem na prezentacji nowej serii smartfonów Redmi Note 13. Urządzenia te mają łączyć topową technologię, wysoką jakość wykonania i rozsądną cenę. Pana zdaniem to się udało?

Raymond Meng, Country Manager Xiaomi Polska:

Oczywiście! W Xiaomi mamy budżetową serię Redmi i flagową Xiaomi. Seria Redmi Note natomiast oferuje flagową specyfikację w rozsądnej cenie. Zawsze mamy na uwadze, jakie technologie z flagowych smartfonów możemy zastosować w Redmi Note, dzięki czemu nasi konsumenci mają zawsze możliwość korzystania z najlepszych rozwiązań, a przy tym nadal mamy świadomość, jak ważną kwestią dla klientów jest cena kupowanego urządzenia. Bierzemy pod uwagę wszystkie te czynniki, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom użytkowników. W efekcie mamy możliwość dostarczenia wyjątkowo dobry produkt w atrakcyjnej cenie.

Nasza misja to innowacje dla każdego - dzięki temu podejściu jesteśmy w stanie konsekwentnie wdrażać flagowe technologie w serii Redmi Note. Chociaż inne marki mają zbliżoną strategię, to my robimy to jednak trochę inaczej. Zawsze współpracujemy ze sprawdzonymi partnerami, dzięki którym możemy oferować bardzo dobre urządzenia i rozwiązania. Xiaomi zbudowało bardzo silny łańcuch dostaw, tym samym dbamy o naszego klienta na każdym etapie, od doboru dostawców, przez produkcję, a finalnie dostępność na półce. Dzięki takiemu podejściu gwarantujemy stabilność i pewność jakości naszym konsumentom. Drugim kluczowym elementem naszej strategii jest skuteczna promocja, dostosowana do specyfiki lokalnego rynku. Kolejny obszar to optymalizacja projektów. Utrzymujemy równowagę pomiędzy estetyką, funkcjonalnością i kosztami. Stosujemy tę strategię przy każdym produkcie. I to się sprawdza przynosząc doskonałe rezultaty.

Co polscy klienci sądzą o smartfonach serii Note? Co właściwie czyni serię Redmi Note 13 wyjątkową na tle innych urządzeń?

Xiaomi utrzymuje silną i stabilną pozycję na polskim rynku. Zgodnie z danymi Canalys, zajmujemy drugie miejsce wśród producentów smartfonów, odnotowując wzrost na poziomie 42% w ostatnim kwartale. Podobnie jak w innych krajach, Redmi Note jest naszą najpopularniejszą serią. Minęło już dziesięć lat od wprowadzenia na rynek pierwszego smartfona z tej serii. Od tego czasu dostarczyliśmy ponad 338 milionów sztuk na całym świecie. Te dostawy i pozytywne recenzje pokazują, jak wielką popularnością cieszy się seria Redmi Note

Myślę, że polscy klienci mają wiele powodów, aby być pod wrażeniem osiągów naszych smartfonów. Nie chodzi tylko o system operacyjny, ale również najważniejsze aplikacje i funkcje multimedialne. W przypadku Redmi Note 13 skupiliśmy się na najważniejszych kwestiach. Dlatego mamy aparat główny 200 MP oraz nową technologię stabilizacji optycznej, co pozwala robić wysokiej jakości zdjęcia i nagrywać doskonałe filmy. Dodatkowo Redmi Note 13 Pro+ 5G i Redmi Note 13 Pro 5G wyróżniają się przejrzystością obrazu, którą zapewnia ekran AMOLED o rozdzielczości 1.5K i szczytowej jasności 1800 nitów. To wyróżnia nasze smartfony w tym segmencie i za to konsumenci wybierają smartfony z serii Redmi Note, bo z każdą nową serią przesuwamy granicę jakości naszych produktów.

Żeby stworzyć dobry produkt, musimy być jak szef kuchni. Wysokiej jakości składniki i doświadczenie pozwalają nam tworzyć najlepsze rozwiązania.

W trzecim kwartale 2023 r. Xiaomi odnotowało rekordowe wyniki, mimo, że w świecie smartfonów nie pojawiły się żadne przełomowe innowacje. Jak udało się to osiągnąć?

Dla nas każde wyzwanie jest okazją. Kilka lat temu konsumenci stawiali na mnogość funkcji, a teraz zależy im przede wszystkim na jakości.

Ponadto konsumenci mają określony budżet i poszukują urządzeń, które oferują wysoką jakość i są cenowo konkurencyjne. My to wiemy i rozumiemy. Naszą odpowiedzią jest właśnie proponowanie wysokiej jakości produktów za rozsądną cenę. Wykorzystaliśmy tę wiedzę i możemy się pochwalić doskonałymi wynikami sprzedaży.

W trzecim kwartale 2023 r. dostarczyliśmy imponującą liczbę 41,8 mln produktów, co jest najwyższym wynikiem z ostatnich 6 kwartałów. W tym okresie smartfony Xiaomi zwiększyły obroty o 13,8 proc. W porównaniu z trzecim kwartałem 2022 r. Marża zysku brutto osiągnęła bezprecedensowy poziom 16,6 proc. I wzrosła o 7,7 proc.

W ogólnym rozrachunku osiągnęliśmy ogromy wzrost sprzedaży, co w tak trudnym momencie dla branży stanowi jeszcze większy powód do dumy i radości. Tym bardziej cieszy fakt, że to właśnie jakość naszych produktów sprawia, że odnotowaliśmy największy wzrost sprzedaży w swojej kategorii.

Co pan sądzi o polskim krajobrazie technologicznym? Patrząc przez pryzmat użytkownika, sytuacja wydaje się doskonała, bo w wielu europejskich krajach mamy problem ze znalezieniem zasięgu LTE w dużych miastach, nie wspominając o 5G. W Polsce raczej nie mamy takich problemów.

Mam podobne odczucia, zasięg sieci LTE jest w Polsce bardzo dobry, natomiast 5G staje się coraz bardziej dostępna. W porównaniu z innymi krajami europejskimi, które odwiedziłem, sieć komórkowa jest tutaj wysoko rozwinięta. Być może wynika to z faktu, że jest tu tylko 4 operatorów i każdy z nich stara się zapewnić najwyższą jakość usług. Nie dotyczy to jednak tylko sieci komórkowej. Uważam, że postęp technologiczny w Polsce jest na bardzo wysokim poziomie. Przykładowo jest wiele aplikacji, które ułatwiają korzystanie np. z transportu publicznego. Kiedy byłem w Niemczech, miałem wrażenie, że działa to mniej efektywnie.

W Chinach jesteśmy bardzo dumni z tego, że mamy łatwy system płatności Alipay, więc praktycznie nie korzystamy z gotówki. W Polsce w zasadzie jest podobnie. Płatności mobilne są bardzo popularne. Jest wiele firm zajmujących się oprogramowaniem i siecią, nie zawsze są to globalne podmioty, ale mniejsze organizacje, które wykazują się niezwykłą innowacyjnością. Polski rynek startupowy od kilku lat jest niezwykle silny, kolejne przełomowe pomysły są wdrażane i rozwijane, to ogromnie mnie cieszy, dlatego uważam, że Polska ma bardzo duży potencjał w kwestii postępu technologicznego.

Uważam, że naprawdę warto podkreślić potencjał, jaki niesie za sobą szerokie uruchomienie w Polsce sieci 5G. Przekłada się to nie tylko na wysoką prędkość Internetu, ale umożliwia także połączenie z siecią większej liczby urządzeń. Dodatkowo pasmo 5G oznacza niski czas opóźnienia, co może pomóc chociażby w zwiększeniu skali automatyzacji i np. wdrożeniu inteligentnych samochodów.

W świecie smartfonów mieliśmy okres wyścigu pomiędzy producentami, który charakteryzował się wysokim tempem wprowadzania innowacji. Pamiętam pierwsze smartfony i drogę do tego, z czego korzystamy obecnie. Teraz giganci technologiczni eksperymentują ze składanymi ekranami. Wielu producentów skupia się też na aparatach fotograficznych. W głowie rodzi się pytanie, co dalej…

Na początku mieliśmy coraz większe ekrany, szybsze procesory i większą pamięć. Pamiętam, jak kiedyś szczytowym osiągnięciem były 3 MB pamięci na dane. Teraz to nierzadko 512 GB albo nawet 1 TB. Pamiętam też pierwsze skanery linii papilarnych, były to przełomowe innowacje. Najpierw czujniki znajdowały się z tyłu urządzeń, a teraz są pod ekranami. To samo z aparatami, które obecnie mają po 100, 200 a nawet 300 MP. Dlatego w codziennym użytkowaniu zastępują klasyczne aparaty fotograficzne.

Od ubiegłego roku obserwujemy szybki rozwój sztucznej inteligencji. Uważam, że w przyszłości smartfony staną się bardziej smart dzięki większej integracji z AI. Oczywiście jest wiele innych pól rozwoju, takich jak składane ekrany, rozszerzona rzeczywistość (AR) i wirtualna rzeczywistość (VR). Innym trendem w przypadku smartfonów jest rozwój oprogramowania, dzięki któremu telefon może stawać się bardziej funkcjonalny. Kiedyś używaliśmy telefonów tylko do wykonywania połączeń, więc korzystaliśmy z nich ok. godziny dziennie. W przypadku smartfonów używamy ich dziennie przez ok. 5 godz. lub więcej, co chociażby pokazuje zeszłoroczny raport "State of Mobile 2023".[1] W przyszłości być może będziemy korzystać z tych urządzeń jeszcze dłużej.

Skoro już rozmawiamy o czasie użytkowania. Chcemy mieć coraz więcej funkcji przy jednoczesnym zachowaniu niewielkich rozmiarów urządzenia i długo działającej baterii. Czy tu możemy spodziewać się jakiegoś przełomu?

Współczesne baterie są ograniczone technologią materiałową, także te najpopularniejsze, litowo-jonowe.

Oczywiście, są inne technologie, takie jak grafen. Jeszcze 3 lata temu był to bardzo popularny temat. Użytkownicy myślą, że dzięki temu baterie będą lepsze, ale jesteśmy jeszcze daleko od wprowadzenia grafenu do codziennego użytku.

Stąd obecnie bateria to wielkie wyzwanie dla wszystkich producentów elektroniki. Żeby mieć dobre urządzenie AR lub VR, akumulator powinien być mały, ale jednocześnie wydajny. To bardzo trudne, ale także sprawia, że staje się okazją dla innowacji i napędza rozwój technologii. Z jednej strony musimy pracować nad lepszymi bateriami, a z drugiej – pracować nad technologiami, które pozwolą na ograniczenie zużycia energii.

Skoro niewiele możemy zrobić z baterią, to jakie są obecnie oczekiwania klientów wobec firm technologicznych?

Ogromną różnicę pomiędzy Xiaomi i innymi producentami smartfonów stanowi duża grupa fanów. Mamy mocną społeczność. Zanim zaczęliśmy produkować telefony w 2010 r., rozwijaliśmy system MIUI. Już wtedy często kontaktowaliśmy się z klientami i kiedy tylko powstawała nowa wersja, przedstawialiśmy ją naszej społeczności, żeby przetestowała ją, oceniła i wskazała rzeczy do poprawy. Każdorazowo uwagi trafiały do działu badawczo-rozwojowego, który już po kilku dniach prezentował nową wersję systemu i tak krok po kroku stworzyliśmy pierwszy smartfon Xiaomi.

Nasz pierwszy smartfon już podczas premiery sprzedał się w liczbie 10 mln egzemplarzy nie tylko przez doskonały stosunek jakości do ceny, ale również dzięki oprogramowaniu. Teraz, kiedy w Xiaomi projektujemy nowe urządzenie, zawsze bierzemy pod uwagę informacje zwrotne od użytkowników.

W wielu krajach utrzymujemy regularny kontakt z naszymi użytkownikami i fanami za pośrednictwem Xiaomi Community Forum, a we wszystkich regionach poprzez media społecznościowe. Ponadto, monitorujemy różne fora dyskusyjne oraz przeprowadzamy ankiety, aby lepiej zrozumieć potrzeby naszej społeczności.

W przypadku smartfonów skupiamy się na aparatach. Choć nastąpił tu szybki rozwój, to użytkownicy nadal mają wysokie oczekiwania. Druga kwestia to ekran. Jeżeli ktoś używa telefonu 5 do 8 godz. dziennie, to wyświetlacz staje się istotnym kryterium wyboru. Wdrażamy też nowe materiały, dzięki którym telefony są mocniejsze i trudniej je uszkodzić, a w przypadku baterii możemy osiągnąć większą pojemność. Klienci oczekują też większej liczby funkcji związanych ze sztuczną inteligencją, AR i VR oraz łączenia ich.

Wybiegnę trochę w przyszłość: jestem w pracy i słucham muzyki. Wychodzę do domu, wsiadam do elektrycznego samochodu Xiaomi, który wykrywa, kim jestem, i po zajęciu miejsca dopasowuje się do moich preferencji. W tym samym czasie robot sprzątający otrzymuje sygnał, że jestem w drodze z biura i zaczyna odkurzanie. To brzmi filmowo, ale czy to będzie możliwe w przyszłości?

Oczywiście, że tak. Myślę, że jak najbardziej możemy spodziewać się takich rozwiązań i to już w całkiem niedalekiej przyszłości. Już dzisiaj portfolio Xiaomi liczy pokaźną liczbę urządzeń z szerokiego spektrum dziedzin – odkurzacze, air fryery, tablety, smartfony, laptopy, oczyszczacze powietrza, a nawet żarówki – nasze portfolio jest olbrzymie. Jak nawet sam wspomniałeś, niedługo wsiądziemy do pierwszego samochodu elektrycznego z logiem naszej firmy.

Jedną kwestią pozostaje rozszerzanie portfolio, wychodzenie naprzeciw konsumenckim oczekiwaniom szerokiej oferty. Dla nas na pierwszy plan wychodzi obecnie druga kwestia, czyli zunifikowanie urządzeń w obrębie jednej sprawnie działającej, przystępnej, przejrzystej i przede wszystkim intuicyjnej aplikacji, aby wizja, którą roztoczyłeś stała się rzeczywistością. I kiedy mówię, że przyszłość jest tuż za rogiem, naprawdę mam to na myśli, co mam nadzieję będziemy mogli jako Xiaomi zaprezentować już niebawem.

[1] Na podstawie raportu "State of Mobile 2023", opracowanego przez Data.AI, dostępnego na dzień 31.01.2024 pod adresem: https://www.data.ai/en/go/state-of-mobile-2023/?consentUpdate=updated.Based on the 'State of Mobile 2023' report by Data.AI, available as of 31.01.2024 at: https://www.data.ai/en/go/state-of-mobile-2023/?consentUpdate=updated

Płatna współpraca z marką Xiaomi

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl