Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Jakub Stasiak
|

Kanał Sueski. "Niefortunny" manewr wart ponad miliard dolarów

49
Podziel się:

Ponad miliard dolarów mogą wynieść straty Egiptu w związku z niemal tygodniową blokadą Kanału Sueskiego przez kontenerowiec Ever Given. Prezes Zarządu Kanału Sueskiego Osama Rabie podkreślił, że ilość zniszczeń i strat zostaną obliczone już wkrótce.

Kanał Sueski. "Niefortunny" manewr wart ponad miliard dolarów
Kontenerowiec Ever Given zablokował Kanał Sueski na blisko tydzień

- Szacunki, jeśli Bóg pozwoli, sięgną miliarda dolarów, a być może trochę więcej" - ocenił Rabie w rozmowie z lokalną prasą. Nie wiadomo jednak, kto pokryje straty i czy Egipt już domaga się odszkodowania.

Rabie poinformował także, iż od chwili przywrócenia w poniedziałek żeglugi w Kanale Sueskim przepłynęły nim 163 statki, a 292 nadal oczekują w kolejce.

Przypomnijmy, że wraz z odblokowaniem kanału rozpoczęło się dochodzenie w sprawie przyczyn ugrzęźnięcia kontenerowca Ever Given. Jak dotąd podawano jedynie, że statek doznał "blackoutu", zaś do zejścia z kursu przyczyniły się silne wiatry i burza piaskowa.

Tuż po wypłynięciu z kanału, na pokład statku weszli eksperci badający możliwe przyczyny oraz ewentualne strukturalne uszkodzenia, których mógł doznać w potrzasku na mieliźnie.

Okazuje się, że japoński właściciel kontenerowca Ever Given nie otrzymał żadnych roszczeń ani pozwów sądowych w związku z blokadą Kanału Sueskiego.

Zobacz także: Nowy rodzaj kwarantanny. Włochy zaostrzają przepisy na Wielkanoc

Przez Kanał Sueski przepływa około 15 proc. światowego handlu, dla Egiptu szlak jest ważnym źródłem dochodów, z powodu jego zamknięcia kraj tracił 15 mln dolarów dziennie .

Polska Agencja Prasowa przypomina, że blokada tej kluczowej dla transportu między Europą a Azją drogi morskiej wpłynęła na ceny ropy i transportu morskiego na świecie. Jego dalsze zamknięcie miałoby poważne konsekwencje dla światowego handlu i łańcuchów dostaw.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(49)
WYRÓŻNIONE
olo
4 lata temu
Kanał trzeba konserwować. Pogłębiać, wybierać dostający sie do kanału muł. Egipcjanie jak to Arabowie. Siedzą i kasują. Myślą...ze tak będzie wiecznie !
NIC 1
4 lata temu
Straty to ponoszą statki które oczekuja na przepłynięcie. Jeżeli Egipt by nie wziął opłatę za od oczekujących to by były Egiptu straty a jeżeli weżmie to będą staty właścicieli oczekujących statków.
Grreg
4 lata temu
Straty to mają jedynie armatorzy, z powodu straconego czasu, wynagrodzenia załóg w tym czasie, zużytych setek tysięcy ton oleju do napędu generatorów na statkach. Wszystkie statki, które z opóźnieniem przepłyną kanał i tak normalnie zapłacą opłatę. Tak więc niech Mohammad czy inny Abdul nie płacze
NAJNOWSZE KOMENTARZE (49)
Takie tam
4 lata temu
Każy okręt bierze na pokład miejscowego pilota więc bedzie ciekawe w kwesti kto zawinił ,ale wysłanie jednej koparki zamiast załadowanie na ciężarówki dwudziestu czy trzydziestu i dowiezienia ich na miejsce był takim problemem ?
dziadek swink...
4 lata temu
ciekawe ile ropy statki wożą w kontenerach, a jak się pisze o pieniądzach to też jest matematyka (tydzień przerwy wychodzi miliard)?????
Noname
4 lata temu
Sraty A nie straty. Ani 1kg towaru nie został zniszczony lecz dotarl z opóźnieniem. Tylko tempo.terminy się liczy masakra jakaś. Do czego ten świat dąży.. chyba do samozagłady.
na to Ja
4 lata temu
Po wejściu statku do kanału sueskiego, statkiem dowodzi nie kapitan, a lokalny PILOT, pilot egipski wiec jeśli to On popełnił błąd to od kogo Egipt miałby chcieć odszkodowania??
olo
4 lata temu
kto zapłaci ? "Ksiądz proboszcz z Oksywia"
...
Następna strona