Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. LOS
|

"Karpatka" ruszyła. Maszyna zaczęła drążyć tunel na trasie drogi ekspresowej

8
Podziel się:

Rzeszowski oddział GDDKiA poinformował, że maszyna TBM "Karpatka" rozpoczęła drążenie tunelu pod wzgórzem Grochowiczna na trasie drogi ekspresowej S19. To fragment międzynarodowego szlaku Via Carpatia. Prace opóźniło wykrycie ulatniającego się metanu.

"Karpatka" ruszyła. Maszyna zaczęła drążyć tunel na trasie drogi ekspresowej
Rozpoczęcie drążenia tunelu drogi S19 w woj. podkarpackim (GDDKiA, GDDKiA)

Tunel o długości 2,2 km będzie elementem odcinka drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe - Babica. Składał się będzie z dwóch naw z dwoma pasami ruchu każda. Połączone zostaną kilkunastoma przejściami poprzecznymi.

Jak pisaliśmy w money.pl, drążenie jest opóźnione, ponieważ w lipcu 2023 r. podczas próbnych pompowań mających na celu obniżenie zwierciadła wody na potrzeby drążenia tunelu, stwierdzono ulatnianie się gazu. Jak się okazało, to łatwopalny metan.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Tankujesz przy autostradzie? Prezes ujawnia ukrytą marżę

W związku z odkryciem należało dostosować maszyny TBM do wiercenia w groźnym środowisku. Oczekiwanie zakończyło się w czwartek. "Dzisiaj rozpoczęło się drążenie pierwszego tunelu w naszym regionie" - podał 12 lipca rzeszowski odcinek GDDKiA.

"Wielki kret" draży tunel na S19

Prace budowlane na odcinku Rzeszów - Babica ruszyła w kwietniu 2022 r. Kontrakt realizuje konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construccion. Umowę na projekt i budowę, opiewającą na ok. 2,2 mld zł, podpisano w lipcu 2020 r.

Wspomniana "Karpatka" ma 114 m długości i 15,16 m średnicy. Jej waga to 4400 ton. Posiada napęd hydrauliczno-elektryczny i 12 silników, każdy o mocy 1 megawata. Ważący 440 ton pierścień skrawający obraca się z prędkością do 2 obrotów na minutę oraz posiada 471 narzędzi służących do wiercenia.

"W ramach inwestycji powstanie węzeł Babica zlokalizowany w pobliżu skrzyżowania DK19 z DW988. Zakres prac obejmuje także budowę obiektów inżynierskich, w tym tunelu o długości 2,2 km, sześciu estakad, dwóch wiaduktów nad S19, bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową w ciągu istniejącej DK19, trzech przejść dla zwierząt i jednego przejazdu pod S19" - podaje GDDKiA.

Pierwotny plan zakładał, że odcinek drogi ekspresowej, będącego częścią szlaku Via Carpatia, gotowy będzie w czerwcu 2026 r. Wiadomo już jednak, że ten termin niemal na pewno zostanie przesunięty.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
infrastruktura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(8)
Sznek
11 godz. temu
Dobrze że zmienił się rząd to Podkarpacie tylko zyska bo wcześniej na Podkarpaciu zyskał Kler -chodzi o te panele fotowoltaniczne dla małych Firm ale marszałek zdecydował że to pójdzie do Kleru-kościół troszkę na tym zyska .
Victor
4 dni temu
Chińczyk w tri miga dostarczył ze stali kły do wymiany bo przecież w bliskiej przyszłości chodzi o chińskie pochodnie…a proch też by się zdał do naboi że też nikt nie pomyślał a można było przecie zawiązać koalicję.
Znafca
5 dni temu
Tarcza TBM raczej skrawa niż wierci 🤪
Iuu
5 dni temu
Ile to miliardów na fanaberie a mieszkania drogie.
alek
5 dni temu
Ciekawe z tym nagłym odkryciem gazu. A może ta wiertnia była felerna?