Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informuje, że planowana trasa o długości ok. 32 km przebiegać będzie po nowym śladzie, przez pięć gmin - Sarnaki, Olszankę, Huszlew oraz miasto i gminę Łosice. Będzie to droga o przekroju dwujezdniowym (dwa pasy ruchu w każdym kierunku wraz z pasami awaryjnymi).
Via Carpatia. Jest kluczowa decyzja
Powstaną także m.in. obiekty inżynierskie, w tym węzły drogowe, drogi do obsługi ruchu lokalnego, a także urządzenia ochrony środowiska. Zakres inwestycji obejmuje także budowę pary Miejsc Obsługi Podróżnych Górki i Czuchleby.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Przebieg drogi w wariancie preferowanym, dla którego GDDKiA uzyskała decyzję środowiskową, rozpoczyna się przed Chlebczynem. Następnie trasa omija Sarnaki od zachodniej strony. Na przecięciu z obecną DK19 planowany jest pierwszy z węzłów - Sarnaki. Dalej droga od wschodu omija Łosice i za Mszanną ponownie przecina obecną DK19, biegnąc równolegle do niej. Koniec odcinka zaplanowano na granicy województw mazowieckiego i lubelskiego, w okolicach miejscowości Kolonia Łukowisko.
Budowa planowana jest w latach 2028-2030.
Chcą połączyć Europę Północną i Południową
W sumie łączna długość trasy S19, od granicy z Białorusią do granicy ze Słowacją, to ok. 570 km.
Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km. W skład szlaku Via Carpatia wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16 i S19 przebiegające przez teren pięciu województw - podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego.