Program Fundacji Polska Bezgotówkowa oferuje preferencyjne warunki finansowania terminali dla tych przedsiębiorców, którzy jeszcze do tej pory nie wprowadzili płatności bezgotówkowych w swoich sklepach. - Zależy nam na tym, aby znosić bariery kosztowe, które są szczególnie dotkliwe dla małych przedsiębiorców oraz wspierać ich w rozwoju konkurencyjności biznesu. Ponad 63% instalowanych w ramach Programu terminali trafia do firm z miejscowości poniżej 100 tys. mieszkańców. Nasze badania pokazują, że wraz z dostępem do nowoczesnej infrastruktury płatniczej, wzrasta równolegle odsetek osób posługujących się kartą, zegarkiem czy telefonem. To dowód na to, że misja, którą realizujemy wspólnie z naszymi partnerami przynosi rezultaty – komentuje Joanna Erdman, prezes zarządu Fundacji Polska Bezgotówkowa.
Mapa Polski Bezgotówkowej dynamicznie się zapełnia, jednak nadal istnieją miejsca, w których konsumentom brakuje elektronicznych płatności. Brak możliwości zapłacenia kartą Polacy odczuwają m.in. na targowiskach i bazarach (48%), w toaletach publicznych (43%) oraz podczas imprez plenerowych (41%). Poprawa sytuacji natomiast widoczna jest np. w urzędach i klinikach stomatologicznych, osiedlowych sklepikach, zakładach fryzjerskich, autobusach i tramwajach – w tych miejscach konsumenci częściej mogą wybrać czy chcą zapłacić gotówką czy bezgotówkowo.
Kompetencje cyfrowe kluczowym ogniwem
Jednak czy oferowanie samej infrastruktury wystarczy, aby pobudzić konsumentów do większego korzystania z płatności bezgotówkowych? Z perspektywy zarówno przedsiębiorców, jak i konsumentów pojawia się pytanie: jak bezpiecznie korzystać z rozwiązań bezgotówkowych? Brak wiedzy na temat tego, jak funkcjonują poszczególne narzędzia oraz luka w kompetencjach cyfrowych powstrzymuje część osób i firm od sięgnięcia po karty płatnicze oraz inne elektroniczne rozwiązania.
Poziom kompetencji cyfrowych Polaków nadal nie jest zadawalający. Polska plasuje się na 24 miejscu na 27 państw UE w rankingu analizującym posiadanie co najmniej podstawowych umiejętności cyfrowych wśród osób między 16-74 r.ż *. Bez konkretnych, edukacyjnych działań, problem będzie się pogłębiał, a wykluczenie cyfrowe obejmie coraz większą liczbę osób, uniemożliwiając im nie tylko korzystanie z bezgotówkowych form płatności, ale generalnie - funkcjonowanie w społeczeństwie.
- Płatności bezgotówkowe to tylko jeden z elementów budowania społeczeństwa cyfrowego oraz przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu, które prowadzi do pogłębiania się nierówności społecznych. W tym celu Fundacja Polska Bezgotówkowa powołała dwa programy edukacyjne - adresowany do konsumentów portal GotowiBezgotówkowi.pl edukuje mieszkańców w różnym wieku o tym jak bezpiecznie odnaleźć się w wirtualnym świecie. Natomiast skierowana do firm platforma Akademia Przedsiębiorców : Akademia Przedsiębiorcy | Polska Bezgotówkowa - Fundacja Polska Bezgotówkowa (polskabezgotowkowa.pl to komplementarne źródło wiedzy na temat tego jak rozwijać małe biznesy, aby mogły konkurować również na arenie ponadlokalnej. Im większy zasięg takich inicjatyw, tym szybciej uda nam się dogonić Europę – podsumowuje Joanna Erdman z Fundacji Polska Bezgotówkowa.
* Indeks gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego (DESI 2022), publikowany od 2014 r. przez Komisję Europejską.
Artykuł sponsorowany