Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Szymon Machniewski
|
aktualizacja

Międzynarodowe regulacje dotyczące e-handlu

3
Podziel się:

Rynek handlu online rozwija się bardzo dynamicznie na całym świecie. Firma badawcza PMR oceniła, że wartość e-commerce w Polsce W 2027 roku wyniesie 141,3 mld zł, czyli o niemal 50 mld zł więcej niż w 2022 roku. Według raportu "Rynek handlu elektronicznego: globalne trendy w branży, udział, wielkość, wzrost, możliwości i prognozy na lata 2022-2027", autorstwa Research And Markets, globalny rynek e-commerce w 2021 roku osiągnął wartość 13 bln USD, a do 2027 będzie wynosić 55,6 bln USD. Wraz ze wzrostem znaczenia e-handlu pojawiła się potrzeba wprowadzenia spójnych, międzynarodowych regulacji. Jak się one kształtują?

Międzynarodowe regulacje dotyczące e-handlu
e-handel a regulacje prawne. (unsplash.com)

Dlaczego międzynarodowe regulacje są ważne dla e-handlu?

Działalność online umożliwia organizowanie sprzedaży towarów i usług w dogodny dla przedsiębiorcy sposób, bez ograniczania się do społeczności lokalnej. Oczywiście musi być zgodna z wymogami prawnymi. Jakimi?

Jeśli e-sklep oferuje produkty czy usługi nie tylko klientom krajowym, ale i zagranicznym, musi działać zgodnie z przepisami obowiązującymi w kraju macierzystym i ogólnie w państwach, z których pochodzą inni klienci.

Dla ułatwienia powstały międzynarodowe regulacje dotyczące e-handlu, chociażby na terenie całej Unii Europejskiej.

Geneza międzynarodowych regulacji e-handlu

Pomimo że próby przeniesienia handlu do przestrzeni cyfrowej były podejmowane już na początku lat 80. XX wieku, pierwszy e-sklep powstał dopiero w 1992 roku w Stanach Zjednoczonych. Dlaczego? Otóż nie było możliwości wcześniejszego wykorzystania internetu w celach komercyjnych. Początkowo sieć miała pełnić funkcję wyłącznie komunikacyjną.

W 1994 roku, w związku z rosnącą liczbą użytkowników, w internecie zaczął na dobre rozwijać się handel. W Polsce pierwsze e-sklepy zaczęły powstawać dopiero w 1997 roku. Pionierem była pochodząca z Warszawy firma Terent, która umożliwiła klientom dokonanie zakupu przez formularz zamówienia online. Przełomem okazało się założenie w 1999 roku przez Arjana Bakkera platformy aukcyjnej Allegro, wzorowanej na amerykańskim eBay`u. Prężnie rozwijający się e-handel spowodował, że zaistniała potrzeba uregulowania tego rynku.

Pierwsze inicjatywy dotyczące e-handlu

Już od lat 50. XX wieku Wspólnoty Europejskie wydawały przepisy, które były wykorzystywane w jednolity sposób w państwach członkowskich. Skutkiem tego wykreowany został wspólny obszar prawa, zwłaszcza gospodarczego.

Umieszczanie czytelnego regulaminu e-sklepu, zasady zwrotu towarów, obowiązek informowania konsumentów o zawarciu umowy sprzedaży na odległość i możliwości odstąpienia od niej, to jedne z pierwszych regulacji dotyczących handlu międzynarodowego, jakie wprowadziła, np. Unia Europejska. Wszystko po to, aby ułatwić handel międzynarodowy. Ujednolicono również wymogi dotyczące aspektów prawnych dla różnego rodzaju działalności.

Organizacje i instytucje zajmujące się regulacjami e-handlu

W Unii Europejskiej tworzone są dyrektywy dla krajów członkowskich, które regulują sprzedaż konsumencką w sklepach stacjonarnych oraz online. Dotyczą także dostarczania treści i usług cyfrowych, oraz kwestii związanych z rękojmią.

Największą organizacją o zasięgu światowym wprowadzającą regulacje międzynarodowe dotyczące e-handlu jest WTO – World Trade Organization, czyli Światowa Organizacja Handlu, która rozpoczęła swoją działalność z dniem 1 stycznia 1995 roku.

Do grona podmiotów, które tworzą normy dotyczące handlu elektronicznego, należy zaliczyć Organizację Współpracy i Rozwoju Gospodarczego (OECD) oraz organizacje wyspecjalizowane w zakresie telekomunikacji, standaryzacji czy handlu.

Kluczowe aspekty regulacji e-handlu

Przy prowadzeniu działalności w obrębie rynku e-commerce każdy przedsiębiorca, który chce obsługiwać także klientów zza granicy, musi zapoznać się i stosować międzynarodowe regulacje prawne. Najłatwiej, jeśli e-handel odbywa się w ramach Unii Europejskiej, gdzie we wszystkich państwach członkowskich obowiązują te same przepisy. W innym przypadku trzeba zapoznać się z wytycznymi lokalnego prawa.

Uznawanie elektronicznych podpisów i transakcji

W ramach realizowanych transakcji można podpisywać dokumenty z wykorzystywaniem e-podpisu, czyli podpisu elektronicznego. To możliwe dzięki Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady UE nr 910 z 23 lipca 2014 roku. Rozporządzenie eIDAS, jak jest nazywane w skrócie, współistnieje w Polsce z ustawą z dnia 5 września 2016 roku o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej. Oba akty prawne mają zapewnić bezpieczeństwo transakcji elektronicznych.

Rozporządzenie eIDAS doprowadziło do standaryzacji przepisów dotyczących e-płatności, które są realizowane na terenie wszystkich krajów członkowskich Unii Europejskiej. Wyróżnia ono trzy rodzaje podpisów elektronicznych:

  • podpis elektroniczny,
  • zaawansowany podpis elektroniczny,
  • kwalifikowany podpis elektroniczny.

W szczególności rozporządzanie eIDAS daje możliwość składania pod różnymi dokumentami podpisu elektronicznego, który oparty jest na kwalifikowanym certyfikacie, oraz zawierania transakcji online z jego użyciem. Wydawany jest przez jedno z państw UE i pozostaje ważny w pozostałych krajach Wspólnoty Europejskiej.

Ochrona konsumentów w e-handlu

Dla lepszej ochrony konsumentów dokonujących zakupów w ramach rynku e-commerce wdrożono nowe dyrektywy unijne: dyrektywa 2019/2161 ("Dyrektywa Omnibus"), 2019/771 oraz 2019/770 (Dyrektywy Cyfrowa i Towarowa). Wśród najważniejszych regulacji międzynarodowych, jakie wprowadzono na ich podstawie, a które dotyczą ochrony konsumentów w e-handlu, należy wymienić:

  • Obowiązek informowania konsumentów o cenach sprzed obniżki – sprzedający musi podawać informacje o najniższej cenie danego towaru lub usługi, jaka obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki.
  • Skrócenie terminu przeznaczonego na rozpatrzenie reklamacji – z 30 do 14 dni.
  • Konieczność informowania konsumentów o tym, czy sprzedający w ramach platformy handlowej jest przedsiębiorcą, czy też nie.
  • Obowiązek informowania, czy przedsiębiorca korzysta z płatnych reklam lub opłaca wyższe plasowanie się jego oferty.
  • Konieczność zapewnienia sprawdzalności opinii konsumentów umieszczanych pod produktami w e-sklepach.
  • Obowiązek podawania adresu przedsiębiorstwa, adresu e-mail oraz numeru telefonu do kontaktu.
  • Zakaz wprowadzania na różne rynki międzynarodowe towarów identycznych z tymi, które sprzedawane są na innych rynkach, jeśli występuje różnica w składzie czy we właściwościach.
  • Zastąpienie nazewnictwa "rękojmia" terminem "odpowiedzialność za niezgodność towaru z umową" – termin domniemania, że niezgodność z umową istniała już w chwili zakupu został wydłużony do 2 lat.

Rozstrzyganie sporów online

Spory między konsumentami a sprzedającymi w ramach e-handlu są na porządku dziennym, dlatego pojawiła się potrzeba ich uregulowania. Nieodzowne jest dziś umieszczenie w regulaminie e-sklepu czy internetowej platformy sprzedażowej informacji o warunkach zwrotu i reklamacji towarów. W całej Unii obowiązują te same procedury, ale poza nią – już niekoniecznie.

W krajach UE klient ma prawo do odstąpienia od umowy sprzedaży zawartej przez internet w ciągu 14 dni bez podawania przyczyny. Wystarczy przy tym, że posłuży się jednostronnym oświadczeniem woli. Konsument sam wybiera wtedy metodę wysyłki zwracanego towaru i ponosi jej koszty. Sprzedający musi z kolei zwrócić wartość towaru oraz dostawy do wysokości najtańszej opcji, jaką oferuje.

Zasady dotyczące ochrony danych osobowych i prywatności

Bardzo ważną kwestią dla e-handlu jest ochrona danych osobowych i prywatności. W Unii Europejskiej obowiązuje Rozporządzenie Ogólne o Ochronie Danych Osobowych (RODO), które zostało przyjęte już 25 maja 2016 roku na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku. Na mocy rozporządzenia w państwach członkowskich UE obowiązują regulacje w zakresie ochrony i przetwarzania danych osobowych osób fizycznych.

Właściciele biznesów w branży e-commerce, m.in. sklepów internetowych, są zobowiązani do:

  • gromadzenia zgód wyrażonych w sposób świadomy, gdzie ich treść jest jasna dla użytkownika przez administratorów e-sklepów, a także informowanie użytkowników o tym, jakie jego dane osobowe, przez kogo i w jakim celu będą przetwarzane;
  • uzyskania osobnej zgody na profilowanie, tj. zbieranie danych na temat zachowań i zwyczajów użytkownika i na tej podstawie przypisywania go do danego segmentu klientów;
  • prowadzenia rejestru czynności przetwarzania danych osobowych przez administratora witryny;
  • zgłaszania naruszenia danych osobowych w ciągu 72 godzin do organu nadzorczego, zagwarantowania szczególnego poziomu bezpieczeństwa dla przekazywania i do dalszego przetwarzania danych klientów poza UE.

Wprowadzono możliwość nałożenia kary na podmioty, które nie będą stosowały się do wyżej wymienionego rozporządzenia, o wysokości do 4 proc. rocznego obrotu przedsiębiorstwa lub 20 mln euro.

Transgraniczne aspekty e-handlu

E-handel transgraniczny umożliwia producentom i dystrybutorom bezpośrednią wysyłkę zakupionych towarów do konsumentów znajdujących się na całym świecie. Dzieje się to bez konieczności budowania obecności na rynkach zagranicznych, co jest czasochłonne i kosztowne. W przypadku transgranicznego handlu elektronicznego można mówić o tzw. cross-border, kiedy to produkty wysyłane są do klientów końcowych za granicą, którzy dokonali zakupu w sklepie internetowym lub za pośrednictwem platformy typu maketplace.

To bardzo ważny dział w sferze e-commerce, zwłaszcza że tylko na rynku europejskim w 2022 roku cross-border rozwijał się w tempie 30 proc. rok do roku i osiągnął wartość około 220 mld euro. Przedsiębiorcy powinni na bieżąco śledzić zmiany przepisów.

Cła i podatki w handlu elektronicznym

Dużym problemem przy zwracaniu towarów w krajach poza UE jest to, że taka przesyłka może być potraktowana przez Urząd Celny jako import i urzędnicy mogą zażądać opłacenia cła oraz podatku VAT. Istnieje możliwość uniknięcia takich kosztów przez zastosowanie procedury towarów powracających. Powtórny przywóz towarów i zwolnienie z opłat związanych z m.in. cłem jest możliwy na podstawie Wspólnotowego Kodeksu Celnego.

Z dniem 1 lipca 2021 roku w Polsce wprowadzony został pakiet VAT dla e-commerce, tj. VAT-OSS (One-Stop-Shop). Celem pakietu jest uszczelnienie przepisów dotyczących podmiotów funkcjonujących na rynku e-handlu oraz zwiększenie konkurencyjności przedsiębiorców z krajów unijnych w porównaniu do firm z krajów trzecich. Wprowadzenie tego pakietu zmieniło tryb rozliczania podatku VAT przez firmy działające w handlu elektronicznym, włączając sprzedaż poprzez platformy e-commerce.

Na mocy nowych przepisów, w związku ze wdrożeniem pakietu e-commerce wprowadzono wiele ułatwień dla przedsiębiorców:

  • Likwidacja obowiązku rejestracji do VAT w krajach unijnych w momencie przekroczenia limitu 10 000 euro dla wewnątrzwspólnotowej sprzedaży na odległość.
  • Zastosowanie jednego limitu WST na odległość na rzecz osób indywidualnych – 10 000 euro, co w przeliczeniu dało 42 000 zł (do limitu brane są pod uwagę dokonane transakcje WST oraz świadczone usługi liczone w kwocie netto, które zostały dokonane przez podmioty w danym roku podatkowym).
  • Rozliczenie podatku VAT OSS w jednej deklaracji składanej tylko do organu podatkowego znajdującego się w państwie identyfikacji podmiotu.

Umożliwiono rejestrację do OSS przedsiębiorcom, którzy się na to zdecydują, nawet przed przekroczeniem wskazanego limitu.

Regulacje dotyczące dostawy towarów i usług przez granice

W zależności czy dokonywana jest dostawa towarów i usług przez granicę do kraju należącego do Unii Europejskiej, czy nie, nieco inne regulacje będą miały przy tym zastosowanie.

Jeśli chodzi o e-handel unijny, występuje wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów – WDT. W tym przypadku dochodzi do wywozu towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności opodatkowanych na terytorium innego państwa członkowskiego. WDT objęta jest zerową stawką podatku VAT, co jest korzystne dla sprzedawców. Może być ona stosowana po spełnieniu następujących warunków:

  • dostawa realizowana jest na rzecz podmiotu mającego status podatnika VAT w innym państwie członkowskim UE,
  • towary opuściły kraj wysyłki, zaś dostawca ma dowody świadczące o opuszczeniu przez nie terytorium państwa członkowskiego UE, z którego towary są wysyłane lub w którym rozpoczęto ich transport,
  • podatnik składający deklarację podatkową, w której wykazuje tę dostawę, jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE.

Jeśli towary sprzedawane są poza terytorium Unii Europejskiej, dokonywany jest ich eksport. W takim wypadku VAT jest opłacany według odpowiednich stawek.

Wymiana informacji między krajami

Podmioty prowadzące działalność na rynku e-commerce mają określone obowiązki informacyjne, na mocy Dyrektywy DAC7 (dyrektywy 2021/514 z 22 marca 2201 roku). W Polsce już w lutym 2023 roku Rządowe Centrum Legislacji przygotowało projekt ustawy o zmianie ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw. Nowe przepisy weszły w życie z dniem 1 maja 2023 roku.

Dyrektywa DAC7 wymaga od operatorów platform cyfrowych, tj. stron internetowych oraz aplikacji, raportowania i zbierania dodatkowych informacji podatkowych oraz składania sprawozdań za każdy rok.

Operatorzy na bazie Dyrektywy DAC7 mają obowiązek raportować dane sprzedawców działających z wykorzystaniem narzędzi e-handlu konkretnemu państwu członkowskiemu UE.

Wpływ regulacji na rozwój e-handlu

Wprowadzanie kolejnych regulacji w obrębie e-handlu wywiera wpływ na wszystkich uczestników rynku e-commerce – zarówno sprzedających, jak i kupujących. W jaki sposób?

Jak regulacje wpłynęły na zaufanie konsumentów?

Dzięki nowym przepisom interesy konsumentów są lepiej chronione, mogą oni podejmować decyzje zakupowe w warunkach pełnej informacji, m.in. wiedząc, ile najtaniej kosztował dany produkt w e-sklepie w ciągu 30 ostatnich dni przed wprowadzeniem promocji.

Wyzwania dla przedsiębiorców w kontekście różnorodnych regulacji

Krajowi pośrednicy na rynku handlu internetowego, portale aukcyjne i sprzedażowe, muszą stawiać czoło nie tylko konkurencji wewnątrzkrajowej czy wewnątrzunijnej, ale i walczyć z nieuczciwą konkurencją spoza Unii Europejskiej. Było to wyzwaniem, aby konkurować przede wszystkim z chińskimi e-sklepami i platformami zakupowymi, w przypadku których ceny poszczególnych produktów bywają niewspółmiernie niskie.

Jednak dla wyrównania szans pomiędzy różnymi podmiotami na rynku e-handlu powstał pakiet e-commerce w Unii Europejskiej. Jego wdrożenie nastąpiło z dniem 1 lipca 2021 roku. W Polsce w tym samym czasie weszła w życie ustawa z dnia 20 maja 2021 roku o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw wprowadzająca nowe zasady opodatkowania VAT handlu elektronicznego, przewidziane w unijnym pakiecie VAT e-commerce.

Nowe przepisy unijne blokują napływ do krajów UE paczek bez VAT, ale i z drugiej strony znacznie upraszczają formalności związane z handlem w internecie pomiędzy krajami członkowskimi.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
gospodarka
porady
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(3)
Proszę o norm...
8 miesięcy temu
Ciekawy artykuł, solidnie przygotowany, tylko po co ta kolorowa karta płatnicza. Nie kryję, że chciałem od razu pominąć artykuł człowieka, który lubi odstępstwa od wzorca stworzonego przez naturę.
Tomek
8 miesięcy temu
Czy w rządach i na wysokich stanowiskach postawieni urzednicy czy menadżerowie firm wolnorynkowych mają problemy z tożsamością seksualna? Kto ze sprawy dotyczące małego procenta populacji światowej robi religię?
t1000
8 miesięcy temu
Tęcza ma 7 kolorów, zabrakło różowego, chyba, że to propaganda ideologiczna.