Do wzięcia udziału w dyskusji "Czy sport może być opłacalnym narzędziem promocji?" zostali zaproszeni m. in. Witold Bańka, Minister Sportu i Turystyki, Mary O’Connor, Dyrektor Zarządzająca Federacji Sportów Irlandzkich, Marek Szkolnikowski, dyrektor TVP Sport, Jarosław Szlachetka, burmistrz Myślenic i Anna Ziobroń, Dyrektor Biura Marketingu Sportowego, Sponsoringu i Eventów w PKN Orlen S.A.
Wielkie imprezy sportowe przyciągają do miast rzesze widzów – kibiców i turystów. Skupiają też uwagę inwestorów i przedsiębiorców. Z drugiej strony, łączą się one z wydatkami ponoszonymi w celu odpowiedniego przygotowania przestrzeni miejskiej. Od budowy infrastruktury zaczynając, na konieczności zapewnienia bezpieczeństwa kończąc. Czy opłacanie tego rodzaju przedsięwzięć ze skarbu państwa i prowadzenie tą drogą promocji przynosi tym ośrodkom faktyczne, realne korzyści? Jak dzisiaj można diagnozować stan współpracy wszystkich zaangażowanych w te działania podmiotów, wliczając w to państwo, samorządy i biznes? O tym już na początku września podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy. Podczas dyskusji Dyplomacja w sporcie minister Witold Bańka będzie miał również szansę opowiedzieć o swojej drodze do osiągnięcia sukcesu, jakim była prestiżowa nominacja na prezydenta Światowej Agencji Antydopingowej (WADA). Swoją kadencję rozpocznie 1 stycznia 2020 roku, zastępując Brytyjczyka sir Craiga Reediego.
Europejski transport – bezpieczny, zrównoważony, inkluzywny. Realny plan czy mrzonka?
To już tradycja, że podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy (w tym roku w dniach 3-5 września) poruszane są najważniejsze tematy związane z infrastrukturą, transportem i szlakami komunikacyjnymi. Mobilność osób i towarów przyspiesza rozwój gospodarczy i poprawia jakość życia. Dostęp do pracy, edukacji, opieki zdrowotnej czy szerokiej gamy produktów to warunek konieczny dla zapewnienia zrównoważonego rozwoju Europy. Tymczasem musi się ona mierzyć z szeregiem palących problemów związanych z mobilnością, od nadmiernego obciążenia środków transportu - po rosnące zanieczyszczenie środowiska naturalnego czy niewystarczającą sieć połączeń, która potęguje niedorozwój wielu obszarów. Jak na tle tych wyzwań wypada polityka unijna? Jak wygląda i jak powinna wyglądać współpraca między państwami i regionami? Jaka będzie przyszłość europejskiej mobilności?
Odpowiedzi na te pytania będą poszukiwać uczestnicy panelu "Europejski transport – bezpieczny, zrównoważony, inkluzywny. Realny plan czy mrzonka?". Obok Ministra Infrastruktury Andrzeja Adamczyka wezmą w nim udział Jorge Delgado, Sekretarz Stanu ds. Infrastruktury w Ministerstwa Planowania i Infrastruktury rządu Portugalii, Tālis Linkaits, Minister Transportu Łotwy, Wołodymyr Omelyan, Minister Infrastruktury Ukrainy i Mantas Bartuška, Dyrektor Generalny Kolei Litewskich.
Podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy spodziewana jest też debata na temat infrastruktury państw Trójmorza jako odrębnej międzynarodowej inicjatywy gospodarczo-politycznej. Osobno potraktowany zostanie temat komunikacji przyszłości ze specjalnym uwzględnieniem autonomicznych pojazdów, podziemnych kapsuł i kolei wielkich prędkości, a także potrzebnej do realizacji tego celu infrastruktury nowej generacji. Tylko na takiej płaszczyźnie ten kontynentalny projekt ma sens i możliwość realizacji. Jeśli patrzeć w przyszłość komunikacyjną Europy, można postawić tezę, że „projekt kolejowy” będzie najbardziej skomplikowanym i może się okazać najbardziej kosztownym.