Eksplozja nowych technologii w obszarach telekomunikacji i informatyki ogarnia prawie wszystkie dziedziny naszego życia. Dotarła również do edukacji. Polskie uczelnie wprowadzają z rosnącym zaangażowaniem programy edukacji zdalnej.
Taką formę studiów w najbliższym czasie zamierza zaproponować Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. We współpracy z innymi ośrodkami akademickimi planuje on stworzenie Polskiego Uniwersytetu Wirtualnego i powiązanego z nim portalu edukacyjnego.
W tym celu powołano w Lublinie Centrum Zdalnego Nauczania i Kursów Otwartych. W październiku pojawią się na uniwersytecie wirtualni studenci, dla których przygotowano ofertę nazwaną „Informatyka w zarządzaniu”.
UMCS zamierza wykorzystywać możliwości techniczne infostrady LUBMAN oraz dwie platformy nauczania zdalnego: Lotus Learning Space oraz WebCT.
Edukacja na odległość oznacza, wg prof. Romana Nagórskiego, takie prowadzenie procesu kształcenia, w którym w istotny sposób uwzględnia się znaczący dla tego procesu brak bezpośredniego kontaktu uczącego się z nauczycielem i innymi kształcącymi się - poprzez zastosowanie specyficznej organizacji kształcenia, w której kluczowe znaczenie mają:
· specjalnie przygotowane materiały i pomoce dydaktyczne, do wykorzystywania w procesie uczenia się,
· odmienne niż w tradycyjnym kształceniu szkolnym sposoby komunikowania się ucznia/studenta z nauczycielem i monitorowania przez nauczyciela procesu uczenia się, a także inne sposoby kontaktowania (w miarę potrzeby) uczących się pomiędzy sobą,
· odpowiednia obsługa toku kształcenia i administrowanie nim.
Postęp naukowy wymusza ciągłe kształcenie się. Edukacja zdalna jest doskonałym narzędziem poszerzania wiedzy. We współczesnym 'społeczeństwie uczącym się' (learning society) staje się ona niezbędna dla zapewnienia powszechnego dostępu do wiedzy.