- wynika z badań ARC Rynek i Opinia.
W okresie od sierpnia ubiegłego roku do lutego br. liczba osób korzystających z sieci wzrosła w Polsce o niewiele ponad jedną czwartą.
Według ARC Rynek i Opinia, obecnie z Internetu korzysta 13,4 proc. Polaków w wieku 15 i więcej lat (rok temu było to 10,6 proc.). W Niemczech w ciągu roku odsetek internautów wzrósł z 26,9 proc. do 38,9 proc., a w Wielkiej Brytanii - z 30,7 proc. do 41,3 procent.
'W pewnym stopniu Internet w Polsce się nasycił' - powiedział w środę na konferencji prasowej Adam Czarnecki, wiceprezes ARC Rynek i Opinia.
'Najwyraźniej ci, którzy mieli dostęp do komputerów weszli do sieci już wcześniej. Pozostali mają utrudniony dostęp i słabiej widzą sens korzystania z Internetu' - dodał.
Głównymi przyczynami niekorzystania z Internetu są głównie: brak komputera (tak odpowiedziało 40,2 proc. badanych) oraz brak dostępu do Internetu (32,2 proc.). Ponad 20 proc. respondentów przyznało, że nie korzysta z sieci ponieważ nie ma takiej potrzeby.
Według ARC Rynek i Opinia, w styczniu br. z Internetu korzystało około 3,5 mln Polaków. Z sieci nie korzystają przede wszystkim osoby powyżej 36. roku życia, mieszkające na wsi i w małych miastach.
'Internauci to przede wszystkim mieszkańcy dużych miast' -powiedział Czarnecki.
Najczęściej z sieci korzystają mężczyźni i osoby z wykształceniem średnim i niepełnym wyższym w wieku od 15 do 29 lat.
'Najliczniejszą grupę polskich internautów stanowią osoby korzystające z sieci od 1-2 lat' - powiedział Czarnecki.
Internauci najczęściej korzystają z sieci w domu (43,3 proc.) oraz w pracy (26,2 proc.) i w szkole/na uczelni (15,5 proc.).
Przeważająca większość internautów (84 proc.) łączących się z siecią z domu korzysta z numerów dostępowych operatorów telefonii stacjonarnej (czyli głównie Telekomunikacji Polskiej).
Wśród korzystających z Internetu z domu prawie połowa badanych przyznało, że płaci za internet nie więcej niż 100 złotych miesięcznie, a blisko dwie trzecie internautów przyznało, że byłoby zainteresowanych abonamentem za internet.
Według ARC Rynek i Opinia krajowi internauci najczęściej korzystają z portalu Onet (43 proc. badanych) oraz z Wirtualnej Polski (29 proc.).
Na trzecim i czwartym miejscu znalazł się portal Interia (3,8 proc.) oraz zagraniczny - Altavista (3,2 proc.).
Według udostępnionego we wtorek badania Internetu przez TNS OBOP, w czołówce najpopularniejszych portali w Polsce znalazły się również Onet (43 proc. badanych) oraz z Wirtualna Polska (27 proc.).
Na trzeciej pozycji (3,6 proc.) jest jednak Yahoo (w ARC Rynek i Opinia na pozycji szóstej z 2,5 proc. zainteresowaniem), a na czwartej - Altavista (3,4 proc.).
W badaniu OBOP Interia znalazła się na piątej pozycji najpopularniejszych portali.
ARC przeprowadził badanie w lutym 2001 roku.