Komisja Europejska nałożyła na byłego hiszpańskiego państwowego monopolistę telekomunikacyjnego Telefonica karę 151 mln euro za zawyżanie cen połączeń internetowych, co hamowało wprowadzanie w Hiszpanii Internetu szerokopasmowego.
"Struktura cenowa Telefoniki podwyższała koszty jej konkurentom, ograniczała konkurencję na rynku detalicznym i zmuszała konsumentów do płacenia za to" - powiedziała dziennikarzom unijna komisarz do spraw konkurencji Neelie Kroes.
Hiszpańska spółka zapowiedziała złożenie odwołania od wydanej przez KE decyzji, którą nazwała "niesprawiedliwą i nieproporcjonalną".
_ Jak zaznaczyła, przy ustalaniu wymiaru kary wzięto pod uwagę to, że Telefonica całkowicie świadomie łamała unijne przepisy antytrustowe. _
Telefonica kontroluje kablową sieć telefoniczną, wykorzystywaną przez 80 procent hiszpańskich użytkowników ADSL (asymetrycznych cyfrowych łącz abonenckich). By móc rywalizować z Telefoniką, konkurenci musieli wykupywać od niej hurtowo takie łącza, oferowane następnie pojedynczym klientom.
Zdaniem KE, w latach 2001-06 pobierane przez Telefonikę ceny hurtowe były tak wysokie, że opóźniły wprowadzanie w Hiszpanii internetu szerokopasmowego. W rezultacie stopień upowszechnienia internetu jest tam o jedną piątą niższy niż zachodnioeuropejska średnia, zaś pobierane od użytkowników opłaty o jedną piątą wyższe.
"Gdy konsumenci i przedsiębiorcy doznają na tak dużym rynku uszczerbku, cierpi cała gospodarka. Konsumentów odsunięto od dostępu do nowych usług, na jakie pozwala szerokopasmowy Internet" - podkreśliła Kroes.