Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Artykuł sponsorowany przez Impact

Nie ma równych i równiejszych. Jak tworzyć inkluzywny biznes?

Podziel się:

Wykorzystanie pełnego potencjału kobiet w biznesie to nie tylko kwestia sprawiedliwości społecznej, lecz także strategiczny krok ku sukcesowi organizacji. Raport SDG 2023 ujawnia, że podział płci w zarządach firm Europy Środkowo-Wschodniej nadal jest nierównomierny – zależy to jednak od branży. Haleon jest jedną z firm, która stawia na kompetencje pracowników niezależnie od płci czy przekonań. Jakie działania mogą przyczynić się do stworzenia bardziej inkluzywnej organizacji, gdzie każdy ma równe szanse?

Nie ma równych i równiejszych. Jak tworzyć inkluzywny biznes?
Umacnianie pozycji kobiet na rynku pracy wymaga konkretnych rozwiązań, które pozwalają im na łączenie rozwoju zawodowego z życiem prywatnym. Dotyczy to również nieszablonowych rozwiązań, umożliwiających kobietom dopasowanie grafiku do potrzeb, które mogą być bardzo zróżnicowane. (Materiały prasowe)

Różnorodność w biznesie to ważny aspekt działalności organizacji, w którym jest jeszcze wiele do poprawy – wciąż to mężczyźni częściej zajmują przywódcze stanowiska. Swój udział w zwiększeniu równości obu płci w tym zakresie ma m.in. Haleon – firma z branży consumer healthcare, która wspiera codzienne dbanie o zdrowie i profilaktykę. W jej portfolio znajdują się marki, które można znaleźć niemal w każdym polskim domu, takie jak Voltaren, Rutinoscorbin, Theraflu czy Sensodyne. Oprócz dbania o zdrowie Polaków, Haleon stawia na różnorodność zespołów wierząc, że im większa różnorodność w zespole, tym lepiej i łatwiej można odpowiadać na zróżnicowane potrzeby konsumentów Centralnej i Wschodniej Europy.

Od początków swojej działalności Haleon, poza promowaniem holistycznego podejścia do zdrowia, angażuje się we wspieranie równości oraz wzmacnianie pozycji kobiet na rynku pracy. Już teraz w Polsce stanowiska menedżerskie zajmuje ponad 48 proc. kobiet, a w zarządzie firmy na Europę Środkowo-Wschodnią stanowią one aż 55 proc. Promując różnorodność w biznesie, Haleon stawia sobie ambitne, takie jak osiągnięcie przez firmę parytetu płci na wysokich stanowiskach do 2030 roku. W rekrutacjach kobiety i mężczyźni mają równe szanse i wybierany jest ten kandydat, który ma najlepsze kompetencje.

Women empowerment wymaga działań

Ponad 50 proc. Polek spotkało się w swojej karierze z faworyzowaniem mężczyzn oraz stereotypowym podejściem w trakcie rekrutacji i przyznawania awansów (źródło: Statista, 2022). To pokazuje, że wciąż mamy w tym zakresie dużo do zrobienia. Kobiety nadal rzadziej zajmują przywódcze stanowiska, w dodatku nie zawsze oceniane są przez pryzmat kompetencji. Według raportu Sytuacja kobiet w Polsce z perspektywy społeczno-ekonomicznej, opracowanego przez Polski Instytut Ekonomiczny, w 2022 roku jedynie 24 proc. kobiet zasiadało w zarządach największych spółek. Są jednak firmy, które starają się wyrównać obecność obu płci na wyższych stanowiskach i zaczynają od własnego "podwórka". Takie wysiłki podejmuje m.in. Haleon – na czele zespołu zarządzającego regionem Europy Centralnej i Wschodniej w skład, którego wchodzą 34 kraje, stoi Polka, Justyna Ciępka.

- Od wielu lat mocno wierzę w potencjał kobiet, wspieram je i zachęcam innych do takiego działania. Wyrównanie szans i różnorodność to tematy, w których wciąż potrzebujemy konkretnych działań, dlatego w Haleon dmuchamy w skrzydła pracujących u nas kobiet. Wspieramy naszych pracowników, a także promujemy dobre praktyki na zewnątrz. Motywujemy ich do aplikowania na wyższe stanowiska, dbamy o równy udział płci w rekrutacjach i w szansach na wewnętrzny awans, stawiając po prostu na najlepszego kandydata. Co ważne, bierzemy w nich pod uwagę pracowników, którzy przebywają na urlopach macierzyńskich i tacierzyńskich, dzięki czemu nikt nie czuje się pominięty. Poprzez inicjatywę Women@Haleon, zachęcamy kobiety do wiary we własne możliwości i otwartego mówienia o swoich potrzebach. Każdy z nas przechodzi różne etapy w swoim życiu, dlatego ważne jest, abyśmy czuli, że nie jesteśmy sami. W Haleon dbamy o to, aby pracownicy mogli się rozwijać zawodowo, ale i mieli czas na życie prywatne. Możliwość dopasowania pracy do swoich potrzeb to duży komfort psychiczny i szansa na spełnianie się na wielu polach. Z naszych benefitów szczególnie chętnie korzystają kobiety, które nierzadko łączą wiele ról życiowych i w dodatku same nakładają na siebie niepotrzebną presję. Chcemy dodawać im otuchy i pokazać, że nie zawsze muszą być siłaczkami – mówi Justyna Ciępka, Dyrektorka Zarządzająca Haleon w Centralnej i Wschodniej Europie.

Pomimo rozpowszechniającego się równouprawnienia i nowoczesnego modelu rodziny, obowiązki domowe i opieka nad dziećmi nie zawsze są dzielone równo pomiędzy partnerów. Dużo w tym zakresie zależy od firm, w których pracują świeżo upieczeni rodzice, oraz od benefitów, jakie im oferują. Dobrym przykładem jest podejście firmy Haleon – pracownikom, którzy zostali rodzicami, przysługuje prawo do płatnego 26-tygodniowego urlopu rodzicielskiego. Mogą z niego skorzystać zarówno matki, jak i ojcowie. Jednakowy wymiar urlopu dla obojga rodziców pozwala na podział obowiązków i wspólne spędzanie czasu z nowym członkiem rodziny, co jest znaczącym odciążeniem kobiet. Poza tym, wracające z urlopów młode mamy lub ojcowie mogą powoli wdrażać się w swoje obowiązki lub wedle potrzeb, zmniejszyć wymiar etatu. To duże ułatwienie, dzięki któremu mają więcej czasu na odnalezienie się w nowej rzeczywistości.

Biznesowe wspieranie kobiet

Umacnianie pozycji kobiet na rynku pracy wymaga konkretnych rozwiązań, które pozwalają im na łączenie rozwoju zawodowego z życiem prywatnym. Dotyczy to również nieszablonowych rozwiązań, umożliwiających kobietom dopasowanie grafiku do potrzeb, które mogą być bardzo zróżnicowane. Wie o tym Haleon, oferując pracownikom elastyczny czas pracy. Osoby pracujące w biurze mogą korzystać z hybrydowej pracy zdalnej i 16 dni w miesiącu wykonywać swoje obowiązki z domu. Sami decydują, kiedy przyjdą do biura i o której rozpoczną pracę, jedynym warunkiem jest uzgodnienie tego ze swoim przełożonym.

Wspieranie pracowników jest wpisane w DNA Haleon. Stawiamy na ludzi, bo to oni są dla nas najważniejsi. Wiemy jednak, że szczególnie kobietom doskwierają poczucie winy – aż 46 proc. matek nadal pracuje, pomimo przeziębienia czy grypy, żeby pokazać swoje zaangażowanie. Naszą odpowiedzią na te dane jest kampania "MAMY czas na zdrowie". Jej celem jest zwiększenie w społeczeństwie świadomości wyzwań, z jakim borykają się pracujące matki w trakcie choroby. Chcemy zachęcać kobiety do zadbania o siebie, a także zwrócić uwagę ich partnerów i pracodawców na skalę problemu. My, kobiety, wciąż zbyt wiele dźwigamy na swoich barkach i nie pozwalamy sobie na odpoczynek. Najwyższy czas to zmienić i uświadomić sobie, że nie musimy wykonywać naszych obowiązków same – tutaj ogromną rolę odgrywają nasi partnerzy i pracodawcy – komentuje Sylwia Piankowska, Dyrektor Marketingu na Europę Środkowo-Wschodnią w Haleon.

Haleon jest jednym z partnerów tegorocznej edycji Impact CEE. W trakcie wydarzenia eksperci z firmy wypowiedzą się wezmą udział w panelach w ścieżkach Health, Women Empowerment, Leadership.

Materiał sponsorowany przez Impact

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl