Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
MWL
|

"Ostre hamowanie". Samochody elektryczne przestaną się opłacać

Materiał powstał w ramach ekologicznej akcji WP naturalnie.
172
Podziel się:

Kiepskie prognozy dla polskiej elektromobilności: brak dopłat do aut elektrycznych w leasingu zamrozi rynek - pisze poniedziałkowa "Rzeczpospolita". Jak wskazano, produkcja baterii do e-aut w Polsce już się załamuje. A fabryka Izery "trafia na półkę".

"Ostre hamowanie". Samochody elektryczne przestaną się opłacać
Mamy o wiele za mało publicznych punktów ładowania (WP, Tomasz Budzik)

"Przestawianie motoryzacji na zeroemisyjność idzie z oporami w całej Europie, ale w Polsce szykuje się ostre hamowanie" - przewiduje "Rzeczpospolita". Jak wskazała, zastopowanie od przyszłego miesiąca do końca tego roku dopłat do samochodów elektrycznych w leasingu, o czym w ubiegłym tygodniu zdecydował Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, zamrozi rynek e-aut.

"Elektryki bez dopłat stają się zupełnie nieatrakcyjne kosztowo" - ostrzega dziennik i dodaje, że "niestety, bez dotacji będzie jeszcze gorzej, bo drożej".

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Polak buduje giganta w USA - cel to 100 mld dolarów. Stefan Batory w Biznes Klasie

Jak poinformowała "Rz", zdaniem Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności (PSNM) zawieszenie programu z dopłatami mocno odbije się na rynku, bo przedsiębiorcy kupują ponad 80 proc. wszystkich aut bateryjnych, a branża leasingowa finansuje prawie 70 proc. z nich.

To stwarza poważne ryzyko spadku popytu na elektryki w Polsce. W oczekiwaniu na wznowienie naboru firmy do końca roku mogą wstrzymywać decyzje o nabywaniu samochodów elektrycznych - uważa Jan Wiśniewski, dyrektor Centrum Badań i Analiz PSNM.

"Jeśli do tego dodać problemy administracyjne z rozbudową infrastruktury ładowania, załamanie produkcji i sprzedaży baterii do elektryków – naszej specjalności eksportowej, a także odłożenie na półkę decyzji w sprawie budowy fabryki Izery, to widać, że polska elektromobilność płynie coraz bardziej pod prąd" - zaznaczono.

Największy w Europie producent baterii do samochodów elektrycznych, podwrocławska fabryka LG Energy Solutions ma duże kłopoty z powodu spadku popytu na elektryki. Według firmy analitycznej AutomotiveSuppliers. pl prognoza zakłada na ten rok 38-proc. spadek sprzedaży. Już w pierwszym kwartale 2024 r. eksport baterii z Polski spadł r./r. o ponad połowę - przekazał dziennik.

"Sypie się" projekt fabryki Izery

Jak dodała "Rz", "sypie się" nawet projekt fabryki Izery w Jaworznie. - Nie ma szans, by powstała cała taśma produkcyjna do 2026 r., wobec faktu minimalnego zaawansowania czegokolwiek, jaki zastaliśmy - powiedziała Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz, minister funduszy i polityki regionalnej, pytana w piątek w Radiu Zet o start produkcji elektrycznej Izery.

Dopytywana była, czy w takim razie Izera w ogóle powstanie. - Wiem, że ministerstwo aktywów prowadzi rozmowy ze stroną chińską, jeśli to będzie przez MAP uznane jako korzystne dla Polski i opłacalne, to otworzyliśmy poprzez przesunięcie do części pożyczkowej takiej możliwości, by inwestycja była realizowana - wyjaśniała.

Pełczyńska-Nałęcz już wcześniej tłumaczyła przesunięcie ewentualnych funduszy na Izerę z części grantowej do pożyczkowej. - Chodzi o to, że środki z grantu muszą być wydatkowane do połowy 2026 r., a nie ma takiej możliwości, żeby była gotowa linia produkcyjna - a taki był wymóg - do połowy 2026 r. Ten projekt nie jest tak zaawansowany, to była jakaś iluzja - mówiła pod koniec maja.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(172)
Darkabadon
2 dni temu
Przepraszam ale chyba mamy gospodarkę wolnorynkową i nie powinno faworyzować jednych pojazdów, tylko jeżeli są tak wspaniałe to powinny obronić się same na rynku a widać że ludzie nie chcą tego g***na kupować.
Ja zwykły kon...
2 dni temu
Wszystkie auta nabywane na firmę powinny być używane tylko zgodnie z prowadzoną działalnością. Używanie w celach prywatnych powinno być podstawą do nakładania wysokich kar.
Ostatnia pros...
6 dni temu
Bo to pezekrent,tak jak szpryca.A teraz raki,zakrzepy I naglica.
qqa
6 dni temu
Przecież każdy kto ma więcej zwojów niż kura wiedział, że to lipa, np. skąd brać energię elektryczną do zasilania baterii milionów samochodów elektrycznych skoro już teraz bez tych samochodów są problemy z jej uzyskaniem ? Albo ile tysięcy kilometrów nowych linii energetycznych trzeba by położyć by tę energię przesłać, nawet gdyby znalazły się nowe elektrownie? I na koniec dlaczego mam dopłacać do cudzego interesu?
pani Jadzia
7 dni temu
Elektryk jest atrakcyjny, ale hydraulik jest bardziej męski.
...
Następna strona