Jubileuszowa odsłona filmu wizualnie zbliżona jest do teledysku. Poznamy bohatera, poszukującego klucza do swojej pamięci i tożsamości. „Pamięć jest kluczem” to niekonwencjonalna, pełna zgrzytów i niedomówień podróż w krainie pamięci, przez którą w rytm elektronicznej muzyki, wiodą widza wizje polskich dzieł sztuki – odzyskanych w ostatnich latach wysiłkiem MKiDN, oraz tych utraconych w wyniku II wojny światowej i ciągle poszukiwanych.
- W tym roku zależy nam na podsumowaniu 10 lat działalności projektu. Chcemy w przystępnej i świeżej formie, uświadamiać młodym (i nie tylko) jakie najważniejsze dzieła Polska utraciła podczas II wojny światowej oraz zaprezentować te które udało się odzyskać. Choć dokładnej wartości strat wojennych nie jesteśmy w stanie oszacować, na dzień dzisiejszy wiemy, że Polska utraciła dzieła sztuki o rynkowej wartości co najmniej 30 mln dolarów. Niektóre z nich uległy całkowitemu zniszczeniu, niektóre zaginęły, a to jak wyglądają, wiemy wyłącznie z zachowanych fotografii. I to między innymi one tworzą „eksponaty” w Muzeum Utraconym. Dzięki nimi możemy przywracać pamięć o swoim dziedzictwie kulturowym, o naszej tożsamości – opowiada Anna Zimecka ze Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR, pomysłodawczyni projektu Muzeum Utracone i vice prezes Ad Artis Fundacji Sztuki SAR.
Muzeum Utracone to multimedialny, kulturalny, a zarazem edukacyjny projekt, który wspiera działania w popularyzowaniu wiedzy o utraconych dziełach w Polsce. Projekt „przywraca pamięć” i pozwala na mentalne odzyskanie utraconego dziedzictwa narodowego. W Muzeum Utraconym nie można odnaleźć eksponatów, można za to zobaczyć archiwalia i fotografie dzieł, które zostały zaginione głównie podczas II wojny światowej – a to ponad 75% dóbr kultury – i umieszczone częściowo w Katalogu Strat Wojennych Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Muzeum Utracone ma na celu przywracać pamięć, nadając nowe życie zaginionym lub utraconym rzeźbom, książkom, obrazom, muzyce, tradycjom etc. Jest również wirtualną instytucją kultury, której kolekcje dzieł odnaleźć można na stronie internetowej.
W tym roku pokazy odbędą się:
17.05 – Kraków przy Teatrze im. Juliusza Słowackiego, o godz. 22.00 *
*18.05 – Warszawa w Muzeum Łazienki Królewskie, o godz. 21.00
18.05 – Poznań, Brama Poznania, o godz. 21.30
18.05 – Toruń, Muzeum Okręgowe – Dziedziniec Ratusza Staromiejskiego, o godz. 21.30
Projekt pod honorowym patronatem prof. dr. hab. Piotra Glińskiego, Wiceprezesa Rady Ministrów, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
PRODUCENT POKAZÓW: Ministry Of Creativity
PARTNER TECHNICZNY: fullscreen
PROJEKT I PRODUKCJA FILMU: Saatchi & Saatchi IS, Papaya Films, LUNAPARK motion arts collective
WSPARCIE ORGANIZACJI I FINANSOWANIE: Krakowskie Biuro Festiwalowe, Urząd Miasta Torunia, Urząd Miasta Krakowa, Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego
WSPÓŁORGANIZACJA: Muzeum Łazienki Królewskie, Brama Poznania, Teatr w Krakowie - im. Juliusza Słowackiego, Muzeum Okręgowe w Toruniu, Muzeum Narodowe w Poznaniu
PARTNER PROJEKTU: LOTTO. Radość wygrywania
PARTNERZY WSPIERAJĄCY: Kino za Rogiem, McDonald's
PATRONATY HONOROWE: Honorowy Patronat Ministra MKiDN, UNESCO
PATRONI MEDIALNI: TVN, Multikino Polska, Radio ZET, Radio Zet Chillii, Ströer Media, Outdoor jest Cool! AMS, Wirtualna Polska, Gazeta.pl, THINKTANK i Magazyn THINKTANK, Artinfo.pl, Magiczny Kraków Miłośnicy Miasta
O Muzeum
Projekt Muzeum Utracone powstał w 2009 roku w Ad Artis – Fundacji Sztuki SAR i od razu znalazł się na liście wieloletnich projektów Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Muzeum Utracone, w ciągu 10 lat od powstania, zyskało uznanie fachowców i specjalistów (UNESCO, dyrektorzy największych Muzeów Polsce, NIMOZ, Archiwa Państwowe, Biblioteka Narodowa itp.) ze względu na swoje walory edukacyjne. Film powstający wraz z każdą edycją projektu, prezentowany jest również na mniejszych pokazach odbywających się w całej Polsce – płyta z materiałami wysyłana jest łącznie w ponad 600 muzeów i służy do działań oświatowych przez cały rok, wzbogacając ofertę kulturalną tych instytucji. Z roku na rok wzrasta liczba odzyskanych przez Polskę, a utraconych podczas wojny dzieł – proporcjonalnie zwiększa się również liczba uczestników pokazów Muzeum Utraconego podczas corocznych Nocy Muzeów. Szacujemy, że od 2013 roku liczba osób, które widziały film Muzeum Utracone to ponad 2 100 000 uczestników, czyli około 330-360 tys. rocznie.
„Rozpowszechnianie wizerunku utraconego dzieła sztuki jest przecież pierwszym krokiem do jego odzyskania.”
Ciekawych, już teraz zapraszamy do wirtualnego muzeum na: www.muzeumutracone.pl, Facebook'u www.facebook.com/muzeumutracone i na Instagramie www.instagram.com/muzeum_utracone.