Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
MLG
|
aktualizacja

Parkingi przy szpitalach i centrach handlowych pod lupą. Jest 820 tys. zł kary

381
Podziel się:

Zarządca parkingu ogranicza sposoby składania reklamacji? Twierdzi, że czas odpowiedzi może się wydłużyć? Straszy poniesieniem kosztów windykacyjnych i egzekucyjnych? To działania niezgodne z prawem - przekonuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Parkingi przy szpitalach i centrach handlowych pod lupą. Jest 820 tys. zł kary
UOKiK nałożył karę na firmę APCOA (East News, Wojciech Strozyk/REPORTER)

Prezes UOKiK nałożył karę ponad 820 tys. zł na APCOA Parking Polska i wystąpił o wyjaśnienia do spółek ATPark i Europark.

APCOA Parking Polska jest operatorem parkingów przy szpitalach, biurowcach, hotelach i centrach handlowych na terenie całego kraju. Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów docierały liczne skargi dotyczące praktyk stosowanych przez przedsiębiorcę.

UOKiK: Nieuczciwe zasady reklamacji

APCOA Parking Polska ograniczała konsumentom sposoby składania reklamacji, dopuszczając tylko dwa rodzaje zgłoszeń: poprzez formularz na stronie internetowej lub listownie na adres siedziby. Tymczasem powinna uwzględniać także te składane w innej formie, np. mailowo czy osobiście - przekonuje UOKiK.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Enter Air poleci z CPK na Wyspy Zielonego Przylądka? "W Radomiu na taki kierunek nie ma szans"

Urząd dodaje, że spółka informowała, że termin, w jakim rozpatrzy reklamacje, może być dłuższy niż 30 dni. Jest to sprzeczne z ustawą o prawach konsumenta, która wskazuje, że nie jest możliwe samodzielne wydłużanie czasu udzielenia odpowiedzi na reklamację. Do 1 stycznia 2023 r., jeśli przedsiębiorca nie udzielił odpowiedzi w terminie 30 dni od otrzymania zgłoszenia, reklamacja była uznana. Nowe przepisy, związane z implementacją dyrektywy Omnibus, skróciły ten czas do 14 dni.

Reklamacja nie może ograniczać uprawnień konsumentów

Część konsumentów, którzy złożyli reklamację na "wezwanie do wniesienia opłaty dodatkowej" za korzystanie z parkingów APCOA, dowiedziało się, że jeśli nie zapłacą wskazanej kwoty, poniosą koszty windykacji i postępowania egzekucyjnego. Twierdzenie spółki brzmiało kategorycznie i wskazywało na nieuchronność tych zdarzeń.

"Tak przekazywane miało na celu wywołanie nieuzasadnionej obawy i mogło wpłynąć na decyzję odnośnie uiszczenia żądanych przez firmę opłat. Tymczasem APCOA musiałaby najpierw skierować sprawę na drogę postępowania sądowego, a dopiero w dalszej kolejności - do organu egzekucyjnego, np. komornika. Co więcej, na każdym z tych etapów konsumenci mogli zostać zwolnieni z ponoszenia dodatkowych kosztów" - czytamy w komunikacie UOKiK.

Procedura reklamacyjna nie może ograniczać uprawnień konsumentów. To oni, a nie przedsiębiorca, powinni mieć możliwość wyboru preferowanego sposobu składania reklamacji. Co więcej, informacje przekazywane przez spółkę powinny być prawdziwe i kompletne. Gdyby konsumenci nie zostali wprowadzeni w błąd, mogliby zdecydować o zasadności dalszego dochodzenia swoich praw czy podjęcia obrony przed sądem - mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Parkingi pod lupą UOKiK

To nie jedyne działania Urzędu względem zarządców parkingów. Wezwania do zmiany praktyk i postanowień mogących naruszać zbiorowe interesy konsumentów otrzymały spółki ATPark z Jaworza oraz Europark z Warszawy, działające na terenie całego kraju. Obaj przedsiębiorcy ograniczają sposoby składania reklamacji oraz przekazują informacje o konieczności poniesienia dodatkowych kosztów w związku z nieuiszczeniem żądanych opłat - infromuje UOKiK.

Prezes UOKiK od dłuższego czasu przygląda się sprawom parkingów i kwestionuje stosowane przez ich zarządców nieuczciwe praktyki. Ostatnie decyzje dotyczyły parkingów przy marketach oraz parkingu przy szpitalu onkologicznym we Wrocławiu.

W odpowiedzi na decyzję i opinię UOKiK, APCOA wydała swoje stanowisko w tej sprawie. Jak wskazuje organizacja, decyzja Urzędu "jest nieprawomocna". "Złożyliśmy od niej odwołanie kierując sprawę na drogę postępowania sądowego" wskazano.

Jak pisze APCOA w swojej odpowiedzi:

Podobnie nie jest wymagalna naliczona kara. UOKiK prowadził postępowanie od października 2021 r. Badając szereg aspektów działalności APCOA, organ nie zdecydował się na postawienie zarzutów w zakresie sposobu organizacji parkingów, zasad ich działania, w tym naliczania opłat dodatkowych czy też oznakowania, a także sposobu rozstrzygania konkretnych spraw konsumentów. Prezes UOKiK przyznał w uzasadnieniu decyzji, że zakwestionowane ostatecznie w decyzji działania APCOA nie były umyślne. Uważamy też, że w wyniku stosowanych praktyk konsumenci nie ponieśli szkody. Naszą działalność opieramy na uczciwych relacjach z klientami i dążymy do udoskonalania wysokich standardów prowadzonej przez nas działalności.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(381)
PeBe
5 dni temu
w pewnym sensie rozumiem działania właścicieli parkingów wynajmujących firmy typu apcoa np. kiedyś parking Silesia dla klientów oblegany przez kierujących pojazdami załatwiającymi sprawy w centrum Katowic, w godzinach dopołudniowych na parkingu brak wolnych miejsc, a w galerii pustki, organizacja meczu na nowym stadionie w Sosnowcu, parkingów co kot napłakał, więc kibice parkują pojazdy na terenie centrów handlowych wokół stadionu, nie rozumiem natomiast braku uwzględnienia reklamacji w przypadku pobytu w markecie i posiadania np. paragonu ??? przecież właściciel terenu nie wynajął firmy apcoa aby ta odstraszała klientów ???
jervis
1 tyg. temu
Długi czas nie było problemów z parkowaniem przed centrami handlowymi aż tu ktoś zauważył, że to może być źródło dochodów, (dla mnie bardzo podejrzane) i wprowadził ograniczenia czasu parkowania bardzo zróżnicowane czasowo, pod względem opłat za dłuższy postój. W sytuacji gdy wykorzystam swój limit dzienny przydzielony poprzez zarejestrowanie pojazdu, podczas gdy naprawdę korzystałem to tego dnia 15 minut z przysługujących 180 minut to za następne odwiedziny po tym czasie tego samego dnia muszę płacić gotówką. Nie ma możliwości wykorzystywania przyznanego czasu (przykładowe 180 minut) na raty. To bardzo ogranicza możliwości korzystania z tych sklepów. Natomiast gdy ktoś chce porzucić pojazd na parkingu, co się zdarzało to i tak porzuci. Proponuję wziąć te uwagi pod rozwagę.
burza
1 tyg. temu
niestety ale ta firma nie uznaje reklamacji, pisze o "indywidualnym" rozpatrywaniu a odpowiedź jest standardowa, że nie uznano - mimo obiektywnych czynników do uznania takiej reklamacji. Żadnej kontroli takich poczynań, sami są sędziami we własnych sprawach.
Wiktor.
1 tyg. temu
Ja otrzymałem wezwanie do zapłaty za "parkowanie w miejscu nedozwolonym " na parkingu przy sklepie "ALDI" w Sopocie. Jestem osobą niepełnosprawna i posiadam kartę parkingowa dla osób niepełnosprawnych . Zaparkowałem w miejscu gdzie nie ma znaku zakaz postoju lub zakaz zatrzymywania i postoju. Złożyłem reklamacje. W opisie składania reklamacji jest informacja, że nalezy podać adres i e'mail, telefon jest opcyjnie. jednak bez podania numeru telefonu nie można wysłać wypełnionego arkusza reklamacyjnego.
MarMar
3 miesiące temu
Ale dlaczego te opłaty za brak wydrukowanego biletu, bo ktoś się zapomniał, to 150 zł, a nie 25?
...
Następna strona