1 lipca ma wejść w życie tzw. podatek cukrowy, czyli dodatkowa opłata nakładana na słodzone napoje. Ministerstwo Zdrowia przekonuje, że wyższe ceny zniechęcą Polaków do częstego sięgania po słodkie produkty, a dzięki temu będziemy po prostu szczuplejsi. Przeciwnicy tego pomysłu wytykają autorom nieścisłości, np. przekonują, że w rzeczywistości nie chodzi o zdrowie, lecz wyższe wpływy do budżetu. Dziwi ich też niekonsekwencja ministerstwa, które nie objęło wszystkich napojów zawierających cukier, dodatkową opłatą.
"Gazeta Wyborcza" zastanawia się, dlaczego spod opłaty wyłączone są wódki i piwa smakowe. To produkty, które zawierają dwa składniki, których spożywanie chce resort nowymi opłatami ukrócić, więc aż się prosi o dodatkowy podatek. Tymczasem te produkty akcyzowe są spod regulacji wyjęte.
Krzysztof Brzózka, były szef Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych zilustrował to na przykładzie jednego z piw smakowych. Składa się z piwa (40 proc.) i lemoniady (60 proc.). – W tym przypadku zawartość maltozy pochodząca z piwa w 100 ml napoju wynosi ok. 1,6 g, a dodatkowe ponad 3 g pochodzą ze słodzonej cukrem, syropem cukru albo fruktozą lemoniady. Niezdrowe? Owszem. Ale żadnych reperkusji producent nie odczuje.
To nie koniec piwnych paradoksów. Podatek cukrowy będzie pobierany od piw bezalkoholowych, choć ich producenci też (w przeciwieństwie do innych napojów) nie muszą podawać składu.
O wyjaśnienie został zapytany na konferencji prasowej wiceminister zdrowia Janusz Cieszyński. Przyznał, że "w przypadku napojów alkoholowych w przeciwieństwie do napojów słodzonych nie jest podawany skład, więc kontrola tego rodzaju daniny byłaby niesłychanie trudna".
Takie tłumaczenie zupełnie nie przekonuje Krzysztofa Brzózki, który zauważył, że dzięki temu, że tym samym producenci piwa i wódek smakowych będą mieli jeszcze jeden przywilej, czyli niepłacenie za cukier w swoich napojach. Producenci piwa już dziś korzystają z przywileju w postaci możliwości reklamowania go w określonych godzinach. Pojawiały się pomysły ograniczenia czasu nadawania reklam w telewizji, ale przepadły.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl