RFID to technologia jeszcze z czasów II wojny światowej. Wykorzystywana była m.in. do rozpoznawania samolotów. Pierwsze komercyjne użycie miało miejsce dopiero w latach 70. XX wieku, ale w wykorzystaniu RFID nastąpił w 2005 roku. Właśnie wtedy organizacja GS1 odpowiedzialna za standaryzowanie m.in. kodów kreskowych, zdecydowała o utworzeniu standardu UHF (ang. Ultra High Frequency). Teraz RFDI testowane jest przez Pocztę Polską w trzech jej sortowniach na terenie kraju. Zdaniem ekspertów może zastąpić popularne kody kreskowe.
Poczta Polska testuje nową/starą technologię
Na początku stycznia ruszyła pierwsza faza testów technologii RFID — jednocześnie w trzech sortowniach: w Pruszczu Gdańskim, Szczecinie i Zabrzu, przez które przechodzi ok. 50 mln przesyłek paczkowych i listowych miesięcznie. Krajowym liderem tej technologii jest firma Hadatap. Oprócz takiego partnera jak Poczta Polska z jej komercyjnych rozwiązań wykorzystujących technologie RFDI korzysta także Orlen i biblioteki Uniwersytetu Jagiellońskiego.
RFID można tagować nawet pracowników
Jak można wykorzystać technologię RFID (Radio Frequency Identification). Produkty, listy, paczki znakuje się specjalnymi identyfikatorami RFID (etykiety, karty, tagi, breloczki, opaski), zawierającymi chip z danymi oraz antenę, która pozwala na komunikację i zasilanie taga z czytnikiem.
RAIN RFID pozwala na identyfikację otagowanych przedmiotów z odległości nawet kilkudziesięciu metrów. Ponadto technologia ta daje możliwość odczytu wielu rzeczy jednocześnie, co pozwala oszczędzić czas potrzebny na rozpoznawanie np. konkretnych towarów.
RFID można wykorzystać także przy organizacji pracy na dużych powierzchniach. Można przypisać pracownikowi indywidualny tag RFID np. w formie opaski. Dzięki temu w razie ewakuacji możemy szybko sprawdzić, czy wszystkie osoby znajdują się w strefie bezpieczeństwa, a jeśli nie, to kogo należy szukać.