Chodzi o ciężarówki o maksymalnym nacisku na oś napędową do 11,5 tony.
Na terenie UE obowiązuje dyrektywa Rady Europy, która ustala wspólne normy dotyczące ciężaru i wymiarów pojazdów. Uchwalono ją po to, by uniknąć utrudnień w handlu międzynarodowym, spowodowanych różnymi normami obowiązującymi w różnych krajach.
Polska w 2011 roku uchwaliła prawo zezwalające na jeżdżenie po drogach ciężarówkami o nacisku 11,5 tony na oś, ale jednocześnie, w tej samej ustawie, wprowadzono ograniczenia ze względu na ochronę infrastruktury.
W praktyce, ruch dla największych ciężarówek ograniczono na na blisko 97 proc. dróg publicznych.
Trybunał orzekł, że “nakładając na przedsiębiorstwa transportowe wymóg posiadania specjalnych zezwoleń umożliwiających poruszanie się po niektórych drogach publicznych, Rzeczpospolita Polska uchybiła zobowiązaniom ciążącym na niej na podstawie przepisów art. 3 i 7 dyrektywy Rady 96/53/WE z dnia 25 lipca 1996 r.”
Sprawę przeciwko Polsce do Trybunału Sprawiedliwości UE Komisja Europejska skierowała w 2016 roku. Ostateczny wyrok zapadł w czwartek, Polska zostanie obciążona kosztami postępowania.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl