Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Marcin Walków
Marcin Walków
|
aktualizacja

Pożegnanie z Macanem. Bestseller Porsche przegrał z unijnymi przepisami

18
Podziel się:

Lada moment w Unii Europejskiej nie kupimy już nowego Porsche Macan z silnikiem spalinowym. I nie jest to wina samego silnika. Bestsellerowy model Porsche przegrał ze zmianami unijnych przepisów dotyczących cyberbezpieczeństwa.

Pożegnanie z Macanem. Bestseller Porsche przegrał z unijnymi przepisami
Porsche Macan T sprzedawany jest od dekady (money.pl, Marcin Walków)

W tym roku mija 10 lat od wprowadzenia do sprzedaży "małego" SUV-a od Porsche. Macan zadebiutował w 2014 r. jako młodszy i mniejszy brat Cayenne. Szybko stał się bestsellerem i mimo upływu dekady, nie przeszedł drastycznych zmian. Druga generacja od 2024 r. będzie sprzedawana wyłącznie z napędem elektrycznym.

Bestesller Porsche zniknie z UE

I choć na innych rynkach do 2026 r. równolegle będzie można kupić "elektryka" i pierwszą generację w odmianie spalinowej, to nie w Unii Europejskiej. Przyczyną rynkowej "śmierci" Macana nie są normy emisji spalin, a... przepisy dotyczące cyberbezpieczeństwa.

1 czerwca 2024 r. zmieniają się unijne przepisy dotyczące systemów elektronicznych w samochodach. Zmiany mają zapobiegać działaniom hakerów w celu kradzieży aut. Jak pisał serwis autokult.pl, wprowadzenie zmian w "starym" Macanie byłoby zbyt kosztowne dla Porsche, dlatego zdecydowano o zakończeniu sprzedaży spalinowego wariantu w UE.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Porsche Macan – technikę dzieli z Audi, ale ambicje ma po Taycanie

Porsche Macan T. "Najwolniejsze Porsche"

T to wersja "touring" Porsche Macan, czyli najsłabszy napęd z ulepszonym zawieszeniem. Pod maską dwulitrowy turbodoładowany silnik z czterema cylindrami, generujący 265 KM mocy i 400 Nm momentu obrotowego. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 6,4 s. Maksymalna prędkość to 232 km/h. Jak na "najwolniejsze Porsche" i tak jest nieźle.

Wariant T jest dla kogoś, komu aż tak nie zależy na prędkości i przyspieszeniu, a bardziej na komforcie klasy premium, SUV-ie i posiadaniu auta tej właśnie marki. Bo co do tego, że mamy do czynienia z prawdziwym Porsche, nie można mieć najmniejszych wątpliwości. Sylwetka Porsche Macan jest od razu rozpoznawalna, a przy tym nie wygląda jak "napompowane" 911.

We wnętrzu od razu widać wykończenie na poziomie premium. Mięsiste fotele z wygrawerowanym logo marki na zagłówkach, przyjemna w dotyku skóra, a do tego charakterystyczne dla Porsche detale. Jest i "kluczyk" zamiast przycisku Start/Stop, analogowy zegarek na środku deski rozdzielczej. Przed kierowcą dwa analogowe zegary oraz wyświetlacz, a także jeden, nieprzerośnięty ekran na środku deski rozdzielczej.

Dwa liftingi zatrzymały nieco upływ czasu. Nawet gąszcz fizycznych przycisków z dostępem do najróżniejszych funkcji nie zniknął, choć przybrał bardziej subtelną formę. Charakterystycznie dla nowych modeli Porsche, mamy cały panel wokół dźwigni automatu, gdzie za pomocą dotyku (bez haptyki) możemy sterować wieloma ustawieniami, bez konieczności sięgania do menu na ekranie dotykowym. Nie brakuje też fizycznych pokręteł.

Długość nadwozia

472 cm

Szerokość nadwozia

192 cm

Wysokość nadwozia

162 cm

Rozstaw osi

280 cm

Prześwit

20 cm

Pojemność bagażnika

458 l

Źródło: autocentrum.pl

Jak jeździ Porsche Macan T?

Choć to "najwolniejsze Porsche" Macan, nie można mu odmówić dynamiki jazdy. System Start&Stop przeszkadza w gwałtownym zerwaniu się pod świateł, ale nie jest to samochód stworzony z myślą o "szybkości". 265 KM i 400 Nm to wystarczające wartości do pokonywania krętych dróg.

Tym bardziej, że można wybrać jeden z trzech poziomów twardości zawieszenia. Od komfortowego na nierówności miejskich dróg i niespieszne wycieczki po bardziej sportowe, które dowodzą, że w pierwszej kolejności mamy do czynienia z Porsche, dopiero w drugiej z SUV-em.

W warunkach miejskich zużycie benzyny to około 11-12 l/100 km, choć w korkach trzeba się liczyć z wyższymi wartościami. W trasie po drogach krajowych zejdziemy do nawet mniej niż 8 l/100 km, a na ekspresówce komputer pokaże około 9 l/100 km. Autostrada to wynik bliższy wartościom miejskim. Zbiornik paliwa pomieści 65 litrów benzyny, co nawet przy wyższym spalaniu zapewni naprawdę przyzwoity zasięg na jednym baku.

Ile kosztuje Porsche Macan T?

Testowany egzemplarz Porsche Macan T wyceniono na 300 tys. zł w cenach katalogowych, to o 21 tys. zł więcej niż najtańszy, bazowy Macan. W 2024 r. jest drożej. Obecnie konfigurator Macana rozpoczyna się od 298 tys. zł, a Macana T od 319 tys. zł (różnica w cenie ta sama). Mocniejszy wariant - Macan S startuje od 380 tys. zł brutto.

Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(18)
dsvc
3 miesiące temu
wykonczyli się sami hahahahha zielony ład!!! i 49 tys ludzi na bruk!!!! brawo komisja europejska
mkoll
3 miesiące temu
elektryczne porsche buahahahahahahaha
Lagerfeld1974
3 miesiące temu
Ustawiony artykuł, strikto pod sprzedaż... Cały ten wywód o cenach, wyposażeniu, spalaniu itp.. Ludzie czytajcie między wierszami!
Bezsensowny a...
3 miesiące temu
Aj waj jak żyć...???
jeden
3 miesiące temu
plus chociaż lepsze byłyby "odpowiednie" podatki drogowe i indywidualne ubezpieczenie