Choć część urzędów przenosi się do internetu, resort finansów postanowił zbadać zadowolenie klientów z wizyt w punktach stacjonarnych. Okazuje się, że w II kwartale 2021 r. znaczna większość z nas (79 proc. osób) zadeklarowała, że jest zadowolona z wizyty w urzędzie skarbowym.
Czytaj także: Urzędy pracy będą poszukiwać osób biernych zawodowo
Badanie było prowadzone na osobach, które skorzystało z oferowanej przez MF usługi umawiania wizyty w urzędach skarbowych. Petenci otrzymywali na maila ankietę z prośbą o odpowiedź.
W ramach badania zmierzono także chęć rekomendacji danego urzędnika innym oraz "brak wysiłku" podczas wizyty, czyli łatwość załatwienia sprawy na miejscu.
Dane te powstały na podstawie 25 tys. wypełnionych odpowiedzi. Liczba wypełnionych ankiet stanowiła 8 proc. wszystkich wysłanych, co - zdaniem resortu finansów - stanowi wysoki odsetek. Nie wszędzie jest tak idealnie.
Zmęczony jak urzędnik?
Do tego, co przemilcza resort finansów, przyznają się samorządy. Urzędnicy mają być coraz słabsi, mniej kompetentni i opryskliwi. - Myślałem, że spalę się ze wstydu - tak były naczelnik wydziału w Zarządzie Dróg Miejskich w Warszawie wspomina sytuację, kiedy musiał odmówić pomocy starszemu człowiekowi.
Trzymanie petenta na czas to powoli standard. Pan Sebastian załatwiając w urzędzie swojej podwarszawskiej gminy usłyszał od urzędniczki, że "szef nie lubi, jak szybko wydaję dokumenty".
Czytaj także: Urzędy będą działać zdalnie. Rząd przyjął projekt
Po naszym ubiegłotygodniowym tekście pt. "Z urzędów odchodzą najlepsi ludzie. Ten, kto podpadł, żył z gołej pensji" napłynęło do naszej redakcji wiele komentarzy. Pan Zbigniew (prawdziwe dane do wiadomości redakcji) jest jedną z osób, które odezwały się do nas po powyższym materiale.
Według jego wiedzy każda z kontroli skupiała się wyłącznie na formalnej stronie działalności urzędu. Nikogo z kontrolujących nie interesowało, czy decyzja, którą wydał, miała sens merytoryczny, ekonomiczny, czy była korzystna dla miasta lub dla interesanta. Liczyło się tylko to, czy przy wydawaniu decyzji nie został naruszony jakiś przepis.