Piotr Müller pytany był w TVP Info o unijną politykę klimatyczną, w tym o to, czy Polska ma możliwość zablokowania pakietu Fit for 55, co sugerował Jacek Sasin. Wicepremier mówił wtedy, że Polska podejmie "wszelkie działania w Brukseli i w Polsce, by ochronić Polaków przed skutkami błędnej polityki, jaką serwuje Komisja Europejska".
"Zrobimy wszystko, aby pakiet Fit for 55 nie wszedł w życie" - powiedział Jacek Sasin.
Jak przypomniał w piątek rzecznik rządu, w tej chwili nie ma jeszcze przyjętego żadnego pakietu — jest tylko propozycja Komisji Europejskiej, krytykowana nie tylko przez Polskę, ale też np. przez Francuzów "w zakresie kwestii paliw i nieruchomości i przeniesienia tam systemu ETS", czyli systemu handlu uprawnieniami do emisji CO2.
Müller: pakiet Fit for 55 "szkodliwy dla przeciętnego obywatela"
Według Müllera pakiet Fit for 55 jest "po prostu szkodliwy dla przeciętnego obywatela, dla niego oznacza to podwyższenie kosztów".
"Ta UE, która miała być solidarna, de facto chce przenieść koszty transformacji energetycznej na mniej zarabiających, my nie możemy się na to zgodzić" — podkreślił polityk.
Rzecznik rządu podkreślił też, że widzi, że "inne kraje obserwują to, że to będzie nie tylko dla nas problem, ale i dla ich społeczeństw".
Kto ma zapłacić za transformację energetyczną?
Piotr Müller przyznał ponadto, że transformacja energetyczna jest niezbędna, ale istotne jest jej tempo i to, kto za to tempo ma płacić. — Jeżeli mają za to płacić biedniejsi czy średniozamożni, to jest to polityka, której nie akceptujemy. Jeżeli mają za to zapłacić np. korporacje międzynarodowe w ramach podatków, które powinny płacić w UE, to jestem jak najbardziej za — wyjaśnił rzecznik rządu.
Fit for 55 to ogłoszony przez KE pakiet propozycji legislacyjnych dostosowujących akty prawne w zakresie klimatu i energii do podwyższonego celu redukcji emisji gazów cieplarnianych w UE do 2030 r. z 40 do 55 proc. względem poziomu z 1990 r. Będzie wymagać inwestycji szacowanych na ok. 500 mld euro rocznie do 2030 r. (to o 350 mld euro więcej niż w latach 2011-2020).