Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. PRC
|
aktualizacja

Szczecin straci ważny terminal zbożowy. Ma zostać sprzedany i wycofany z eksploatacji

253
Podziel się:

Kurczy się sieć terminali zbożowych w polskich portach. Po doniesieniach o niepewnym losie tych w Gdyni i Gdańsku teraz okazuje się, że zniknie kolejny. Szczeciński terminal ma zostać sprzedany Amerykanom i wycofany z eksploatacji - pisze w poniedziałek "Rzeczpospolita".

Szczecin straci ważny terminal zbożowy. Ma zostać sprzedany i wycofany z eksploatacji
Przeładunek zboża w porcie (East News, Wojciech Strozyk/REPORTER)

Jak ustaliła "Rzeczpospolita", elewator zbożowy Andreas w Porcie Szczecin ma zostać sprzedany i wycofany z eksploatacji. Jego kupcem ma być amerykańska firma, producent klejów, która chce zlikwidować terminal do przeładunku zbóż i przechowywać tam składniki do produkcji klejów.

Z mapy znika jeden z kluczowych punktów przeładunku

"Rz" zwraca uwagę, że elewator jest własnością prywatnej firmy, trudno zatem podważać jej decyzję. Ale oznacza ona też, że z mapy znika jeden z kluczowych punktów przeładunku polskich zbóż i pasz kierowanych na eksport.

Bo szczeciński terminal to ważny punkt dla rolników z województwa zachodniopomorskiego, lubuskiego, a nawet z Wielkopolski czy Dolnego Śląska, skąd zboże może trafiać do Szczecina pociągiem - podkreśla "Rz".

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Gala Samochodu Roku Wirtualnej Polski 2024

Rocznie obsługiwał nawet 650 tys. ton produktów rolnych, co w skali całego polskiego eksportu oznacza jakieś 6 proc. Według gazety regionalnego znaczenia elewatora nie sposób przecenić: obsługiwał on lwią część producentów z kilku regionów.

Sytuacja w portach zaczyna się komplikować

"Rzeczpospolita" wskazuje, że terminale zbożowe w polskich portach stały się w ostatnich latach jednym z kluczowych elementów infrastruktury handlu: poza eksportem polskich producentów miały też służyć jako okno na świat dla tranzytu z Ukrainy.

Tymczasem sytuacja w portach wydaje się komplikować niemal z miesiąca na miesiąc - zauważa gazeta.

Tłumaczy, że rolnicy z Zachodniopomorskiego mogą zboże odwieźć tylko do Szczecina lub do mniejszych terminali w Świnoujściu i Kołobrzegu. Gdy terminal zbożowy w Szczecinie zostanie zlikwidowany, transporty mogą przejąć Niemcy, bo do Gdyni jest dużo dalej.

Do Gdyni ze Szczecina jest 355 km, gdy do alternatywnego portu Mukran w Niemczech - jedynie 130. Jeśli zamknie się ten jeden z większych terminali w zachodniej części kraju, część zboża będzie musiała jechać gdzie indziej, a najbliżej jest do Mukran. Bliskość jest kluczowa, bo koszty transportu bardzo wpływają na atrakcyjność ceny polskiego zboża - podkreśla "Rzeczpospolita".

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(253)
Misiek
3 tyg. temu
Tak się kończy gruba kreska Mazowieckiego i wyprzedaż majątku narodowego rozpoczęta na początku tzw. transformacji z początku lat 90ych XX wieku. Mamy płacić daninę Niemcom, że jeszcze jesteśmy i gospodarujemy na "ich" ziemiach.
Wiadomo
3 tyg. temu
Element zielonego ładu i zaprogramowanego głodu w ramach walki z klimatem.
Szczecinianin
4 tyg. temu
Tylko to kompletna bzdura i stek kłamstw
Fillo
4 tyg. temu
To niestety smutne ale prawdziwe, tak obecny rząd uderza w rolników a także pośrednio w nas społeczeństwo. To nie przypadkowo likwidowane są terminale przeładunkowe zboża, bo przecież niedaleko są te niemieckie.
dziecko we mg...
4 tyg. temu
To zakrawa na skandal.Kto nas robi w bambuko?Kto do tego dopuszcza ?.Coś tu śmierdzi na kilometr .Szczecińskie władze jeszcze nie podlegają Amerykanom ,myślę?
...
Następna strona