UKE zbadał dostępność serwisów pod kątem obsługi ich przez osoby z niepełnosprawnościami czy przez osoby starsze. Regulator sprawdzał przede wszystkim, czy takie osoby mają pełny dostęp do jego treści, mogą te treści zrozumieć oraz skorzystać z wygodnej nawigacji, czy interakcji z serwisem. Urząd sprawdził 34 strony internetowe przedsiębiorstw telekomunikacyjnych oraz 15 stron firm pocztowych.
Wyniki badania UKE
Urząd stwierdził pogorszenie poziomu dostępności cyfrowej u dwóch telekomów, jak i u dwóch operatorów pocztowych.
Cztery firmy telekomunikacyjne natomiast poprawiły swój wynik od czasów poprzedniego badania. W przypadku przedsiębiorstw pocztowych wynik ten jest jeszcze lepszy - sześć stron internetowych cechuje się lepszą dostępnością.
Ponadto Urząd zbadał również 20 aplikacji mobilnych. Tylko dwie otrzymały ocenę dobrą. Sześć - ocenę dostateczną, a pięć - niedostateczną. Pozostałe otrzymały pozytywną ocenę dostępności.
UKE: strony i aplikacje wymagają poprawy dostępności
"Wyniki jednoznacznie pokazują, że zarówno serwisy internetowe, jak i aplikacje mobilne nadal wymagają pracy nad wdrożeniem dostępności" - ocenił UKE.
W przypadku aplikacji najczęstszymi zastrzeżeniami były zbyt małe litery, czy drobne symbole na zakładkach aplikacji. Dla osoby niewidomej problem stwarzał natomiast błędne odczytywanie ekranu przez telefon.
Jeżeli chodzi o strony internetowe, to w przypadku firm pocztowych najczęstszym błędem było złe przedstawianie informacji. Kolejnym - brak nazewnictwa poszczególnych elementów na stronie.
Serwisy internetowe telekomów najczęściej zapominały o nazewnictwie poszczególnych elementów na stronie. Oprócz tego UKE zarzucił też im m.in. brak wpisania tekstu alternatywnego do wszelkich treści nietekstowych, a następnym często popełnianym jest niepoprawny kod.