Ponad 2 miliardy osób na całym świecie korzystają każdego dnia z Facebooka. W Polsce – kilkanaście milionów. Globalna sieć sprawia, że granice, i to nie tylko w kontaktach towarzyskich, ale też działalności biznesowej, zacierają się.
W Polsce 14 mln ludzi jest połączonych na Facebooku z rodzimym przedsiębiorcą. Co więcej, 69 mln użytkowników z innych krajów, głównie z USA, Indii, Meksyku, Brazylii i Niemiec interesuje się polskimi firmami. To sprawia, że osoby działające nawet w tak niewielkich miejscowościach jak 16-tysięczny Radzyń Podlaski mogą zawojować świat.
To wyjątek, nie reguła
Dlaczego Radzyń? Bo własnie tutaj Wiktor Pyrzyk i Ewelina Bury, właściciele Plantwear, znaleźli specjalistów i pasjonatów obróbki drewna.
Ten lider w sprzedaży i produkcji lifestylowych akcesoriów drewnianych osiągnął przychód na poziomie 4,7 mln zł w 2018 roku, w 2019 szacunki mówią o 9,1 mln zł. Spółka zadebiutowała na rynku NewConnect w styczniu tego roku. W poprzedzającej wejście na giełdę publicznej ofercie akcji zebrała 1,2 mln zł od ponad 230 inwestorów.
Właściciele mówią otwarcie: nie byłoby tego wszystkiego, gdyby nie Facebook.
– To tam zarobiliśmy pierwszą złotówkę. Tam pozyskaliśmy pierwszych klientów z Niemiec, Włoch i Austrii. Dopiero później rozwinęliśmy sprzedaż w Polsce, zresztą też dzięki Facebookowi – przyznaje Wiktor Pyrzyk.
Plantwear to wciąż wyjątek, nie reguła. Tylko 18 proc. małych i średnich firm sprzedaje dziś na międzynarodową skalę. Niemniej warto chyba podjąć wyzwanie, ponieważ jak pokazuje sukces Plantwear, ale też co potwierdzają dane, 66% eksporterów potwierdza, że korzystanie z narzędzi online w zakresie sprzedaży międzynarodowej zwiększyło ich przychód.
Z online do offline
Cofnijmy się do 2013 roku. Wiktor trafia na amerykańską firmę, która sprzedaje drewniane okulary przeciwsłoneczne. Chce przenieść pomysł na rynek polski, a w zasadzie europejski. Pierwsze produkty, razem z Eweliną, sprowadza ze Wschodu. Ich jakość nie jest jednak zadowalająca. Stąd decyzja o własnej produkcji. Znajdują specjalistę od obróbki drewna, który zna się na zegarkach. Od tego więc zaczynają. Pierwsza partia powstaje w przydomowym garażu, w tym samym czasie rusza też sprzedaż w sklepie internetowym Plantwear.
Dziś spółka ma w ofercie ręcznie produkowane zegarki, okulary (także korekcyjne), biżuterię i akcesoria z drewna i kamienia. Cała produkcja (od projektu po gotowy produkt) odbywa się w zlokalizowanym w pobliżu Radzynia Podlaskiego zakładzie. Firma zatrudnia blisko 70 osób. Ma też dwie wyspy: w Galerii Kazimierz w Krakowie oraz Centrum Forum w Gdańsku. I apetyt na więcej.
– Dzięki Facebookowi zbudowaliśmy świadomość i wizerunek marki. Internet zapewnił nam klientów. Gdyby nie to, nie byłoby szansy, by tak dużo osób się o nas dowiedziało. Social media mają dziś ogromną siłę – nie ma wątpliwości Ewelina.
Pół miliona fanów
Społeczność Plantwear na Facebooku liczy blisko 533 tys. osób i 65 tys osób na obu prowadzonych przez firmę kontach na Instagramie. To, co przyciąga, to piękne zdjęcia designerskich produktów. Treści firma tworzy samodzielnie.
– Próbowaliśmy korzystać z pomocy influenserów, ale bardziej sprawdza nam się dzielenie zdjęciami, które udostępniają nasi klienci – przyznaje Wiktor. I dodaje: – Ludzie chętnie wchodzą w interakcję, komentują. Facebook to nasz największy generator ruchu na stronie, a co za tym idzie sprzedaży.
Na całym świecie już ponad 90 mln firm z sektora MŚP aktywnie prowadzi swoje strony na wspomnianym portalu, a na Instagramie jest ponad 25 milionów profili biznesowych.
Firmy, także w Polsce, widzą, że inwestowanie w reklamę się opłaca. 64 proc. zwiększyło sprzedaż dzięki Facebookowi, 68 proc. w ten sposób pozyskuje nowych klientów.
Plantwear reklamuje się głównie na Facebooku, inne działania marketingowe kierując do polskiego klienta, inne do zagranicznego.
– Wykorzystujemy do tego tzw. global pages, czyli strony globalne, które pozwalają nam prezentować różne wersje materiałów dla różnych klientów na całym świecie. Zainteresowani śledzą posty na stronie, do której należą i odbierają je w swoim języku – tłumaczy Ewelina.
Produkty Plantwear kupują ludzie z całego świata, od Stanów Zjednoczonych przez Europę po Azję. – Mamy mapę, na której zaznaczymy klientów z najdalszych zakątków globu. Sporo szpilek już wbiliśmy i wciąż wbijamy kolejne – śmieje się Ewelina. Co ciekawe, niezależnie od kraju ludziom podobają się bardzo podobne produkty.
Pomogli 75 proc. firm
Od 2011 roku Facebook zainwestował ponad 1 mld dolarów we wsparcie firm. Na całym świecie, także w Polsce, organizowane są konferencje Boost Your Business i Blueprint, a z centrum nauki online korzysta ponad milion firm. W Warszawie powstała Przestrzeń for Facebook, w której organizowane są szkolenia i różnego rodzaju wydarzenia, także dla przedsiębiorców chcących wykorzystywać narzędzia cyfrowe.
Efekt? Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Facebook i Morning Consult, 73 proc. małych i średnich firm w Polsce deklaruje wykorzystanie Facebooka w swoich działaniach biznesowych – to więcej niż wynosi średnia europejska (66 proc.). Ponadto 75 proc. spośród nich dodaje, że Facebook pomógł im również zwiększyć ich przychody.
Artykuł powstał we współpracy z Facebook Polska.