Nowy dworzec kolejowy w Katowicach zostanie udostępniony podróżnym 30 października - ogłosiły PKP i firma Neinver Polska, która od półtora roku buduje halę dworca oraz towarzyszące mu obiekty.
W kolejnym etapie inwestycji, na przełomie 2012 i 2013 r., do użytku będzie oddany podziemny terminal autobusowy, a do połowy przyszłego roku - położona tuż przy dworcu galeria handlowa, gdzie na 53 tys. m kw. znajdzie się 250 sklepów i punktów usługowych. Całości dopełni podziemny parking. W przyszłości obok stanie biurowiec.
Hala obsługi podróżnych, która będzie otwarta 30 października, zajmuje powierzchnię 5,8 tys. m kw. Znajdą się tam kasy biletowe, punkty informacyjne, poczekalnie, toalety i szatnie. W części handlowej będą restauracje i kawiarnie, sklepy, kioski, księgarnia, cukiernia, apteka i inne usługi niezbędne dla podróżnych - w sumie ponad 30 punktów handlowo-usługowych. W nowej hali będą ruchome schody i chodniki, sala dla VIP-ów oraz system zintegrowanej informacji.
Przedstawiciele inwestora zapewniają, że katowicki dworzec będzie jednym z najnowocześniejszych takich obiektów w Polsce. Jego architektura nawiązuje do poprzedniej, zburzonej hali z charakterystycznymi betonowymi kielichami, które tworzyły dach budynku. Kielichy, zaliczane przez znawców do architektonicznych unikatów, zostały odtworzone.
_ Nowa hala dworca jest oparta na konstrukcji kielichowej, a główne wejście znajduje się pomiędzy dwoma najbardziej wyeksponowanymi filarami parasolowymi. Nad nimi zainstalowaliśmy neon +Katowice+, który jest symbolicznym nawiązaniem do tradycji Katowic - miasta rozświetlonego neonami _ - wyjaśniła rzeczniczka Neinvera Monika Olejnik-Okuniewska.
Po otwarciu podziemnego terminalu autobusowego powstanie dogodne piesze połączenie centrum kolejowo-autobusowego z północną i południową częścią miasta. Dworzec będzie natomiast połączony z otwartym dla pieszych placem Szewczyka, gdzie na razie jest plac budowy.
_ - Katowicki dworzec kolejowy stanie się wkrótce centrum komunikacyjnym z prawdziwego zdarzenia, wzorowanym na najlepszych rozwiązaniach państw europejskich _ - zapowiedział rzecznik PKP Łukasz Kurpiewski.
W ramach przebudowy dworca i budowy galerii handlowej, jeszcze w tym roku kierowcom zostanie udostępniony podziemny odcinek ulicy Dworcowej, przebiegającej pod placem Szewczyka. Zmiany w organizacji ruchu obejmą również węzeł ulic Mikołowskiej, Matejki, Słowackiego i Sądowej (po zachodniej stronie dworca) oraz skrzyżowanie ulic Pocztowej, św. Jana i Dworcowej (po wschodniej stronie).
Decyzję o takiej organizacji ruchu poprzedziły analizy, z których wynika, że jest to najkorzystniejsze rozwiązanie dla mieszkańców Katowic i przyjezdnych, którzy w przyszłości będą poruszali się zarówno po śródmieściu, jak i całym mieście.
Czytaj więcej w Money.pl | |
---|---|
Kolejarze będą protestować. Gdzie i kiedy? Związkowcy z kolejarskiej Solidarności planują na jutro pikietę przed siedzibą Przewozów Regionalnych. | |
Są zmiany w PKP, ale prezesi nie odejdą W trzyosobowych zarządach będą zasiadać prezes i dwaj członkowie zarządu, odpowiedzialni za biznes i finanse. | |
Wrocław zdąży na Euro 2012. Obiecują Do tej pory zmodernizowano trzy z pięciu peronów dworca głównego. PKP zapewnia, że zdąży z oddaniem wszystkich peronów do użytku przed EURO 2012. |