Za nami wybory do Parlamentu Europejskiego – nie była to jednak jedyna okazja do głosowania w tym roku. Już w październiku ponownie pójdziemy do urn, aby wybrać nowy polski parlament.
Przyglądając się ostatniej kampanii, można wyróżnić kilka tematów, które nie znalazły swego odbicia ani w debatach, ani w deklaracjach politycznych. Stanowią one na chwilę obecną niewykorzystany kapitał. Gdyby opozycja zdecydowała się po nie sięgnąć i nagłośnić jeszcze przed jesienną kampanią, nastroje społeczne – a co za tym idzie rozkład sił politycznych – mogą ulec znaczącej zmianie.
Służba zdrowia
Jak wynika z analizy social mediów (zapytania i hasła pojawiające się na Facebooku, YouTubie, Twitterze, Instagramie, na blogach, itp.) temat służby zdrowia budzi bardzo duże zainteresowanie i emocje.
W dniach 28.04.-28.05. był on obecny na Facebooku aż 150 380 razy, na YouTubie 14 032, zaś na Twitterze pojawiło się 12 348 wzmianek o służbie zdrowia. Szczególnie często dyskutowano o takich problemach jak kolejki do lekarza, darmowe leki dla seniorów czy dopłaty do rehabilitacji.
Przykładowo, w temacie rehabilitacji pojawiło się 19 000 komentarzy, 92 000 udostępnień i aż 197 000 polubień.
Zebrane dane wskazują jednoznacznie, że temat służby zdrowia będzie kluczowy dla Polaków w zbliżających się wyborach. Pytanie, czy któraś z partii przygotuje i uwzględni w swoim programie wyborczym takie propozycje reform, które przekonają wyborców i odpowiedzą na ich potrzeby?
Zakaz handlu w niedziele
Największe organiczne zainteresowanie w sieci wywołuje temat zakazu handlu w niedziele, który w ostatnim miesiącu przebił popularnością takie tematy społeczne jak np. program 500 plus.
Warto dodać, że dyskusje o zakazie handlu budzą ogromne emocje – w social mediach pojawiło się na ten temat 7 000 komentarzy, 14 000 udostępnień i 59 000 polubień. Dane geolokalizacyjne wskazują, że temat był szczególnie mocno dyskutowany w średnich i dużych miastach. Jeśli któraś z partii chciałaby postawić na kwestię zakazu handlu w niedzielę przed nadchodzącymi wyborami, warto więc pamiętać, że to miasta 50-100 tys. mieszkańców mogą być tutaj szczególnie atrakcyjne.
Mieszkalnictwo
Trzecia najpopularniejsza tematyka poruszana w sieci od kwietnia do maja 2019 dotyczy mieszkalnictwa. Frazy takie jak „Mieszkanie dla Młodych” czy „Mieszkanie Plus” pojawiały się w wyszukiwarce Google oraz w social mediach wyjątkowo często. Może to być dobrym punktem wyjścia dla partii, która ma pomysł, jak rozwiązać problem utrudnionego dostępu do mieszkań w naszym kraju.
Dane:
www.brand24.pl
www.unamo.com
www.google.com
Narzędzia własne politykawsieci.pl