Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. MLG
|

Ubywa małych sklepów. W rok zniknęło ponad 2 tysiące placówek

8
Podziel się:

W 2023 roku liczba sklepów detalicznych w Polsce zmniejszyła się o 2 proc. rok do roku. Oznacza to, że z rynku zniknęło ponad 2300 placówek. Zgodnie z danymi firmy CPS GfK zawartymi w "Raporcie Strategicznym" największą redukcję odnotowano wśród niesieciowych sklepów małoformatowych, drogerii oraz kiosków.

Ubywa małych sklepów. W rok zniknęło ponad 2 tysiące placówek
Raport: Sklepów w Polsce ubywa, ale sieci franczyzowe mają się dobrze (East News, Marysia Zawada/REPORTER)

Coraz więcej niezależnych sklepów oferujących produkty FMCG (produkty sprzedawane często i po względnie niskich cenach) w Polsce decyduje się na dołączenie do sieci franczyzowych. W 2023 roku na rynku funkcjonowało prawie 55 000 sklepów spożywczych, co oznacza spadek o 2 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. Składa się na to wzrost liczby sklepów sieciowych o 5 punktów procentowych (40 300 sklepów) oraz spadek liczby sklepów niesieciowych o 18 punktów procentowych (14 450 sklepów).

Franczyza staje się atrakcyjnym rozwiązaniem, oferującym nie tylko wsparcie marketingowe, ale także lepsze warunki handlowe. Wzrost liczby sklepów takich jak Żabka, która działa w modelu franczyzowym, jest tego doskonałym przykładem. W ubiegłym roku Żabka, będąca jedną z największych sieci franczyzowych w Polsce, znacząco przyczyniła się do wzrostu liczby sklepów sieciowych małoformatowych – komentuje Michał Maksymiec, dyrektor ds. współpracy z sieciami detalicznymi w Consumer Panel Services GfK.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Zbudowali największą prywatna linię lotniczą w Polsce. Marcin Kubrak w Biznes Klasie.

Franczyza rośnie

Według danych CPS GfK, aż 98 proc. operatorów sieci w małym formacie dostrzega wyraźne korzyści płynące z tego modelu biznesowego. Najczęściej wymieniane zalety to atrakcyjna oferta produktów (32 proc.), wykorzystanie rozpoznawalności sieci jako magnesu przyciągającego klientów (31 proc.) oraz redukcja kosztów związanych z wyposażeniem sklepu (31 proc.).

Jednocześnie, operatorzy formułują konkretne oczekiwania, które pokrywają się z oferowanymi korzyściami: dostęp do niższych cen, lepsze dopasowanie asortymentu oraz odświeżenie wyglądu lokalu. Wszystkie te elementy sprzyjają wzrostowi liczby sklepów franczyzowych.

- W niepewnych czasach związanych z inflacją, właściciele sklepów działających w modelu franczyzowym podkreślają dodatkowe korzyści związane z finansami i poczuciem bezpieczeństwa. 23 proc. z nich zwraca uwagę na korzystniejsze terminy płatności, 22 proc. ponosi niższe koszty związane z zaopatrzeniem, a 21 proc. uważa, że będąc w sieci łatwiej przetrwać sytuacje kryzysowe na rynku. Te elementy dodatkowo wzmacniają przekonanie przedsiębiorców o wartości przynależności do sieci franczyzowych w dynamicznie zmieniającym się środowisku rynkowym – dodaje Michał Maksymiec.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(8)
zdenek
1 godz. temu
Jak nic reklama żabki. Żeby niezależne sklepy wchodziły do żabki, bo tam dobrze
pogo
3 godz. temu
Bardziej opłaca mi się działalność nierejestrowana, na małą skale niż prowadzenie normalnej działalności z większym przychodem. Po co mam tyrać i większość oddawać? Niestety tak właśnie zabija się marzenia o normalnej przedsiębiorczości. W kołchozie wszyscy mają mieć po równo i do tego mało.
Sarkazm
3 godz. temu
Polacy se wybrali haha
opole
4 godz. temu
Koszty działalności to jakieś nieporozumienie. Sumując wszystkie ciągle rosnące podatki, czynsze i ZUS to lepiej nic nie robić... a najlepiej spakować się i wyjechać gdzieś, gdzie nie ma takiej hordy darmozjadów na państwowych stołkach i nierobów na socjalu.
Wawa
4 godz. temu
Polacy sami zamknęli małe sklepy