- poinformował na poniedziałkowej konferencji prezes firmy.
'Zdecydowaliśmy się zwrócić do ministra z prośbą o przeprowadzenie ponownej oceny ofert. Firma proponuje zaproszenie wszystkich trzech konsorcjów do udziału w powtórzonym drugim etapie, a także, by proces oceniania ofert przeprowadzony został przez niezależnych ekspertów i nadzorowany bezpośrednio przez Ministerstwo Infrastruktury' - powiedział Uwe Krueger, prezes Hochtief Polska.
W ubiegły piątek Zbigniew Lesiecki, dyrektor Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze (PPL), poinformował, że odrzucił odwołania od decyzji komisji przetargowej zarówno konsorcjum Strabag, jak i Hochtief.
Komisja przetargowa wybrała ofertę konsorcjum, składającego się z Ferrovial Agroman SA, Budimeksu SA i Estudio Lamela SL, które zaproponowało realizację projektu za 803,35 mln zł, czyli mniej niż inne konsorcja.
Konsorcjum Hochtiefa zaproponowało cenę w wysokości 1.061,72 mln zł, a Strabaga 1.130,80 mln zł.
Oferta Hochtiefa została odrzucona z powodów formalnych w trakcie trwania drugiego etapu przetargu.
'W ocenie naszych prawników i innych doradców prawnych nie ma żadnego powodu uzasadniającego wyłączenie nas z procedury przetargowej' - powiedział prezes.
Hochtief zarzuca PPL uchybienia formalne, m.in. zmianę warunków przetargu, zmianę kryteriów oceny ofert w trakcie trwania przetargu.
Ponadto uważa, że oferta konsorcjum Ferrovialu nie spełnia niektórych wymogów zamawiającego, gdyż realizacja zwycięskiego projektu zakłóci pracę obecnego terminalu. Zasługuje również na złą ocenę pod względem funkcjonalnym.
'Realizacja projektu konsorcjum Ferrovialu spowoduje ograniczenie prawie połowy obecnego lotniska. A ono już teraz działa ponad swoją przepustowość' - powiedział Krueger.
Istniejący terminal, który został zaprojektowany na 3,5 mln pasażerów, obsłużył w ubiegłym roku 4,7 mln osób.
Hochtief był generalnym wykonawcą obecnego terminalu pasażerskiego, a także organizował finansowanie całej inwestycji. Według zapowiedzi przedstawicieli PPL, kontrakt na rozbudowę portu lotniczego zostanie prawdopodobnie podpisany we wrześniu.
Nowy terminal, który będzie mógł obsługiwać 6,5 mln pasażerów rocznie, ma zostać zbudowany w ciągu trzech lat od daty podpisania kontraktu. Najprawdopodobniej budowa zakończy się w październiku lub listopadzie 2005 roku.
W departamencie lotnictwa Ministerstwa Infrastruktury poinformowano PAP, że minister ma prawo powołać specjalny zespół ekspertów, który sprawdzi czy przetarg był poprawnie przeprowadzony. Minister infrastruktury jako oragan założycielski może także unieważnić przetarg.