Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Patryk Skrzat
|

Wrześniowe uderzenie w transport. Firmom grożą gigantyczne kary

93
Podziel się:

Już 3 września kary za wybrane wykroczenia będą naliczane na nowo - sięgną kilkunastu tysięcy złotych. A od października zaczną obowiązywać kolejne regulacje. Jesień będzie sporym wyzwaniem dla branży transportowej.

Zmienią się m.in. zasady instalacji tachografów oraz ich naprawy
Zmienią się m.in. zasady instalacji tachografów oraz ich naprawy (PIOTR JEDZURA/REPORTER)

Aż 12 tys. zł kary maksymalnej może zapłacić przewoźnik drogowy w przypadku naruszenia wybranych regulacji zawartych w nowym taryfikatorze. Za fałszowanie ewidencji czasu pracy lub odmowę udostępnienia jej kontrolerom zostanie naliczone 8 tys. zł. Osoba zarządzająca transportem może zapłacić teraz aż 3 tys. zł.

Zmienia się też tryb nakładania kary z wykroczeniowego na administracyjny, czyli albo zarządca zostanie ukarany w pełnej kwocie, albo w ogóle. Firmy powinny zwrócić uwagę także na nowości w naruszeniach – od września pojawiają się między innymi kary za brak wpisu w tachografie nazwy kraju, w którym kierowca rozpoczął i zakończył pracę (100 zł za każdy dzień) oraz za przekroczenie 10 godzin czasu pracy w porze nocnej.

- Warto się na te zmiany przygotować wcześniej. Przede wszystkim zapewnić pracownikom zajmującym się kontrolą i analizą czasu pracy w przedsiębiorstwie odpowiednie szkolenia, w szczególności z nowych zasad nakładania kar oraz nowych naruszeń. Pamiętać należy również o samych kierowcach, którzy oczekują cyklicznego przypominania zasad właściwej obsługi tachografu czy szkolenia z norm czasu pracy i uzupełniania dokumentacji - przypomina Kamil Wolański, ekspert OCRK.

I dodaje: - Szczególnie powinno się też zwrócić uwagę na przeniesiony już do taryfikatora podział wykroczeń na poważne, bardzo poważne i najpoważniejsze, który jest połączony z KREPTD (Krajowym Rejestrem Elektronicznym Przedsiębiorców Transportu Drogowego). Wielokrotne popełnianie naruszeń może spowodować utratę tzw. dobrej reputacji, bez niej zaś nie będzie można wykonywać zawodu przewoźnika drogowego.

Zobacz także: Zobacz też: Na polskim rynku brakuje nawet 30 tys. kierowców

Walka z manipulacjami. Inteligentne tachografy na pokład

Zmienią się również zasady instalacji tachografów oraz ich naprawy. Co więcej, w wybranych warsztatach inspektor będzie mógł sprawdzić, czy tachograf - a co za tym idzie czas pracy kierowcy - nie jest manipulowany. Jeśli podejrzenie kontrolera będzie słuszne, wszelkie koszty ponosi przewoźnik drogowy.

Jeśli kontroler nie stwierdzi naruszenia przepisów, koszty inspekcji przechodzą na Skarb Państwa. Oznacza to, że kontrolujący prawdopodobnie będą zlecać sprawdzanie pojazdów zdecydowanie częściej niż do tej pory. Łączna opłata za kontrolę tachografu i przywrócenie jego działania może teraz wynosić zgodnie z ustawą nawet 15 tys. zł.

- W związku z powyższym, przedsiębiorcy transportowi powinni sami sprawdzać możliwość manipulacji tachografu, na przykład śledząc nieprawidłowości związane z przerwami zasilania, brakami w danych, czy innymi błędami, które można wyczytać z informacji zawartych w urządzeniu cyfrowym. Wszystko po to, by eliminować wszelkie podejrzenia podczas kontroli drogowej. Dokładne sprawdzanie i zapobieganie takim naruszeniom może ograniczyć sytuacje przerwania przewozu przez kontrolującego, co z kolei wiąże się również się z konsekwencjami ze strony nadawcy, odbiorcy towaru za opóźnienia w jego dostawie – mówi ekspert OCRK.

Równolegle trwają ostatnie prace konstrukcyjne nad tak zwanym inteligentnym tachografem. Będzie to urządzenie, które w porównaniu z poprzednią generacją, dostarczy m.in. informacji o przekroczeniu granicy przez pojazd oraz jego położenie co trzy godziny jazdy.

- Obowiązek montowania inteligentnych tachografów we wszystkich nowych pojazdach nastąpi od 15 czerwca 2019 roku. Samochody wprowadzone do eksploatacji przed tą datą, zachowają stare tachografy przez maksymalnie pięć i pół roku. Następnie, najpóźniej w 2025 roku, ich właściciele będą musieli zamontować na pokładzie urządzenia nowego typu, z funkcją zdalnej kontroli – informuje Kamil Wolański.

Nowe kary za SENT dopiero za cztery miesiące

Co nowego jeszcze czeka polski transport po wakacjach? Aktualizacje w ustawie SENT, czyli systemie rejestracji i monitorowania przewozu towarów. Przewoźnicy będą zobowiązani do posiadania lokalizatorów lub zewnętrznych systemów lokalizacji. Wszystko po to, aby sprawnie i efektywnie monitorować przewóz grup towarów określanych jako wrażliwe, np. paliwa silnikowe, paliwa opałowe, oleje smarowe, wyroby zawierające alkohol etylowy czy susz tytoniowy.

- Ustawa wchodzi w życie 1 października 2018 r. Za niedostosowanie się do nowych zapisów przewoźnikowi grozi kara 10 tys. zł. Kierowca zaś może zapłacić od 5 do 7,5 tys. zł za jazdę z niesprawnym lokalizatorem lub włączenie albo wyłączenie urządzenia w nieodpowiednim momencie. Przepisy nakładające kary pieniężne za niedopełnienie obowiązków przez przewoźnika albo kierującego pojazdem wejdą w życie 1 stycznia 2019 r, ale już po wakacjach mogą ruszyć kontrole i warto przygotować się wcześniej do egzekwowania nowych zapisów ustawy – komentuje Mateusz Włoch z firmy INELO.

Nowe przepisy nakładają także na przewoźnika obowiązek uzupełnienia zgłoszenia przewozu towaru o indywidualny numer lokalizatora albo urządzenia zainstalowanego w środku transportu. Przewoźnicy, którzy nie mają takich narzędzi, będą mogli skorzystać z aplikacji na smartfon z nawigacją GPS.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(93)
WYRÓŻNIONE
Netka
6 lat temu
Kary, kary, kary. Karać wszystkich i za wszystko. PiS tworzy prawa, które są niewykonalne a potem okłada wszystkich karami. W ten sposób niszczy gospodarkę a w szczególności małe firmy. Wszystko po to, by wydoić kasę dla patologii, która nie hańbi się pracą ale ciągle biada, że jest okradana.
aa
6 lat temu
po co się ograniczać, od razu wszystkich na dożywocie jak na państewko policyjne przystało
Krzysiek
6 lat temu
A kiedy rządzący zajmą się firmami, które firma transportowym nie wypłacają za przewieziony towar? Kiedy zajmą się logistykami czy firmami pod którymi kierowca musi stać po kilka godzin?
NAJNOWSZE KOMENTARZE (93)
Czas pracy ki...
6 lat temu
Uprościć zasady czasu pracy kierowców!
Hert
6 lat temu
Do każdego samochodu wsadzić dwóch policjantów, jednego inspektora transportu, jednego urzędnika skarbowego oraz jednego celnika. Wszelkimi kosztami obciążyć właściciela firmy transportowej a ten podniesie ceny aby być jeszcze bardziej konkuręcyjny na rynku. Dochody państwa wzrosną niebotycznie a wszyscy obywatele będą dumni i szczęśliwi.
joleczka744
6 lat temu
Całe szczęście mój mąż w swojej firmie ma pozakładane takie lokalizatory GPS firmy Transmobil i jak najbardziej warto je kupować. Dzięki temu w każdej chwili jest sprawdzić, gdzie jest jedno z jego aut, dzięki czemu jest o nie spokojniejszy.
ANIOŁ CIEMNOŚ...
6 lat temu
JA BYM NIE CZEKA I BYM ZROBI OBOWIĄZKOWY GPS KTÓRE MAJA WGLĄD SŁUŻBY W KAŻDYM SAMOCHODZIE WRAZ BUSAMI KTÓRE ZARABIAJ I NIE KARA KIEROWCÓW ALE FIRMY I SPEDYCJE FIRMY KTÓRE ŁADUJĄ I ROZŁADOWUJĄC TO MORZE ZACZĘŁY DOBRZE PLANOWAĆ PRACE
kij
6 lat temu
Za komuny był pekaes narodowym przewożnikiem za pisu pewnie powstanie kaczyes.
...
Następna strona