Przedstawiciele firm działających na terenie portów Szczecin-Świnoujście i związków zawodowych wystosowali na spotkaniu w Szczecinie apel do premiera z prośbą o utrzymanie zerowej stawki VAT na usługi portowe.
W krajach Unii Europejskiej obowiązuje na te usługi zerowa stawka, a w Polsce urzędy skarbowe chcą pobierać podatek w wysokości 23 procent. Zerowa stawka obowiązywała do niedawna też w Polsce. O jej naliczaniu zdecydowało Ministerstwo Finansów, zdaniem portowców niewłaściwie interpretując przepisy.
Według ostatniej interpretacji z 2010 roku przepisów podatkowych zerową stawką są objęte tylko usługi świadczone na rzecz armatora morskiego. W innych krajach stawka zerowa obowiązuje też na transport, załadunek towarów, magazynowanie, sortowanie, czy kontrolę jakości w obrębie portów morskich. Według obecnych polskich przepisów usługi te świadczone są nie na rzecz armatora tylko na rzecz ładunków i nie są zwolnione z VAT.
_ - Od października 2010 r. w naszych przedsiębiorstwach urzędy skarbowe przeprowadzają wyrywkowe kontrole. W oparciu o swobodne interpretacje prawa oczekuje się od nas zapłaty ogromnych kwot zaległego podatku i karnych odsetek za lata 2008, 2009 i 2010. To prosta droga do bankructwa i utraty miejsc pracy _ - powiedział Rafał Zachorski z Rady Interesantów Portu Szczecin-Świnoujście, zrzeszającej prawie 40 największych podmiotów działających na terenie portów.
Zachorski powiedział, że spółki przeładunkowe i firmy spedycyjne w portach zachodniopomorskich mają wspólnie do zapłacenia około 300 mln zł, plus odsetki._ - Kwota zaległego VAT dla każdego przedsiębiorstwa to obecnie równowartość rocznego przychodu firmy. Grozi więc to ich upadkiem _ - wyliczył Zachorski. Spółki na razie odwołują się od decyzji urzędów skarbowych.
Zdaniem organizatorów spotkania 23-proc. stawka VAT sprawi też, że porty polskie nie będą konkurencyjne dla innych, bo ich usługi będą musiały być droższe. Zleceniodawcy skierują się do innych, tańszych portów europejskich.
W spotkaniu zorganizowanym przez NSZZ _ Solidarność _, NSZZ _ Portowców _ oraz Wolny Związek Zawodowy Pracowników Gospodarki Morskiej, Radę Interesantów Portów oraz Uniwersytet Szczeciński wzięło udział ok.100 osób. To pierwsze z cyklu spotkań mających na celu przedstawienie sytuacji w portach i zainteresowanie strony rządowej tą problematyką.
Po spotkaniu wystosowano apel do premiera Donalda Tuska z prośbą o zmianę niekorzystnych dla gospodarki morskiej przepisów. Apel ten ma być podpisywany przez 23 dni w portach zachodniopomorskich, następnie przesłany do premiera.
Czytaj w Money.pl | |
---|---|
[ ( http://static1.money.pl/i/h/109/t75373.jpg ) ] (http://news.money.pl/artykul/stocznia;szczecin;pod;mlotek;szesciu;chetnych,88,0,715096.html) | Stocznia Szczecin pod młotek. Sześciu chętnych Majątek wystawiono do 22 przetargów. Inwestorzy zgłosili się do 9. |
[ ( http://static1.money.pl/i/h/169/t74921.jpg ) ] (http://news.money.pl/artykul/sniadek;stanelismy;w;obliczu;zaglady;stoczni,123,0,666747.html) | Śniadek: Stanęliśmy w obliczu zagłady stoczni Według szefa _ Solidarności _ żaden europejski kraj nie likwiduje przemysłu okrętowego. |