Dziennik wyjasnia, że ustawa o systemie oświaty zobowiązuje szkoły do szczególnej opieki nad uczniami cechującymi się specjalnymi zdolnościami, zapewnienia im indywidualnych programów nauczania oraz umożliwienia ukończenia szkoły każdego typu w skróconym czasie. Na wniosek lub za zgodą rodziców albo pełnoletniego ucznia, dyrektor szkoły może zezwolić takiemu uczniowi na indywidualny program lub tok nauki.
"Rzeczpospolita" zwraca uwagę, że indywidualny program lub indywidualny tok nauki mają umożliwić uczniowi rozwijanie szczególnych uzdolnień i zainteresowań przez dostosowanie zakresu i tempa kształcenia do jego indywidualnych możliwości i potrzeb.
Gazeta podkreśla, że wchodzące dziś w życie rozporządzenie ministra edukacji narodowej i sportu z 19 grudnia 2001 roku rozróżnia indywidualny tok nauki od indywidualnego programu nauczania, który zakłada kształcenie w maksymalnym stopniu uwzględniające zainteresowania, potrzeby i możliwości intelektualne ucznia. Tok nauki polega tylko na modyfikacji systemu klasowo-lekcyjnego.
Dalsze szczegóły rozporządzenia znajdziemy w dzisiejszym dodatku "Rzeczpospolitej" - "Prawo co dnia".
IAR/rzeczpospolita/pp/dj