Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Rozpoczęła się przebudowa zakopianki w Poroninie

13
Podziel się:

W środę oficjalnie ruszyła przebudowa węzła drogowego w Poroninie, gdzie popularna zakopianka krzyżuje się z drogą wojewódzką, jezdniami lokalnymi i torami kolejowymi. W sezonie turystycznym tworzą się tu gigantyczne korki.

Rozpoczęła się przebudowa zakopianki w Poroninie
(PAP/Grzegorz Momot)

.

Inwestycja ma powstać w ciągu dwóch lat. Jej koszt ma wynieść 43 mln 868 tys. zł.

Największym wyzwaniem dla drogowców będzie budowa tunelu pod zakopianką i torami kolejowymi. Powstaną także dwa nowe mosty na rzekach Poroniec i Biały Dunajec, rondo dwupasmowe, zatoki, ścieżki rowerowe i chodniki dla pieszych.

- Dzięki inwestycji znacznie poprawi się bezpieczeństwo i płynność ruchu w tym miejscu. Głównie zostanie rozwiązany problem skrętu na Bukowinę Tatrzańską, który nie będzie już blokował głównego ruchu na zakopiance. Na pewno w tym miejscu nie będzie już takich korków, jak dotychczas - powiedział dyrektor krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Tomasz Pałasiński.

Prace przygotowawcze w Poroninie już trwają. Zostały wyburzone trzy domy w miejscu nowego skrzyżowania oraz wycięto drzewa.

W czasie przebudowy drogi kierowców podróżujących w Tatry będą czekały utrudnienia. Powstaną m.in. tymczasowe przeprawy na rzekach Poroniec i Biały Dunajec. Samochody zmierzające w kierunku przejścia granicznego w Łysej Polanie będą już w Nowym Targu kierowane na odpowiednie drogi. Największe utrudnienia czekają kierowców w drugiej połowie przyszłego roku, kiedy ruch będzie przekierowywany na nowe jezdnie. Utrudnienia w ruchu będą również w innych częściach zakopianki, ponieważ trwa budowa dwupasmowej drogi na odcinku Lubień - Nowy Targ.

- Przez najbliższe lata zakopianka to będzie ogromny plac budowy - podkreślił Pałasiński.

W przyszłym roku ma także rozpocząć się budowa nowego mostu w Białym Dunajcu. Z powodu złego stanu technicznego istniejącej tam przeprawy wprowadzono ruch wahadłowy.

Inwestycje na zakopiance finansuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Satysfakcji z rozpoczęcia długo wyczekiwanej inwestycji nie kryje wójt gminy Poronin Bronisław Stoch. - Czeka nas duże zadanie. Jak wspomnę czas i wysiłek wielu ludzi, którzy skupiali siły, aby to zadanie mogło w końcu się rozpocząć, to trudno ukrywać satysfakcję. Ważne jest, że mamy przyzwolenie społeczne na przebudowę skrzyżowania, bo mieszkańcy Poronina zgodnie chcą tej inwestycji - powiedział.

Zaznaczył jednak, że przy tak dużych inwestycjach "muszą być jakieś wyrzeczenia i na pewno czekają nas utrudnienia w poruszaniu się".

Węzeł drogowy w Poroninie to newralgiczny punkt zakopianki z uwagi na skrzyżowanie wielu jezdni, torów kolejowych oraz położenie terenu w widłach dwóch rzek: Porońca i Białego Dunajca. Projekt przebudowy tego miejsca był wielokrotnie zmieniany. Początkowo proponowano jezdnię szybkiego ruchu z ekranami dźwiękochłonnymi i estakadę, ale na tę koncepcję nie zgadzali się mieszkańcy Poronina. Kolejny odrzucony pomysł to budowa ok. 100-metrowego tunelu, ale ten projekt okazał się zbyt kosztowny.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(13)
Sandał.
8 lat temu
Czy ktoś was zmusza jechać do Zakopanego, przecierz możecie jechać na Słowcje lub w Alpy powodzenia i nie stękajcie.
Marek
8 lat temu
Pazerni na dudki górale nareszcie policzyli i zrozumieli ile stracą jeśli nie zgodzą się na przebudowę zakopianki (szczególnie w okolicy Poronina). Już teraz wielu turystów i narciarzy woli jechać do Białki i dalej do Bukowiny albo po prostu na Słowację. Ja tak robię od lat a Zakopane olewam.
321start .
8 lat temu
Nigdy ale to przenigdy nie zobaczą mnie więcej na tym dziadostwie jakim jest Zakopianka !
www
8 lat temu
mam 30 lat - od kiedy pamiętam "Wiadomości" - w TVP - czyli mniej więcej od ok. 7 roku życia - zawsze remontowali Zakopiankę i zawsze były tam korki. Jak to jest możliwe, żeby przez kilkanaście - dziesiąt lat nie zrobić porządku z jedną z najważniejszych dróg?/////////
Jaś
8 lat temu
A ścieska dla baranów?