Od 2004 roku przedsiębiorstwa nie muszą korzystać z usług dostawcy prądu, który został z góry narzucony. Wprowadzona zasada TPA (z ang. third-party access) sprawia, że wysokość rachunków za energię elektryczną można zmniejszyć nawet o 35 proc. Jak oszczędzić tak dużo? To proste: trzeba poszukać dobrej oferty i zdecydować się na tę, w przypadku której sprzedawca energii elektrycznej proponuje najkorzystniejsze warunki.
Zmiana sprzedawcy prądu jest możliwa
Wielu przedsiębiorców z dużą wnikliwością przegląda aktualne oferty operatorów komórkowych czy dostawców usług internetowych, a następnie wybiera rozwiązanie najbardziej atrakcyjne finansowo. Dlaczego w ten sam sposób nie potraktować oferty, jaką proponuje sprzedawca energii elektrycznej?
Liberalizacja polskiego rynku energetycznego pozwala właścicielom firm wybrać dowolnego sprzedawcę prądu. Nie zawsze warto więc pozostawać przy dotychczasowym dostawcy prądu – szczególnie jeśli faktury za energię elektryczną są wysokie.
Kiedy zmiana sprzedawcy energii elektrycznej jest opłacalna?
Chociaż w większości przypadków niezależny sprzedawca energii elektrycznej jest w stanie zaproponować bardziej konkurencyjne warunki, każdy przypadek należy rozpatrywać indywidualnie. W pierwszej kolejności trzeba oszacować wszystkie koszty ponoszone z tytułu opłat za prąd, a następnie wyliczyć możliwe do poczynienia oszczędności.
Aby określić, czy zmiana dostawcy prądu się opłaca, należy zsumować roczne koszty energii, następnie wynik pomnożyć przez 35%. Otrzymana liczba to kwota realnych oszczędności, które można uzyskać poprzez zmianę sprzedawcy prądu. Jeśli kwota jest znacząca, warto rozważyć opcję podpisania umowy na dostawę energii elektrycznej z niezależną firmą. W tym celu dotychczasową fakturę za prąd można wysłać kilku różnym dostawcom, a następnie zapoznać się z ich ofertą. Potem nie pozostaje nic innego, jak wybrać tę najkorzystniejszą i podpisać umowę. Taka zmiana może być opłacalna i pozwolić na zaoszczędzenie nawet kilku tysięcy złotych w skali roku (w przypadku małych i średnich przedsiębiorstw).
_ Przykład. Średniej wielkości przedsiębiorstwo z Warszawy zużywa rocznie 20 MWh energii elektrycznej (taryfa C11). Korzystając z oferty dotychczasowego dostawcy, firma płaci 425,29 zł netto za każdą MWh oraz dodatkowo opłatę handlową w wysokości 29,90 zł miesięcznie. Zmiana sprzedawcy prądu na markę Po Prostu Prąd oznacza oszczędności na poziomie ok. 5 tys. zł (koszt 1 MWh to kwota240 zł netto, nie jest pobierana opłata handlowa, a umowa trwa tylko 12 miesięcy). _
Warto przy tym rozważyć przede wszystkim sprzedawców energii elektrycznej prowadzących działalność online. Zwykle to właśnie oni proponują najbardziej konkurencyjne ceny prądu na rynku.
Niezależny sprzedawca energii elektrycznej – jak skorzystać na zmianie dostawcy?
Z reguły zmiana dostawcy energii elektrycznej na nowego sprzedawcę jest opłacalna. Jeżeli przedsiębiorcy zależy na osiągnięciu maksymalnych korzyści, do wyboru dostawcy musi podejść rozważnie. Przypadkowo i pośpiesznie podjęta decyzja może wiele kosztować.
Aby wybór niezależnego sprzedawcy energii elektrycznej był korzystny dla średniej wielkości przedsiębiorstwa, należy wziąć pod uwagę wiele istotnych aspektów. Warto więc odpowiedzieć na kilka pytań:
- Czy firma pracuje głównie w dzień?
- Czy zużycie prądu w dzień jest większe niż w nocy?
- Jak wzrasta zużycie prądu?
Odpowiedzi na powyższe pytania pomogą np. w wyborze odpowiedniej taryfy –optymalnej i dostosowanej do aktualnego zużycia prądu. Warto jednak podkreślić, że zmiana taryfy możliwa jest wyłącznie u dystrybutora lub poprzez specjalne pełnomocnictwo dla sprzedawcy prądu.
Porównując oferty poszczególnych dostawców energii elektrycznej, trzeba głównie zwrócić uwagę na informacje o wysokości opłaty handlowej, która może znacząco podnieść wydatki za prąd. Taka opłata nie jest jednak standardem – niektórzy sprzedawcy (np. marka Po Prostu Prąd) rezygnują z jej pobierania.
Nowy sprzedawca energii elektrycznej może zaproponować dużo niższe ceny za prąd. Oszczędność rzędu nawet 40 proc. w porównaniu do dotychczasowych faktur to sposób na uzyskanie dodatkowych środków. Stwarza to ogromną szansę na podjęcie nowych inwestycji, które stanowią duży krok w stronę rozwoju przedsiębiorstwa.
Materiał partnera