[Aktualizacja 11.20]
Łączne przychody ze sprzedaży Wirtualna Polska Holding S.A. w pierwszym kwartale 2022 roku wyniosły ponad 213 mln zł. To wynik wyższy o ponad 19 proc. w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Zysk netto spółki przekroczył 45 mln zł, co oznacza wzrost o 65 proc., a skorygowana EBITDA wyniosła ponad 72 mln zł.
W pierwszym kwartale wyniki napędzał e-commerce, zwłaszcza Wakacje.pl, które potroiły przychody i osiągnęły wyniki wyższe od tych sprzed pandemii. Kilkunastoprocentowy wzrost notujemy również w sprzedaży reklamy internetowej. W naszym najnowszym narzędziu do samodzielnego zarządzania kampaniami reklamowymi rozliczanymi za sprzedaż, czyli WP Ads, mamy już kilkuset klientów, a przychody w ostatnim miesiącu wzrosły tam czterokrotnie - mówi Jacek Świderski, prezes zarządu Wirtualna Polska Holding S.A.
Wpływ wojny na biznes WPH
Podczas konferencji wynikowej prezes wskazał, że w wynikach grupy za pierwszy kwartał nie widać negatywnego wpływu wojny w Ukrainie. Wskazał m.in. na specyfikę mediowej części biznesu.
- Mamy poduszkę oglądalnościową, która wytwarza się w każdym momencie, gdy w Polsce lub na świecie dzieje się coś ważnego. Wtedy nasza misja mediowa zyskuje dynamicznie na znaczeniu. Przed wybuchem wojny każdego dnia nasze serwisy odwiedzało 11-12 mln czytelników, a w pierwszych dniach wojny było to prawie 16 mln - wskazał Jacek Świderski.
W kolejnych tygodniach serwisy Wirtualnej Polski odwiedzało średnio o 30 proc. więcej użytkowników niż przed wojną. To przełożyło się na wielokrotnie więcej odsłon reklamowych.
Z kolei w przypadku spółki Wakacje.pl też widać większą aktywność użytkowników, którzy szukają odskoczni od bieżących problemów i częściej wybierają na urlop wyjazd zagraniczny.
- Przed wybuchem wojny zainteresowanie klientów wyjazdami było większe niż przed wybuchem pandemii. Wojna początkowo zdusiła ruch, ale mniej więcej pod koniec marca nastąpiło przełamanie i w tej chwili notujemy blisko 50-proc. wzrosty zainteresowania wycieczkami zagranicznymi. To jest też dobry prognostyk na kolejne miesiące - podkreślił prezes Świderski.
Trzecim kluczowym biznesem WPH jest motoryzacja i serwis superauto.pl. Tu sytuacja jest dużo trudniejsza. Ma to związek głównie z wysoką inflacją i wzrostem kosztów finansowania.
- Mimo tych trudności, w pierwszym kwartale zysk EBITDA spółki urósł w pierwszym kwartale dwucyfrowo - podsumował prezes.
WP inwestuje w usługi subskrypcyjne
Wirtualna Polska konsekwentnie buduje swoją pozycję w usługach subskrypcyjnych. WP Pilot oferuje dostęp do telewizji online. Trwają również prace nad uruchomieniem wersji abonamentowej radia internetowego Open FM.
WP posiada ponadto 6,5 proc. akcji w spółce Audioteka S.A., będącej liderem polskiego rynku audiobooków, który w bibliotece ma ponad 20 tysięcy tytułów. Wirtualna Polska jest zainteresowana zwiększeniem swojego udziału w tej spółce.
Narzędzia do reklamy sprawdzają się
WP Ads to narzędzie do samodzielnego zarządzania kampaniami reklamowymi na powierzchniach WP i innych wydawców zrzeszonych w sieci WPartner. WP Ads oferuje rozliczenie za faktycznie zrealizowaną sprzedaż u klienta w kampaniach retargetingowych, w modelu CPC oferuje mailing i kampanie prospectingowe display. Dostępne są też kampanie display w modelu CPC i vCPM oraz reklama natywna w modelu CPC. Po zarejestrowaniu i zasilaniu konta, na https://ads.wp.pl, można przystąpić do załadowania materiałów i ustawiania parametrów emisji.
Wirtualna Polska rozwija też brokerskie usługi reklamowe w ramach WPartner. Jest to platforma SSP (Supply-Side Platform), która pozwala innym wydawcom na skuteczną monetyzację ich powierzchni reklamowych dzięki unikatowej, autorskiej technologii WP opartej o model programmatic. Rozwiązanie umożliwia wydawcom wybór optymalnej oferty w czasie rzeczywistym, bez konieczności integracji systemów z wieloma podmiotami zewnętrznymi. Sieć obsługuje obecnie ponad 19 mld zapytań reklamowych miesięcznie.
Wirtualna Polska Holding S.A. w pierwszym kwartale 2022 roku przyjęła Strategię Zrównoważonego Rozwoju na lata 2022-2025. W dokumencie opisane zostały trzy główne obszary działań – środowisko, społeczeństwo i ład korporacyjny, w których spółka realizować będzie wyznaczone zadania. Wśród najważniejszych celów są: niezależność mediów, zielona energia, edukacja klimatyczna, różnorodność oraz cyberbezpieczeństwo. Strategia zawiera także założenia długoterminowe, z zakresem realizacji do 2030 roku.
Wirtualna Polska to holding technologiczny, prowadzi działalność mediową, reklamową oraz e-commerce. Jest właścicielem Strony Głównej WP, posiada również specjalistyczne serwisy tematyczne, takie jak money.pl, WP SportoweFakty czy autocentrum.pl. W branży e-commerce WP działa w obszarach turystyki (wakacje.pl, nocowanie.pl), wyposażenia wnętrz (homebook.pl) i projektowania domów (extradom.pl), usług finansowych (totalmoney.pl) oraz motoryzacji (superauto.pl). Zgodnie z badaniem Mediapanel, w kwietniu 2022 roku z produktów internetowych WP korzystało 22 mln Polaków.
Pełna treść raportu z wynikami finansowymi dostępna jest na stronie: https://holding.wp.pl.