Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Agnieszka Kozłowska
|
Płatna współpraca z Grupą Żabka

Żabka wspiera osoby z niepełnosprawnościami

Podziel się:

W Polsce żyje od 5 do 7 mln osób z niepełnosprawnościami. Podstawowym problemem tych ludzi nie są ich ograniczenia, ale dyskryminacja, z jaką spotykają się w życiu codziennym. Trzeba to zmienić – apeluje Fundacja Avalon, która od 16 lat działa na rzecz poprawy jakości ich życia. Ogłosiła maj Miesiącem Walki z Dyskryminacją Osób z Niepełnosprawnością. Partnerem strategicznym akcji "Szanuję. Nie dyskryminuję" była Grupa Żabka, która w ramach swojego zaangażowania wyemitowała inkluzywne reklamy, tłumaczone na polski język migowy.

Żabka wspiera osoby z niepełnosprawnościami
(materiały partnera)

Wyemitowane w maju i czerwcu reklamy telewizyjne Żabki zostały przetłumaczone na polski język migowy przez Jakuba Stanisławczyka, programistę designera, gamera i działacza na rzecz przełamywania barier komunikacyjnych dla osób głuchych. Sam także jest głuchy i pochodzi z wielopokoleniowej rodziny głuchych. Zaangażowanie tłumacza migowego, w reklamie Żabki, to bardzo ważna inicjatywa wskazująca na niedostępność przekazu telewizyjnego dla osób głuchych czy niedosłyszących.

Słownictwo i składnia języka migowego są zupełnie inne niż zasady, jakie rządzą językiem polskim. Osoby głuche języka polskiego nie znają i nie rozumieją. Świadomość tego jest w naszym społeczeństwie niska, dlatego głusi żyją obok nas, ograniczając się do kontaktów z ludźmi podobnymi sobie lub tłumaczami języka migowego. Problemy zaczynają się, gdy niesłyszący muszą skorzystać z pomocy lekarskiej, załatwić sprawę urzędową czy uczestniczyć w sądowych rozprawach. Wtedy tłumacz migowy staje się już niezbędny. Spoty Żabki przełamywały pewną barierę. Dzięki przełożeniu na PJM, komunikaty reklamowe Żabki stały się zrozumiałe i przyswajalne dla osób głuchych.

Zrozumieć niepełnosprawność

Akcja "Szanuję. Nie dyskryminuję!" skierowana jest do w pełni sprawnych Polaków. To akcja uświadamiająca i edukująca.

– Niepełnosprawność nie czyni ludzi mniej wartościowymi, mniej istotnymi czy gorszymi. Każdy człowiek jest przede wszystkim człowiekiem, a niepełnosprawność jest jedną z wielu cech składających się na pełnię osobowości – mówi Krzysztof Dobies, dyrektor generalny Fundacji Avalon. – Każdy człowiek powinien być równo traktowany w każdej sferze życia, w szczególności w życiu społecznym, gospodarczym czy politycznym oraz być w sposób adekwatny reprezentowany w przekazie medialnym i rozrywkowym – telewizji, radiu, filmie, sztuce czy reklamie – dodaje.

Fundacja działa na rzecz osób z niepełnosprawnościami już 16 lat i jest jedną z największych w Polsce. Obecnie wspiera blisko 14 tys. osób ze szczególnymi potrzebami.

W ramach partnerstwa podczas akcji "Szanuję. Nie dyskryminuję", Grupa Żabka przeprowadziła szereg działań edukacyjnych, mających na celu jeszcze lepsze rozpoznanie potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Dla swoich franczyzobiorców zaproponowała programy edukacyjne, zrealizowała również wideowebinar, w którym wziął udział Sebastian Luty, prezes Fundacji Avalon. O swoich doświadczeniach opowiadał również franczyzobiorca Paweł Błachowicz, który od urodzenia zmaga się z niepełnosprawnością ruchową i od prawie sześciu lat prowadzi dwa sklepy Żabka. Ważny głos w rozmowie na temat inkluzywności miejsca pracy zabrała Katarzyna Zabratańska Menadżerka ds. Równości i Włączającej Kultury Organizacyjnej w Grupie Żabka. Webinar został poprowadzony przez Menedżera ds. Komunikacji Wewnętrznej Wojciecha Mrugalskiego.

O komfort dla wszystkich

Współpraca z Fundacją Avalon nie skończy się na akcji "Szanuję. Nie dyskryminuję!". W Żabce trwają prace nad rozwiązaniami zwiększającymi dostępność sklepów i proponowanych w nich usług. I to zarówno dla klientów, jak i pracowników sieci.

- Współpraca z Żabką to naprawdę bezpieczny i wygodny biznes także dla osób z niepełnosprawnościami. Firma dostosowała placówkę do moich potrzeb – podjazd, toaleta, możliwość zdalnego zarządzania sklepem i wiele innych. Ta mała ewolucja była możliwa tylko dlatego, że Żabka to niezwykle nowoczesna sieć, która nieustannie się rozwija. Zmiana podejścia wynikała także z tego, że Żabka to firma, dla której ważni są ludzie i jej otoczenie biznesowe, a nie tylko na sam biznes - mówi Paweł Błachowicz, franczyzobiorca sieci z Bystrzycy Kłodzkiej, który mimo niepełnosprawności realizuje marzenia o swoich sklepach. – Poza tym, trzeba pamiętać, że 90 proc. niepowodzeń we własnej działalności gospodarczej wynika moim zdaniem z braku zaangażowania i dopilnowania podstawowych kwestii, a nie ze stopnia sprawności fizycznej. W moich Żabkach pojawiam się codziennie, czasem nawet po kilka razy i nie wyobrażam sobie, aby mogło być inaczej. Dodatkowo, firma bardzo wspiera prowadzenie sklepu. Aplikacja Cyberstore to jak dla mnie mistrzostwo świata. Połączenie wszystkich funkcji związanych z zamówieniami, sprzedażą czy logistyką w jednym miejscu pozwala mi w dużym stopniu na zdalne zarządzanie sklepami przy pomocy telefonu. Towar mogę zamówić na odległość, otrzymuję go bezpośrednio do sklepu, nigdzie nie muszę jeździć. Dodatkowo, jeśli coś się zepsuje, zgłaszam to i przyjeżdża serwis z Żabki - zaznacza pan Paweł.

Bieg ze skrzydłami

Grupa Żabka nie ogranicza swoich działań na rzecz osób z niepełnosprawnościami jedynie do współpracy z Fundacją Avalon. Chętnie angażuje się w inne akcje charytatywne na rzecz osób ze specjalnymi potrzebami. W maju prawie 130 pracowników i franczyzobiorców razem z rodzinami wzięło udział w międzynarodowym biegu Wings for Life. Drużyna Żabki pokonała prawie 1200 km, zajmując wysokie, 68. miejsce w światowej rywalizacji drużyn (łącznie zgłoszonych było blisko 1500 zespołów).

Indywidualnie najlepsi byli: Paweł Paziewski, który przebiegł dystans 40,09 km. Wśród kobiet najlepsza okazała się Anna Kokocińska, która uciekała przed autem przez 20,21 km. Dochód z biegu Wings for Life przeznaczony jest na badania nad urazami rdzenia kręgowego.

Płatna współpraca z Grupą Żabka

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.