Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. KKG
|
aktualizacja

Zmiany w szkołach wchodzą w życie. Wytyczne MEN są jasne

32
Podziel się:

Od 1 kwietnia zgodnie z nowymi przepisami w klasach I-III szkół podstawowych nie zadaje się prac domowych, z wyjątkiem ćwiczeń usprawniających motorykę małą. W klasach IV-VIII prace domowe nie są obowiązkowe, a zamiast oceny uczeń ma otrzymać informację, co zrobił dobrze, a co wymaga poprawy.

Zmiany w szkołach wchodzą w życie. Wytyczne MEN są jasne
Od 1 kwietnia zgodnie z nowymi przepisami w klasach I-III szkół podstawowych nie zadaje się prac domowych (Licencjodawca, Piotr Mecik)

W poniedziałek wielkanocny, 1 kwietnia, wszedł w życie jeden z przepisów nowelizacji rozporządzenia w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych. Resort edukacji wyjaśnił, że taki termin "jest podyktowany pilną potrzebą odpowiedzi na powszechne oczekiwanie środowiska szkolnego i wprowadzenie zmian w sposobie pracy, w szczególności szkół podstawowych dla dzieci i młodzieży, już po wiosennej przerwie świątecznej".

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: W co inwestuje Sebastian Kulczyk? Szczera rozmowa z prezesem KI Dawidem Jakubowiczem w Biznes Klasie

Obowiązujące od poniedziałku przepisy ograniczają możliwość zadawania prac domowych uczniom szkół podstawowych, którzy w środę, 3 kwietnia, wrócą do nauki.

Zgodnie z nowelą, nauczyciel w klasach I–III szkoły podstawowej ma nie zadawać prac domowych praktyczno-technicznych oraz pisemnych prac domowych, z wyłączeniem ćwiczeń usprawniających motorykę małą. Wykonanie tych ćwiczeń będzie obowiązkowe i nauczyciel będzie mógł wystawić za nie ocenę.

"Ze względu na istotność rozwoju motoryki małej na etapie edukacji wczesnoszkolnej zadecydowano o pozostawieniu możliwości tego rodzaju ćwiczeń również w ramach pracy domowej w klasach I–III szkoły podstawowej" - czytamy w uzasadnieniu projektu nowelizacji. Resort wyjaśnił, że zdolność do pisania wyraźnych liter i cyfr jest zależna od precyzyjnych ruchów ręki. "Dzięki rozwiniętej motoryce małej dziecko może bardziej efektywnie ćwiczyć i rozwijać te umiejętności" - zaznaczono.

Zamiast ocen informacja dla ucznia

Z kolei w klasach IV–VIII szkoły podstawowej nauczyciel będzie mógł zadać uczniowi pisemną lub praktyczno-techniczną pracę domową, ale nie będzie ona obowiązkowa i nie będzie za nią wystawiana ocena. Nauczyciel ma natomiast przekazać uczniowi informację, co zrobił dobrze, a co wymaga poprawy i jak powinien się dalej uczyć.

Resort przekazał, że przez "pisemne i praktyczno-techniczne prace domowe" należy rozumieć w szczególności dłuższe wypowiedzi pisemne (np. rozprawka, streszczenie), wypełnianie zeszytu ćwiczeń, rozwiązywanie zadań matematycznych czy przygotowywanie prac w rodzaju makiet, modeli, prezentacji multimedialnych itp.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(32)
Regina
4 tyg. temu
Już w tej chwili nauczyciele mają to w nosie i niestety ostentacyjnie zadają pracę domowe.Ja się zapytam kto to będzie od nauczyciela egzekwował?
Student
miesiąc temu
W czasach internetu prace domowe nie Maja sensu, bo każdy i tak ściągnie z internetu. W klasach 1-3 jeszcze mogłyby być, bo przepisanie kilku linijek tych samych wyrazów nie jest ciężkie. Przynajmniej trochę się pisać pouczą, ale w klasach 4-8 i ponad podstawówce nie jest już tak kolorowo. Napisanie opowiadania na 200 słów lub rozprawki na 300 już nie jest takie proste i szybkie do zrobienia, lecz o szkole ponadpodstawowej nie ma tutaj mowy. Kolejnym krokiem powinno być zmniejszenie durnego i zbędnego materiału. Budowa pantofelka i wiedza co to jest liczba pi w życiu zwykłemu człowiekowi się nie przydadzą, no ale trzeba wkuwać, ponieważ to jest w podstawie programowej.
Moni
miesiąc temu
Z prostego powodu.Dziecko wykonując pisemną pracę w domu mogło liczyć na uzyskanie dobrej oceny, a tym samym na podwyższenie średniej oceny z przedmiotu.Teraz takiej.możliwości juź nie będzie miało.
siv
miesiąc temu
Nie rozumiem jednego - dlaczego wszyscy narzekają na zlikwidowanie prac domowych, jeśli wyraźnie jest napisane że mogą być, ale mają nie być oceniane. Wiedzy nie buduję się przymusem zewnętrznym tylko pasją i zaangażowaniem. Teraz dzieci spisują za pomocą apek albo sztucznej inteligencji, a nauczyciele łapią kto tego nie zrobił. Gdzie ta wiedza i uczenie odpowiedzialności. W ten sposób uczymy cwaniactwa i chodzenia na skróty. Dzieci powinny uczyć się dla umiejętności a nie dla ocen. Uczą się odpowiedzialności gdy same decydują czy pouczą się w domu.
Anka
miesiąc temu
A co z takimi formami, które trzeba ćwiczyć, jak ogłoszenie, zaproszenie, opowiadanie czy opis?
...
Następna strona