"Biznes Klasa" to program money.pl dostępny w serwisie YouTube. Szef redakcji Łukasz Kijek prowadzi w nim rozmowy z obecnymi i byłymi szefami największych firm, a także z ludźmi z otoczenia biznesu - o ich życiu, biznesie, zarobkach i wielu innych. Gościem najnowszego odcinka był Marian Owerko, współtwórca Bakallandu, obecnie Food Well.
W planach miliard złotych przychodów
W 2023 r. Marian Owerko wspólnie z Rafałem Brzoską połączył Bakalland z Purellą. Powstały w ten sposób koncern FoodWell ma w planach znacząco powiększyć udziały w rynku zdrowego jedzenia. Według zapowiedzi inwestorów w 2026 r. przychód firmy ma przekroczyć 1 mld zł. Mało kto wie, że Owerko zaczynał swój biznes na giełdzie warzywno-owocowej i jak sam mówi w "Biznes Klasie", była to lekcja, z której korzysta do tej pory.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
- Przyjechaliśmy na giełdę z ośmioma tonami pomidorów. To było bardzo dużo towaru dla nas. No i totalne zaskoczenie. Kupowaliśmy te pomidory po siedem, a na giełdzie po sześć złotych. Więc odwrotnie niż się spodziewaliśmy. Oczywiście, był mega problem. Najfajniejsza była rozmowa z panem Kaziem z Radomia: "Chłopaki, co wy wyprawiacie? Ja mam samochód śliwek i obok miałem ten kilogram po 15 złotych, dokupiłem od sąsiada, który miał po 17, zrobiłem cenę 25, jestem jedyny na rynku i dostarczam przez najbliższe dwa dni śliwkę, wszystkie sklepy w Warszawie muszą kupić" - wspomina Owerko.
Czego się nauczyłem? Wszyscy brzydzimy się monopolami, ale wszyscy do tego dążymy. I jeszcze jedną rzecz powiedział: "Zobaczcie, co się wydarzy za trzy dni. Wszyscy przyjadą z tym towarem, z tą śliwką, ponieważ wszyscy będą się spodziewali, że sprzedadzą ten towar po 25 złotych, a już tak nie będzie. Cena momentalnie zjedzie z dół". Te wszystkie doświadczenia, które wynieśliśmy z giełdy warzywno-owocowej, tak powstał Food Well, rzeczywiście to jest największa korzyść - dodaje.
Jak zbudować biznes od zera?
Marian Owerko gości w "Biznes Klasie" po raz drugi, tym razem na prośbę widzów. Z twórcą Food Well rozmawialiśmy m.in. o tym, jak zrobić pierwsze kroki w biznesie, skąd wziąć kapitał początkowy i kiedy stwierdzić, że warto podjąć ryzyko. - Odpalenie swojego biznesu jest bardzo proste, mniej więcej porównałbym je do przejechania na nartach przez drzwi obrotowe. Niespodzianek, sensacji, problemów jest bardzo dużo -twierdzi Owerko.
Według przedsiębiorcy kluczem do sukcesu jest rozumienie własnego produktu i ciągłe poznawanie potrzeb klientów. - Do granic niemożliwości szukamy i badamy percepcję klienta, jak on reaguje na taki czy inny trend, na taki czy inny kolor, na taki czy inny design, na taki czy inny smak. Więc branża spożywcza, ona jest bardzo dynamiczna. Wiedza każdego menadżera to jest jego przewaga. Jeżeli ktoś nie ma wiedzy albo, nie daj Boże, udaje, że ją ma, albo nie korzysta z wiedzy innych, to jest pierwszy schodek do porażki - uważa gość "Biznes Klasy".
Jak ocenić marżowość produktu?
Konsumpcja jest jednym z motorów napędowych polskiej gospodarki, ale według Mariana Owerko klienci dokładnie oglądają każdy grosz. Mimo to sprzedaż produktów z kategorii FMCG (produkty szybkozbywalne - przyp. red.) z roku na rok rośnie. - W całym 2023 wydawaliśmy średnio 4200 euro, Niemcy wydali 6200, dla przykładu statystyczny Rumun wydał 2900 euro - wylicza Owerko.
Kluczowe w tym wyścigu jest stworzeniu produktu, który będzie marżowy przez długi czas. - To jest wbrew pozorom bardzo ważne. Ludzie wymyślają różne rzeczy, które nikomu nie będą potrzebne. Oczywiście wiadomo, że ja to oceniam ze swojej perspektywy, ze swojej wiedzy. To nie jest tak, że się nigdy nie pomyliłem. Ale rzeczywiście jest kwestia, jak stworzyć coś, co będzie w długim okresie zarabiało, że to nie będzie coś, co jest zbyt niszowe, będzie to można skalować na więcej, niż jedną ulicę lub też będzie można skalować na cały kraj, a nawet z jakąś możliwością eksportową. Te rzeczy trzeba umieć przewidzieć. - dodaje.
W poprzednich odcinkach "Biznes Klasy" Łukasz Kijek rozmawiał z:
- Adamem Ringerem, byłym prezesem Green Caffe Nero;
- Maciejem Pankiem, prezesem firmy Panek;
- Władysławem Grochowskim z Grupy Arche;
- prof. Andrzejem Blikle, cukiernikiem i przedsiębiorcą;
- Darią Abramowicz, psychologiem biznesu, która współpracuje m.in. z Igą Świątek;
- Henryką Bochniarz, założycielką Lewiatana;
- Dawidem Zielińskim, prezesem Columbus Energy;
- Jackiem Santorskim, psychologiem biznesu i przedsiębiorcą;
- Tomaszem Karolakiem, aktorem i założycielem teatru IMKA;
- Piotrem Voelkelem, założycielem VOX Meble i Uniwersytetu SWPS;
- Jakubem Tepperem, restauratorem z Poznania;
- Wojciechem Janickim, dyrektorem Instytutu Geografii Społeczno‑Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie;
- Marianem Owerko, współzałożycielem Bakallandu;
- Marcinem Piątkowskim, profesorem Akademii Leona Koźmińskiego, autorem bestsellera "Złoty Wiek";
- Maciejem Wilkiem, dyrektorem operacyjnym Flair Airlines;
- Robertem Michalskim, założycielem Stradale Classics;
- Maciejem Oleksowiczem, prezesem Inter Cars;
- Jakubem Dwernickim, założycielem cyber_Folks i Vercom;
- Robertem Dobrzyckim, założycielem i prezesem Panattoni Europe i India;
- prof. Grzegorzem Mazurkiem, rektorem Akademii Leona Koźmińskiego;
- Dawidem Jakubowiczem, prezesem Kulczyk Investments;
- Marcinem Ochnikiem, prezes firmy Ochnik;
- Marcinem Ziopają, prezesem Zio-Max;
- Aliną Sztoch, prezeską Kubota;
- Karolem Okrasą, szefem kuchni w Platter by Karol Okrasa;
- Krzysztofem Domareckim, założycielem Grupy Selena;
- Jarosławem Szanajcą, prezesem Dom Development;
- Piotrem Fusem, współzałożycielem Grupy Auto Fus,
- Cezarym Kozaneckim, prezesem i założycielem Synektik,
- Bartłomiej Walaszczyk, założycielem Cars Collection,
- Paweł Jarski, prezesem Grupy Elemental,
- Tomasz Salski, współzałożycielem Grupy Klepsydra,
- Prof. Andrzej Koźmiński, twórca Akademii Leona Koźmińskiego,
- Marta Półtorak, współzałożycielką i prezeską Marma Polskie Folie,
- Adam Sikorski, prezes Grupy Unimot,
- Kamil Makula, prezes Superauto.pl
Wszystkie odcinki "Biznes Klasy" dostępne są TUTAJ.