Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Robert Kędzierski
Robert Kędzierski
|
aktualizacja

Stawki za garaże w dół. Tak oszczędzą Polacy na zmianie przepisów

26
Podziel się:

Garaże wielostanowiskowe znajdujące się w budynkach mieszkalnych będą opodatkowane według stawki przewidzianej dla mieszkań. Co w praktyce oznaczają zmiany, które mają wejść w życie od 1 stycznia 2025 roku?

Stawki za garaże w dół. Tak oszczędzą Polacy na zmianie przepisów
Opłaty za garaże ujednolicone (GETTY, NurPhoto)

We wtorek w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pojawiła się informacja o planowanej nowelizacji ustaw o podatku rolnym, podatkach i opłatach lokalnych, podatku leśnym oraz opłacie skarbowej. Zgodnie z zamieszczonymi danymi za projekt będzie odpowiadać Ministerstwo Finansów, a rząd planuje przyjąć nowe przepisy w trzecim kwartale 2024 roku. Od stycznia 2025 roku wejdą one w życie.

W ramach proponowanych zmian do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych ma zostać wprowadzona nowa definicja pojęć "budowla" i "budynek", bo te obecne, odwołujące się do prawa budowlanego, rodzą wiele wątpliwości interpretacyjnych. Dodatkowo w ustawie mają zostać wyszczególnione kategorie obiektów kwalifikowanych jako budowle.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Sprawdzam smartphone POCO

Opłata mocno w dół

Co to oznacza w praktyce?

Planowana przez rząd zmiana przepisów podatkowych dotyczących miejsc garażowych w blokach ma związek z ubiegłorocznym werdyktem Trybunału Konstytucyjnego. Zakwestionował on stosowanie zróżnicowanych stawek podatku od nieruchomości, który muszą płacić posiadacze miejsc garażowych w budynkach wielorodzinnych – wyjaśnia w rozmowie z money.pl Marek Wielgo, ekspert portalu GetHome.pl.

Jak tłumaczy, obecnie wysokość stawki podatku zależy od statusu prawnego miejsca garażowego. Jeżeli jest ono przedmiotem odrębnej własności, wówczas podlega opodatkowaniu stawką właściwą dla budynków "pozostałych" – w 2024 r. nie przekracza ona 11,17 zł za m kw. (w 2012 r. Naczelny Sąd Administracyjny wydał uchwałę w tej sprawie – sygnatura akt II FPS 4/11).

Jeśli zaś miejsce postojowe w garażu stanowi przynależność do mieszkania, wówczas jest opodatkowane taką samą jak ono stawką, czyli w tym roku maksymalnie 1,15 zł za m kw.

W tym pierwszym przypadku stawka podatku może być zatem dziesięciokrotnie wyższa. Trybunał Konstytucyjny uznał, że właściciele takich miejsc powinni być obciążani taką samą stawką, jak dla lokali mieszkalnych - komentuje Marek Wielgo.

Jak dodaje, w trosce o stabilność finansów gmin, do których wpływają pieniądze z tego podatku, trybunał odroczył o rok wejście w życie powyższej zasady. Oznacza to, że dopiero w 2025 r. posiadacze miejsc garażowych z wyodrębnioną własnością zapłacą stawkę "mieszkaniową". Oczywiście wymaga to odpowiedniej zmiany w ustawie, stąd inicjatywa legislacyjna rządu.

Niektóre miasta już wprowadziły nowy podatek

Marek Wielgo podkreśla, że podatek od nieruchomości jest jednym z tzw. podatków lokalnych, co oznacza, że stanowi źródło dochodów gmin, a nie budżetu państwa. Te nie muszą więc podwyższać swoich dotychczasowych stawek ani stosować maksymalnych, które ogłasza minister finansów.

– Co ciekawe, radni Rzeszowa wprowadzili już od tego roku stawki podatku od miejsc garażowych równe tym dotyczącym mieszkań. Ponadto stawki niższe od maksymalnej zastosowano w Opolu, Kielcach, Gorzowie Wielkopolskim i Zielonej Górze – wylicza ekspert.

Wprowadzenie nowych przepisów będzie się wiązało z nałożeniem na współwłaścicieli garaży nowego obowiązku - do 31 stycznia 2025 roku będą musieli złożyć właściwemu organowi podatkowemu informację o posiadanych nieruchomościach i obiektach budowlanych. Ma to umożliwić pozyskanie przez organy danych na temat wielkości powierzchni do opodatkowania według stawki dla budynków mieszkalnych.

Obecne przepisy budzą wątpliwości

Zmiany zaproponowane przez rząd mają też wyeliminować obecne wątpliwości co do podatkowej kwalifikacji takich obiektów, jak silosy, zbiorniki czy elewatory. Ponadto doprecyzowane mają zostać zasady opodatkowania części obiektów kompleksowych (np. stacji paliw) oraz niejednorodnych (np. stadionów).

Planowanych zmian jest więcej. Wśród nich jest m.in. wyłączenie stosowania zwolnienia z podatku od nieruchomości dla infrastruktury kolejowej w zakresie gruntów, budynków i budowli wchodzących w skład terminala towarowego czy zmiana zwolnień podatkowych dla gruntów, budynków i budowli na obszarze części lotniczych lotnisk użytku publicznego.

Ponadto proponuje się zmiany w zakresie zwolnień podatkowych dla instytutów badawczych oraz umożliwienie radom gmin nakładania na inkasentów opłaty uzdrowiskowej obowiązku prowadzenia ewidencji osób zobowiązanych do jej uiszczania w celu uszczelnienia systemu poboru tej daniny.

Robert Kędzierski, dziennikarz money.pl

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
nieruchomości
podatki
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(26)
nbv
1 tyg. temu
To wszystko prowadzi do WOJNY...
Adam40
1 tyg. temu
To 7-miu panów z NSA wprowadziło ten idiotyzm podatkowy około 2910 roku. Za to, że schowaliśmy samochody do garażu pod blokiem zamiast blokować ulice, nałożono 10-krotny podatek. Tylko dlatego, że hala garażowa ma oddzielną Księgę aby ułatwić przekazywanie miejsc postojowych.
Tola
1 tyg. temu
To skandal, jak łupi się obywateli w tym chorym kraju.
Mikołaj 22
3 tyg. temu
A co z garażem na indywidualnej posesji. Płacimy za garaż więcej niż za dom mieszkalny. Ta sama księga wieczysta a dwa różne podatki. Czemu tutaj nie ma zmiany.
pastuch z krk
3 tyg. temu
Wszystko w szczegółach musi być opodatkowane żeby kasta nierobów i kler żyli w dostatku, pod tym względem lepiej było w PRLu.
...
Następna strona