- Polska musi zacząć stawiać sobie ambitne cele. Skuteczny sojusz rządu, samorządu i biznesu umożliwiłby wymianę wszystkich autobusów w Polsce na niskoemisyjne w dekadę - mówił Jacek Libucha z Boston Consulting Group. Podawał przykład chińskiego miasta Shenzen, w którym intensywne działania na rzecz walki ze smogiem w kilku dziedzinach jednocześnie, doprowadziły do zmniejszenia stężenia szkodliwych pyłów PM2,5 w tej 12-milionowej aglomeracji o 30 procent w zaledwie 5 lat.
Zobacz też: Darmowa komunikacja miejska w każdym mieście?
Chińczykom sukces udało się osiągnąć między innymi dzięki gigantycznym nakładom na niskoemisyjny transport publiczny. Zdaniem panelistów to jeden z głównych kierunków, w które powinien popłynąć szeroki strumień finansowania.
- Obok elektromobilności, której kibicujemy, jest sprawdzona, dobra technologia - gazomobilność - mówił Henryk Mucha, prezes PGNiG Obrót Detaliczny. - Gaz to najbardziej ekologiczny produkt energetyczny w Polsce. Jeszcze kilka lat temu cena autobusu napędzanego mieszanką CNG była wyższa o ok. 30-40 proc. Dziś jest praktycznie taka sama.
W autobusy na gaz coraz częściej inwestują samorządy. Tylko w ciągu ostatnich dwóch lat władze polskich miast złożyły zamówienia na 250 takich pojazdów. 70 z nich jeździ już po Tychach, 40 - w Rzeszowie. Samorządy robią większe zakupy, bo rząd zmniejsza akcyzę na paliwo CNG.
- W przyszłym roku na ulice ma wyjechać kolejnych kilkaset. Do tego pojazdy komunalne - mówił Henryk Mucha. - Z samorządem biznes robi się fantastycznie, bo to są ludzie, którzy umieją liczyć pieniądze - dodaje.
Czytaj też: Rządowe sukcesy i porażki w walce ze smogiem. Oto, jak działa taryfa grzewcza
Transport to oczywiście nie jedyny truciciel polskiego powietrza. - W Polsce jest ok. 4 milionów domów jednorodzinnych, tylko milion używa gazu. Reszta pali w piecach, bardzo często śmieciami - mówił prezes PGNiG Obrót Detaliczny.
Dlatego zdaniem ekspertów priorytetowa w walce ze smogiem powinna być likwidacja pieców na paliwa stałe na rzecz kotłów gazowych lub podłączenia do sieci ciepłowniczej, a także budowa infrastruktury dla aut elektrycznych.
Paneliści zwracali uwagę na błędne koło zakupu aut elektrycznych. Brak infrastruktury zniechęca Polaków do zakupu "elektryków”, a mała liczba aut elektrycznych na drogach nie napędza inwestycji w stacje ładowania.
Mimo rozwoju technologii mniej szkodliwych dla środowiska i kolejnych inwestycji biznesu w poprawę jakości powietrza w Polsce, jak podkreślali zgodnie wszyscy uczestnicy dyskusji, niezbędne jest większe zaangażowanie państwa.
* * Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl* *