Koncerny samochodowe na całym świecie zlecają produkcję wielu części, stosowanych przy pierwszym montażu, podwykonawcom. Części te produkowane są zgodnie ze specyfikacją producenta pojazdu i pod jego ścisłą kontrolą.
Przykładem firm produkujących na zlecenie koncernów samochodowych są między innymi tacy producenci jak: Bosch, Hella, Delphi, Valeo, TRW, Ferrodo, Febi. Do grupy elementów, których nie wykonuje sam producent auta, a są one dostarczane na tzw. pierwszy montaż, należą m. in.: oszklenie, oświetlenie, elektronika, zawieszenie, elementy układu chłodzenia silnika, plastikowe elementy wyposażenia pojazdu, tarcze koła, ogumienie i wiele innych. Szacuje się, że samochód w 80% składa się z części pochodzących od producentów zewnętrznych, którzy dostarczają części na pierwszy montaż, a tylko w 20% z części wyprodukowanych przez producenta samochodu.
Do pewnego czasu części dostarczane przez podwykonawców mogły być dystrybuowane wyłącznie przez oficjalną sieć producenta pojazdu i oznaczone jego logo. Przepisy unijne ograniczające konkurencję w branży motoryzacyjnej wymusiły natomiast możliwość sprzedaży przez podwykonawców we własnym zakresie części zamiennych, identycznych jak te, które są stosowane do pierwszego montażu z zastrzeżeniem, że nie mogą one być oznaczone logo producenta pojazdu, z którego pochodzą, a wyłącznie logo producenta części (podwykonawcy).
W taki sposób doszło do wyodrębnienia się dwóch kategorii części zamiennych, określanym mianem oryginalnych: O i Q.
O jak oryginał
Części „O”, czyli części oryginalne oznaczone logo producenta pojazdu są produkowane i oznaczone numerem katalogowym zgodnym ze specyfikacją producenta pojazdu. Jeśli są produkowane przez podwykonawcę, mogą być niezależnie od logo producenta pojazdu oznaczone również logo podwykonawcy. Inne oznaczenia tych części to: OE - Original Equipment lub OEM - Original Equipment Manufacturer). Dystrybuowane są zazwyczaj przez autoryzowane sieci producentów samochodów.
Przykład: reflektor VALEO w samochodzie CITROEN, z logo CITROEN i z logo VALEO.
Q jak "quality"
Części „Q”, czyli części oryginalne nie oznaczone logo producenta pojazdu są produkowane zgodnie ze specyfikacją producenta pojazdu, jednak nie posiadają jego logo, a jedynie logo producenta części (podwykonawcy) i są oznaczone jego numerem katalogowym, a nie numerem katalogowym producenta pojazdu. Istotne jest to, że poza brakiem logo producenta, części te nie różnią się niczym tak pod względem konstrukcji, walorów technicznych i estetycznych, jak i jakości, od części dostępnych w oficjalnej sieci sprzedaży producenta pojazdu. Co do zasady są one dostępne we własnej sieci dystrybucyjnej producenta części zamiennych lub w hurtowniach uniwersalnych. Inne oznaczenie tych części to: OES - Original Equipment Supplier.
Przykład: reflektor VALEO w samochodzie CITROEN, jednak bez logo CITROEN tylko z logo VALEO.
Kolejna kategorią części zamiennych są części „P”.
P jak porównywalne
Części „P” to części, których producent zaświadcza, że są one o jakości porównywalnej lub identycznej co części oryginalne. Często posiadają dodatkowy certyfikat jakości, wystawiany przez niezależny instytut badawczy. Wówczas są oznaczone „PC” *- część o jakości porównywalnej z oryginałem, która została dodatkowo potwierdzona certyfikatem europejskiego stowarzyszenia Centro Zaragoza lub *„PT” - część o jakości porównywalnej z oryginałem, która została dodatkowo potwierdzona certyfikatem europejskiego stowarzyszenia Thatchan. Możemy spotkać również oznaczenie PJ, czyli część szczególnie polecana przez dystrybutora z racji na korzystną relację jakości do ceny.
Ostatnia z kategorii części to części „Z”.
Z jak zamiennik
Na rynku są jeszcze dostępne części o kategorii „Z”, czyli wszystkie pozostałe części dostępne na rynku niż wymienione powyżej. Wśród części „Z” możemy spotkać się z oznaczeniem ZJ, czyli zamiennik, który dystrybutor poleca, jako szczególnie dobry w grupie części Z.
Warto dodać, że w rozliczeniach szkód Proama nigdy nie stosuje części Z. W zależności od posiadanych przez klienta pakietów ubezpieczeń Proama stosuje części oryginalne O, części oryginalne Q lub części jakości P.
Więcej o rodzajach części stosowanych w procesie likwidacji szkód w różnych wariantach ubezpieczeń napiszemy za tydzień.
Jacek Kamiński
kierownik ds. technicznej likwidacji szkód
w Proama
Czytaj więcej w Money.pl | |
---|---|
Odszkodowanie musisz dostać za cały czas naprawy auta Tak zadecydował sąd w sprawie taksówkarza. | |
Ubezpieczenie assistance. 5 sytuacji, w których może cię zawieść Sprawdź, czy wykupiona polisa rzeczywiście chroni twój samochód | |
Na polisy wydaliśmy 58 mld złotych Sprawdź, jak się ubezpieczają Polacy i ile zarabiają firmy ubezpieczeniowe |