Wicepremier, minister gospodarki Janusz Piechociński uważa, że Polska powinna domagać się od producenta pociągów wywiązania się z kontraktu i dostarczenia pociągów z certyfikowaną prędkością powyżej 160 km/h.
Pod koniec marca _ Puls Biznesu _ informował, że producent Pendolino - firma Alstom chce przekazać PKP Intercity pociągi homologowane tylko do prędkości 160 km/h. Z wypowiedzi rzecznika spółki wynikało, że homologacja umożliwiająca rozwijanie prędkości do 250 km/h miałaby być zapewniona w drugiej fazie, pod koniec 2014 roku.
_ Zamawialiśmy i kupowaliśmy Pendolino z określoną, certyfikowaną prędkością. Jeżeli pojawią się, choćby ze względu na wnioski NIK, istotne kwestie do przedyskutowania, to nie będziemy się uchylać. Będę wnioskował o postawienie takiego punktu (na rządzie) _ - powiedział w piątek w radiowej Trójce wicepremier. Wniosek do Najwyższej Izby Kontroli (NIK) o zbadanie okoliczności zakupu pociągów Pendolino złożyło jeszcze w zeszłym roku PiS.
_ Na razie jesteśmy na takim etapie: zamawialiśmy i płaciliśmy za inne Pendolino, a wykonawca zadania proponuje nam inne Pendolino. W związku z tym powinniśmy złożyć oficjalne roszczenia odmawiające zapłaty _ - oświadczył Piechociński. Jego zdaniem PKP musi skutecznie wyegzekwować zobowiązania wynikające z umowy.
Prezes PKP Intercity Marcin Celejewski uspokajał jeszcze w marcu, że projekt Pendolino nie jest zagrożony i te pociągi w połowie grudnia zaczną regularnie kursować w Polsce. Szef PKP SA Jakub Karnowski podkreślał, że nie ma takiej możliwości, by Pendolino najpierw uzyskało dopuszczenie do ruchu z prędkością 160 km/h, a następnie 250 km/h.
Na maj przypada termin odbioru kolejnych pociągów. Jeśli Alstom ich nie dostarczy, to PKP może mu naliczyć karę. Według wyliczeń kolejarzy, w przypadku dwumiesięcznego opóźnienia byłoby to 80 mln zł. PKP Intercity kupiło pociągi od Alstomu w maju 2011 r. Koszt 20 składów to ok. 400 mln euro. Kontrakt o wartości 665 mln euro obejmuje także budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz koszty utrzymania technicznego pociągów przez 17 lat.
Piechociński mówił też o sytuacji w górnictwie. Zapowiedział zwołanie Zespołu Trójstronnego ds. Bezpieczeństwa Socjalnego Górników. Domagał się tego Związek Zawodowy Górników w Polsce w związku z obawami dotyczącymi niewypłacenia w terminie pensji pracownikom Kompanii Węglowej. _ Będzie takie spotkanie, ale jeśli mówimy tylko o wymiarze socjalnym, to porozmawiajmy także o ekonomicznym _ - podkreślił, zwracając uwagę na coraz niższe ceny importowanego węgla.
Wczoraj władze borykającej się z trudną sytuacją finansową Kompani Węglowej zleciły wykonanie przelewów na konta 55 tys. pracowników.
Czytaj więcej w Money.pl | |
---|---|
Remont ważnej magistrali. Przez Pendolino W związku z prowadzonymi pracami, na ponad 80-ciu kilometrach kolejowej magistrali, pociągi będą mogły jeździć tylko jednym torem. | |
PKP Cargo zakończył spór zbiorowy ze związkami Spółka podała, że związki zawodowe przystały na propozycję podwyżek. |