Ale jest też zagrożenie, że unijni decydenci odwrócą proporcje dotacji i więcej będą przeznaczać na innowacje, a nie infrastrukturę. Na tym możemy stracić, bo nasze technologie są mniej konkurencyjne od zachodnich.
Przed budżetem na lata 2007-2013 też mówiło się dużo o tym, że będzie mniej pieniędzy na infrastrukturę. Tym razem też prawdopodobnie nie doczekamy się rewolucyjnych zmian. Owszem, może dojść do pewnych przesunięć akcentów, ale pieniądze na infrastrukturę na pewno się znajdą i to niemałe.
Rozmowa została przeprowadzona podczas XXI Forum Ekonomicznego w Krynicy
Jeśli więcej pieniędzy Unia przeznaczy na innowacyjność, a nie proste dotacje, to polskie firmy i tak będą miały możliwość pozyskiwania ogromnych dotacji na przykład z programu kapitał ludzki. Zresztą, jak rozłożyliśmy unijną strategię 2020 na czynniki pierwsze, to okazało się, że jedyną metodą jej wdrożenia jest dotychczasowa polityka spójności. W najbliższych latach dojdzie tylko do pewnych przesunięć - na przykład będzie mniej pieniędzy na drogi, a więcej na kolej.
No właśnie, kolej jak dotąd nie potrafiła wykorzystać szansy, którą dają dotacje. Czy nie okaże się więc, że w przyszłych latach tracimy przez nią jeszcze większe sumy możliwego wsparcia?
Ja nie nadzoruje kolei.
Ale z ministrem Cezary Grabarczykiem na pewno Pani rozmawia.
Tak, współpracujemy ściśle i z dobrym skutkiem. Ruszyły projekty.
Czy on ciężko wzdycha, gdy przychodzi Pani do niego omówić sprawę PKP?
Oj, bardzo.
No, ale czy wypracowaliście razem koncepcję, która rozwiązałaby problem niedofinansowania kolei przez unijne dotacje?
Ja oczywiście taką strategię mam opracowaną, ale zatrzymuję ją na razie dla siebie, bo nie chcę wchodzić ministrowi Grabarczykowi w paradę. Ja uważam, że kolej to po prostu instytucja... która nie działa jak trzeba.
A czy będzie pani forsować swoje rozwiązanie problemu kolei?
Do tej pory w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego skupiamy się na tym, by z kolei wydusić jak największą liczbę projektów. Mamy plan na ten roku i jeśli on nie zostanie wykonany, to wtedy przyjdzie czas na drastyczne rozwiązania.
I jak premier zapyta Panią, co zrobić z koleją, by postawiły ją na nogi unijne środki, to będzie Pani przygotowana?
Tak, jestem.
Ale do tej pory takie pytanie nie padło?
Nie, jeszcze nie.
Historia unijnych dotacji w Money.pl | |
---|---|
[ ( http://static1.money.pl/i/h/138/t137354.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/unia-europejska/wiadomosci/artykul/bruksela;broni;pieniedzy;na;polskie;koleje,243,0,812531.html) | Bruksela broni pieniędzy na polskie koleje Chodzi o miliard 200 milionów euro, które rząd chce przesunąć na remont dróg. |
[ ( http://static1.money.pl/i/h/164/t96164.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/rzad;chce;zabrac;kolei;pieniadze,120,0,756856.html) | Rząd chce zabrać kolei pieniądze Spółki PKP nie zdążą wykorzystać unijnych pieniędzy i Polska je straci. |
[ ( http://static1.money.pl/i/h/62/t104254.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/unia-europejska/wiadomosci/artykul/kolej;straci;srodki;z;ue;bo;moze;nie;zdazyc,154,0,747674.html) | Kolej straci środki z UE? Pójdą na drogi Pieniądze, by nie przepadły, zostaną przesunięte na projekty drogowe. |
[ ( http://static1.money.pl/i/h/139/t137355.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/drogi;zamiast;kolei;ue;raczej;sie;nie;zgodzi,219,0,901595.html) | Drogi zamiast kolei? Bruksela nie pójdzie rządowi na rękę Nie potrafimy umiejętnie inwestować w kolej i dlatego zmarnujemy unijne pieniądze. Brukseli to nie obchodzi. |