Prawie 45 procent internautów, którzy zamierzają zamówić produkty finansowe on-line, wybierze lokatę - wynika z ankiety Money.pl. Rok wcześniej badani najczęściej planowali zakup funduszy inwestycyjnych.
Choć przez kryzys finansowy i sytuację na warszawskiej giełdzie zainteresowanie funduszami zmalało, to jednak internauci nie całkiem zniechęcili się do takiej formy inwestycji. Zakup jednostek wciąż planuje 35 procent badanych. Choć to o 10 punktów procentowych mniej niż przed kryzysem, to jednak fundusze - po lokatach i kontach - pozostają w trójce najatrakcyjniejszych produktów finansowych.
źródło: Money.pl (suma odpowiedzi nie równa się 100 proc. Ankietowani mogli wskazać więcej niż jedną odpowiedź)
Jednostki funduszy inwestycyjnych posiada 28 procent wszystkich badanych. W maju 2008 roku, kiedy Money.pl przeprowadzał podobną ankietę, posiadanie jednostek deklarowało 38 procent internautów.
ZOBACZ TAKŻE:
W przypadku lokat, odsetek posiadaczy wzrósł z 31 do 36 procent. Ponad 53 procent posiadaczy lokat założyło je za pośrednictwem internetu (w 2008 roku niecałe 45 procent). Ten produkt jest najczęściej wybierany właśnie za pośrednictwem sieci, podobnie jak fundusze.
źródło: Money.pl (suma odpowiedzi nie równa się 100 proc. Ankietowani mogli wskazać więcej niż jedną odpowiedź)
Na prawie co piątej lokacie jest zdeponowane ponad 50 tys. złotych. To więcej niż rok temu, gdy nieco ponad 11,5 proc. deklarowało takie kwoty. Spadł natomiast odsetek lokat przedziału od 1 do 10 tys. złotych. Obecnie stanowią one 42 proc. ogółu, gdy rok wcześniej było to ponad 52 procent.
źródło: Money.pl
Fundusze straciły swój blask
Aż ponad 85 proc. internautów Money.pl, którzy kupili jednostki funduszy inwestycyjnych w sieci, zainwestowało w fundusze akcji. Natomiast niemal co trzeci, w bardziej bezpieczne fundusze zrównoważone.
Ponad 62 proc. kupujących fundusze w internecie wydało co najmniej 5 tys. złotych, z czego prawie połowa ponad 20 tys. złotych.
źródło: Money.pl (suma odpowiedzi nie równa się 100 proc. Ankietowani mogli wskazać więcej niż jedną odpowiedź)
ZOBACZ TAKŻE:
W przypadku funduszy inwestycyjnych występuje także największa rozbieżność pomiędzy kobietami a mężczyznami. Jedynie niecałe 13 procent internautek Money.pl, które nabyły produkty finansowe w sieci, zakupiło fundusze inwestycyjne. Wśród męskiej części, 28,5 procent.
Internauci wybierają on-linowy bank
Za pośrednictwem sieci najwięcej internautów zakłada konta - 42,3 procent wszystkich badanych
źródło: Money.pl (suma odpowiedzi nie równa się 100 proc. Ankietowani mogli wskazać więcej niż jedną odpowiedź)
ZOBACZ TAKŻE:
Najbardziej popularnym bankiem wśród osób, które wzięły udział w badaniu Money.pl, jest mBank - prowadzi niemal 64 procent ROR-ów założonych on-line. Kolejny jest PKO BP, w którym konto założone w internecie posiada 15,8 procent internautów. Z pozostałych banków próg 5 proc. przekroczyły także ING Bank Śląski oraz BZWBK.
źródło: Money.pl
Ostrożnie zaciągamy kredyt na karcie w sieci
Co siódmy internauta uczestniczący w naszym badaniu posiada kartę kredytową zamówioną przez internet. Nieco więcej jak w ubiegłym roku, bo prawie 55 proc. (w 2008 roku nieco ponad 50 proc.) ma w swoim portfelu kartę z limitem ponad 5 tys. złotych. Nieznacznie, bo z 23,2 do 26, 3 proc., wzrósł także odsetek tych którzy mają limit powyżej 10 tys. złotych.
źródło: Money.pl
ZOBACZ TAKŻE:
W sieci chętnie kupujemy OC i AC
Prawie co dziesiątym produktem nabywanym przez internautów w sieci są ubezpieczenia. Najczęściej są to ubezpieczenia komunikacyjne, które stanowią dwie trzecie polis kupowanych za pośrednictwem sieci. Rok wcześniej ten odsetek wynosił 42 procent.
ZOBACZ TAKŻE:
Ponad połowa deklaruje także, iż w sieci nabyła ubezpieczenia na życie. Ci, którzy decydują się na zakup ubezpieczeń on-line nie ograniczają się do jednego rodzaju polisy. Świadczy o tym to, iż liczba polis jest większa od liczby posiadaczy ubezpieczeń kupionych w sieci.
źródło: Money.pl (suma odpowiedzi nie równa się 100 proc. Ankietowani mogli wskazać więcej niż jedną odpowiedź)
Kredyty wolimy zaciągać osobiście
Jak wynika z ankiety Money.pl, jedynie 9,2 procent posiada kredyt hipoteczny, samochodowy lub konsumpcyjny zaciągnięty przez internet. Najwięcej, bo 4 procent skorzystało z oferty kredytów konsumpcyjnych. Wśród nich aż 45,5 procent stanowiły kredyty powyżej 10 tys. złotych, a jedynie 3,5 procent do tysiąca złotych.
ZOBACZ TAKŻE:
Bardziej skomplikowane kredyty hipoteczne on-line wzięło 3,9 procent internautów Money.pl. Prawie 80 proc. z nich wzięło kredyty na 20 i więcej lat. Niemal połowa z nich (48 proc.) opiewało na kwotę pomiędzy 100 a 300 tys. złotych. Prawie 65 procent kredytów hipotecznych zaciągniętych przez internet jest denominowanych we franku szwajcarskim.
źródło: Money.pl
Badanie przeprowadzono na grupie 4957 internautów Money.pl w dniach 1-5 lipca.