Banki Getin i Lukas stosowały praktyki godzące w prawa klientów - uznał Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Postępowania sądowe odbyły się na wniosek Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów i dotyczyły zapisów dotyczących osób, które w tych instytucjach zaciągnęły kredyty hipoteczne.
Prezes UOKiKu Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel podkreśla, że w kontaktach z dużymi instytucjami konsumenci są stawiani w bardzo trudnej sytuacji:
Prezes Urzędu zwraca uwagę, że niekorzystne dla klientów zapisy w umowach były stosowane od dawna, ale dopiero trudna sytuacja na rynkach finansowych spowodowała, że konsumenci zaczęli odczuwać skutki podpisanych dokumentów:
W przypadku Getin Banku sąd podważył stosowaną zasadę utrzymania podwyższonego oprocentowania kredytu nawet po dokonaniu prawomocnego wpisu do księgi wieczystej. SOKiK stwierdził też, że bank nie może obciążać konsumenta kosztami wyceny nieruchomości w sytuacji, gdy kredytobiorca zalega ze spłatą rat kredytu.
Z kolei Lukas Bank obarczał swoich klientów opłatami za każdorazowe upomnienie nakładane w momencie opóźnień w spłacie kredytu. Kierując sprawę do sądu UOKiK podkreślał, że nie kwestionuje wysokości opłat, ale samą zasadę karania za tego typu upomnienia. Dodatkowo Lukas Bank rościł sobie prawo do stosowania jednocześnie kilku rodzajów upomnienia, w tym wyjazdu interwencyjnego. W rezultacie klient musiał ponosić liczne koszty.
W wyniku decyzji sądu zakwestionowane zapisy w regulaminach banków zostaną zmienione, a także wpisane do rejestru klauzul niedozwolonych.