Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

BGŻ BNP Paribas: Wartość rynku herbaty sięgnie 21,33 mld USD w 2024 r.

0
Podziel się:

Warszawa, 13.12.2018 (ISBnews) - W najbliższych latach wartość rynku herbaty na świecie będzie rosła i wyniesie 21,33 mld USD w 2024 roku, uważa ekspertka ds. analiz sektorowych i rynków rolnych w Banku BGŻ BNP Paribas Karolina Załuska. Polska jest czwartym krajem w Europie o najwyższym spożyciu herbaty. 

BGŻ BNP Paribas: Wartość rynku herbaty sięgnie 21,33 mld USD w 2024 r.

"Z danych FAO wynika, że w 2016 r. na całym świecie wyprodukowano 5,73 mln ton herbaty (czarnej, zielonej i innych), a globalny rynek herbaty wart był ok. 14,45 mld USD. Przewiduje się, że w najbliższych latach będzie on rósł i w 2024 roku osiągnie wartość 21,33 mld USD" - powiedziała Załuska, cytowana w materiale.

Według danych Comtrade, w 2017 r. Polska sprowadziła 32,2 tys. ton herbaty, z czego większość, bo aż 28 tys. ton stanowiła herbata czarna.

"Wspomniane 32,2 tys. ton herbaty zaimportowanej w 2017 r. było warte prawie 101 mln euro, za to ponad 19,1 tys. ton wyeksportowanej herbaty w tym samym czasie warte było ponad 167,3 mln euro. Co prawda pomiędzy 2016 i 2017 r. nastąpił spadek wolumenu i wartości eksportu herbaty, przy jednoczesnym wzroście wolumenu i wartości importu, ale i tak herbata eksportowana z Polski jest średnio trzykrotne droższa od tej importowanej" - wskazała Załuska, cytowana w materiale.

Jedna czwarta herbaty, która trafiła w 2017 roku do Polski, pochodziła z Kenii. Polska sprowadza również herbatę z Chin (16,5%), Indii (16,3%), Indonezji (8,8 %.) i Sri Lanki (6,5%). Sprowadzany surowiec jest niesfermentowany lub częściowo sfermentowany, a następnie w polskich zakładach liście są przetwarzane, pakowane i wysyłane do dystrybutorów.

Polska jest również 14. eksporterem w światowym eksporcie tego produktu. Polska eksportuje herbatę głównie do Wielkiej Brytanii (16% wolumenu całego eksportu z Polski w 2017 r.), Francji (15%), Belgii (12%), Szwecji (7,5%), Holandii (6,5%) i Włoch (6,3%).

Jak wskazano w raporcie, obserwowany jest trend zmniejszania konsumpcji herbat czarnych na rzecz herbat ziołowych i funkcjonalnych. Według raportu firmy Nielsen, znaczący udziały w rynku mają również herbaty: owocowe (14,8%), ziołowe (12,1%) oraz Earl Grey (11,1%). Mniej Polaków wybiera herbatę zieloną, która stanowi 8,1% rynku oraz czerwoną z udziałem na poziomie 1,3%, choć wraz ze zmianą trybu życia na zdrowszy, na horyzoncie rysują się już zmiany tych preferencji.

"Średnio Polak parzy rocznie napar z 1 kg liści. Więcej herbaty piją w Europie tylko Irlandczycy (zużywają 2,18 kg suszu), Brytyjczycy (1,93 kg) oraz Rosjanie (1,38 kg). Polska plasuje się również wysoko w zestawieniu globalnym. Znajdujemy się na dziewiątym miejscu i wyprzedzamy nawet takie kraje jak Japonia, Chiny czy Arabia Saudyjska" - czytamy w raporcie.

Polacy najchętniej kupują herbaty w torebkach, które odpowiadają za ok. 89% wartości sprzedaży. Najczęściej piją herbatę bez dodatków, ewentualnie urozmaicają ją cytryną, słodzą miodem lub cukrem. Rzadziej dodają mleko, imbir czy syrop owocowy.

Bank BGŻ BNP Paribas jest członkiem wiodącej międzynarodowej grupy bankowej BNP Paribas. Jest bankiem uniwersalnym, notowanym na GPW.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(0)